Wat betekent de zin: 'er zijn termen aanwezig de proceskosten tussen partijen te compenseren?'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (1)

Dat er (rechts)omstandigheden aanwezig zijn die het gerechtvaardigd maken dat de proceskosten (zoals advocaatkosten en griffie etc) onderling tussen de partijen wordt verdeeld, en niet alles bij de eiser of gedaagde.

Soms nl. worden de kosten van de eiser volledig verhaald op de tegenpartij. In dat geval is er tussen partijen geen verdeling maar draagt de één alles. Dat zal vaak het geval zijn als de tegenpartij (of soms toch de eiser) veel te wijten valt en vaak in het ongelijk zal worden gesteld door zijn onjuiste handelingen. Dat de ene partij kosten heeft moeten maken om een proces te voeren is dan geheel te wijten aan de andere partij. Een eventuele ongelijkheid (in de zin van vermogen en verantwoordelijkheid) tussen partijen kan hier ook een rol in spelen.

Maar als bijvoorbeeld beide partijen een tekortkoming of rechtvaardiging hebben dan zullen de totale proceskosten worden verdeeld tussen partijen. En die verdeling houdt in de praktijk dan ook vaak in dat ieder zijn eigen proceskosten betaald. (Zie bron voor voorbeeld aan het einde van vonnis onder nr. 4). Maar kan ook net even anders zijn.