Is fiscaal partnerschap via een samenlevingscontract voordelig in onze situatie?

Ik ben nog voltijdstudent tot (naar verwachting) mid-2013. Mijn partner werkt en studeert (deeltijd) aan de hogeschool van amsterdam en verdient ongeveer 1600 euro per maand (we houden netto iets minder over). Ik werk zelf ook maar wel minder, maximaal 100 uur per maand wat neerkomt op maximaal ongeveer 1000 euro bruto per maand. Ik verwacht een normale baan te vinden in juli 2013 waarbij ik een vast inkomen zal krijgen van 2000 bruto per maand (deze baan is mij al een soort van toegezegd).

We hebben een koophuis (mijn partner heeft dit huis gekocht) met een hypotheek en we wonen nu een jaar samen. Ik vraag me erg af of we gezien onze omstandigheden er goed aan doen om fiscaal partnerschap aan te vragen, aangezien het ook weer geld kost om een samenlevingscontract aan te vragen. Weet iemand hier meer van? Zou het in onze situatie voordelig zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover nog niet gedaan kijk eens op : http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2012/fiscaal_partnerschap_2012/gevolgen_fiscaal_partnerschap/ Bekijk verder eens de belastingtarieven voor box 1 want je kunt de hypotheek rente aftrekken van het hoogste inkomen dus vaak met het hoogste tarief. Maar gezien jullie inkomsten die zo heel hoog zijn zal het verschil mee kunnen vallen.

Het beste antwoord

In 2012 ben je fiscaal partner als je aan 1 van de onderstaande voorwaarden voldoet:
"
U bent getrouwd.
U bent geregistreerd partner.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning.
Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven .
U was vorig jaar al fiscale partners."

Hieronder heb ik de voordelen van fiscaal partnerschap ingekopieerd:

Voordelen
Bij de aangifte Inkomstenbelasting mag een aantal inkomsten en aftrekposten zo voordelig mogelijk verdeelt worden over de twee partners. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is. Dit is met name voordelig als de ene partner meer inkomen heeft dan de andere.

Voor jullie zijn met name het verdelen van de kosten voor het huis en natuurlijk jullie studiekosten interessant. Dit kan een fiscaal voordeel opleveren. Als je even rondshopt naar een notaris die goed en niet te duur is kan het je geld opleveren om een samenlevingscontract af te sluiten. Aan de andere kant, je inkomenssituatie verandert halverwege volgend jaar al drastisch. Misschien is dat een logischer moment om dit te doen, omdatje dan een beter beeld hebt van hoe de kosten en jullie bezittingen verdeeld gaan worden.

Overigens zou ik je niet alleen om financiële redenen aanraden om een samenlevingscontract af te sluiten. Hierin kun je regelen:
* de verdeling van de kosten van boodschappen, kleding, woonlasten enzovoort;
* de bankrekening(en);
* de kosten voor het verzorgen en opvoeden van kinderen;
* de verdeling van de bezittingen als u uit elkaar gaat;
* een verblijvingsbeding.

Dit moet je altijd doen ter bescherming van jezelf. Stel dat je partner plotseling overlijdt, dan ben je haar kwijt en wordt je als je pech hebt ook nog jullie huis uit gezet door je (ex) schoonfamilie. Ook als jullie ruzie krijgen en alles staat op haar naam, dan sta je erg zwak. Zeker als je straks ook gewoon een volwaardige baan hebt en gaat bijdragen dan is het goed om e.e.a. op papier vastgelegd te hebben.