Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is fiscaal partnerschap via een samenlevingscontract voordelig in onze situatie?

Ik ben nog voltijdstudent tot (naar verwachting) mid-2013. Mijn partner werkt en studeert (deeltijd) aan de hogeschool van amsterdam en verdient ongeveer 1600 euro per maand (we houden netto iets minder over). Ik werk zelf ook maar wel minder, maximaal 100 uur per maand wat neerkomt op maximaal ongeveer 1000 euro bruto per maand. Ik verwacht een normale baan te vinden in juli 2013 waarbij ik een vast inkomen zal krijgen van 2000 bruto per maand (deze baan is mij al een soort van toegezegd).

We hebben een koophuis (mijn partner heeft dit huis gekocht) met een hypotheek en we wonen nu een jaar samen. Ik vraag me erg af of we gezien onze omstandigheden er goed aan doen om fiscaal partnerschap aan te vragen, aangezien het ook weer geld kost om een samenlevingscontract aan te vragen. Weet iemand hier meer van? Zou het in onze situatie voordelig zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
830
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover nog niet gedaan kijk eens op : http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2012/fiscaal_partnerschap_2012/gevolgen_fiscaal_partnerschap/ Bekijk verder eens de belastingtarieven voor box 1 want je kunt de hypotheek rente aftrekken van het hoogste inkomen dus vaak met het hoogste tarief. Maar gezien jullie inkomsten die zo heel hoog zijn zal het verschil mee kunnen vallen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In 2012 ben je fiscaal partner als je aan 1 van de onderstaande voorwaarden voldoet:
"
U bent getrouwd.
U bent geregistreerd partner.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.