Ben je als automobilist altijd (gedeeltelijk) aansprakelijk indien je een fietser aanrijdt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen schuld-aansprakelijkheid en risico-aansprakelijkheid. Zie de Bron voor een goede uitleg.

Wanneer een automobilist een fietser aanrijdt, is de automobilist sowieso risico-aansprakelijk. Dat wil zeggen dat de automobilist de schade moet betalen, ook de schade die de fietser heeft opgelopen. De enige manier om daar onderuit te komen is heel hard te bewijzen dat de fietser zich roekeloos heeft gedragen. Dat zal in veel gevallen niet mogelijk zijn.

Dan heb je nog de schuld-aansprakelijkheid. Die aansprakelijkheid volgt de normale verkeersregels.

Rijd jij, rijdens op een voorrangsweg, een fietser aan die van links kwam, uit een zandpad, dan is de fietser schuld-aansprakelijk, maar ben jij risico-aansprakelijk. Jij (of jouw verzekering) moet betalen.

Gelukkig hebben de meeste verzekeringen clausules die ervoor zorgen dat je niet achteruit gaat in je no-claim als jij niet schuld-aansprakelijk bent.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja altijd...

En jij moet aantonen waarom dat jij er niet voor aansprakelijk bent... Dus je moet overmacht aantonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als het mogelijk is om aan te tonen dat je niet aansprakelijk is, dan kloppen de twee eerste woorden niet. En het juridische begrip 'overmacht' heeft niets uitstaande met het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees toch duidelijk....... Ik vind het weer jammer dat ik je niet kan minnen!!! haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste XiniX, ik merk dat je soms antwoord om het antwoord geven. Dat lijkt toch niet het doel van deze website, een goed vraag betaamt een goed antwoord. Dit antwoord slaat kant noch wal. Dat is jammer want het gaat niet alleen ten koste van je eigen integriteit, de website gaat er ook op achter uit. Tip: of niet antwoorden, of antwoorden met onderzoek / goede onderbouwing..
Als je kunt BEWIJZEN dat de fietser een grove fout heeft gemaakt, bijvoorbeeld recht op jouw weghelft op je afrijdt
of dat soort gedrag, dan ben je NIET aansprakelijk.
Zo zit het ook met een dronken fietser die zo slingert dat hij niet te ontwijken is.
Of een fietser die geen verlichting voert EN geen reflectors heeft en in het pikdonker rijdt, alleen fouten door de fietser gemaakt van dit niveau die je kunt bewijzen.
Je moet het wel hard kunnen maken, zeg maar KEIHARD.
Dus is het antwoord NEEN, NIET ALTIJD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Johan,
Ik heb vorig jaar een fietser aangereden, ik kwam met de auto van rechts.
De fietser had geen verlichting,geen reflecterende banden, geen reflectors...
Hij was dus echt niet te zien,en ineens lag hij op mijn motorkap
De jongen bekende schuld, bij zijn ouders (die hem ook schuldig vonden) papieren ingevuld,dus alles leek goed.

Toen kreeg ik een brief van de verzekering : U heeft een fietser aangereden, dus U bent fout !
Toen met de verzekering gebeld, en die zei : Een fietser is alleen fout als de aanrijding plaatsvind op een plek waar je hem niet kunt verwachten....
Toen ik zei : dat is dus alleen op een snelweg dus, was het antwoord ja

Dus alleen als je op een snelweg een fietser aanrijd ben je niet aansprakelijk ( hoe krom het ook is )

Fijne avond verder
Leonard