Heeft mijn vriendin recht op de postcodeloterij-straatprijs van €25.00,--?

De ex-man van mijn vriendin heeft een tijd geleden €25.000,-- gewonnen. Nu is het zo dat de prijs gevallen is op hun oude gezamenlijke postcode. De uitgereikte cheque staat op de "getrouwde" naam van mijn vriendin. 4 jaar geleden zijn zij gescheiden en heeft haar ex-man al die tijd maandelijks de loten doorbetaald (automatisch) en verzuimd zijn adres te wijzigen. Nu vraagt mijn vriendin zich af van wie de prijs nu eigenlijk is. In de 17 jaar dat zij getrouwd waren heeft zij samen met haar ex-man gezamenlijk de loten betaald echter de laatste 4 jaar niet meer...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft betaalt dus het is zijn prijs
Amadea
11 jaar geleden
Als ze in goede harmonie uit elkaar gegaan zijn lijkt mij elk de helft een goede oplossing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de prijs NA de scheiding is gevallen heeft ze geen recht op de prijs. als het VOOR de scheiding is heeft ze recht op de helft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou de prijs wel gelden als beide niet meer onder deze postcode vallen?

Het beste antwoord

Nee, je vriendin heeft geen recht op de prijs. Dit maak ik op uit het reglement van de postcodeloterij. Er zijn wat voorschriften voor deelname. Eén van de belangrijkste voorwaarde is dat er door de deelnemer betaald wordt. In dit voorbeeld is het lot waar de prijs op gevallen is duidelijk betaald door de ex-man. Van zijn bankrekeningnummer, van zijn salaris. Hij heeft het betalingsbewijs (voorwaarde uit het reglement) en het is zijn bankrekeningnummer.

Wat relevante stukjes uit het reglement:

"Het lotnummer wordt bij de afschrijving van de inleg vermeld op het rekeningafschrift van de rekening waarvan de inleg voor deelname aan de Nationale Postcode Loterij wordt afgeschreven. Dit rekeningafschrift geldt als bewijs van deelname en betaling aan de Nationale Postcode Loterij."

artikel 12 lid 6: "6. Alle prijzen worden uitgekeerd aan de deelnemers door overschrijving op de bankrekening waarvan de inleg voor de trekking werd afgeschreven naar de Nationale Postcode Loterij. "

Hieruit maak ik op dat de ex-man betaald heeft, dat hij het bewijs van deelname heeft en een betalingsbewijs. Verder wordt de prijs gestort op de rekening waarvan betaald is, dus de rekening van de ex-man. Er is daarom geen aanleiding om de prijs te delen met je vriendin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens jouw is dat zo. Alknobe; eerst nadenken alvorens je een reactie geeft; maar vooral goed nadenken wanneer jij jouw eigen mening gaat geven in de vorm van een antwoord. Je hebt het namelijk mis.

Andere antwoorden (4)

Als zij niet meebetaald heeft, heeft ze geen recht op die prijs.
Je bent niet verplicht om met je eigen postcode mee te spelen, maar je hebt geen recht op geld dat op je oude postcode is gevallen als je niet kunt bewijzen dat je betaald hebt.
anneliez
11 jaar geleden
Bij de Postcodeloterij vragen naar de algemene voorwaarden. Als de prijs op naam staat is het wel duidelijk, dan is de prijs voor de vrouw zou je zeggen. Maar de voorwaarden van de loterij moeten helderheid verschaffen. Niet duidelijk uit de vraag komt naar voren of de prijs na de scheiding is gevallen. In dat geval is de prijs voor degene op wiens naam de prijs staat. Of de betaler de prijs moet ontvangen is niet duidelijk, nogmaals, zie de voorwaarden van PCL.
Als er geen enkele duidelijkheid komt over de regeling is de oplossing van Amadea de eerlijkste, lijkt me, eerlijk delen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan juridisch nog een heel getouwtrek worden:

Het gevaar zou wel eens uit een geheel andere hoek kunnen komen.

Dat je meespeelt met een "oude" postcode is geen probleem.
Jij als bezitter/ betaler van het lot krijgt de prijs uitbetaalt, ongeacht of je nu op een andere postcode woont.

De ex-man heeft verzuimd het adres te wijzigen. Geen probleem. Maar waarom staat dan de naam van de ex-partner van de man op de cheque en dus hoogstwaarschijnlijk ook op het lot?

Aanleiding zou kunnen zijn dat mevrouw zich ingeschreven heeft voor deze loterij en het lot altijd tijdens haar huwelijk van de gezamelijke rekening is afgeschreven. Dat ze dus een en/of rekening hadden.

Misschien heeft haar ex-man verzuimd deze rekening om te zetten naar een rekening alleen op zijn naam. Misschien was het niet mogelijk de rekening om te zetten door, ik noem maar wat, roodstaan of schulden.

Dat mevrouw de laatste 4 jaren niet betaald heeft, is volgens mij niet relevant. De cheque staat op haar naam en hoogstwaarschijnlijk het lot ook, dus zij heeft recht op de geldprijs.

Zou wel netjes zijn om de helft af te dragen aan haar ex-man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u van mening bent een duim omlaag te plaatsen, vermeld dan even in een reactie waarom. Zo kunnen we allemaal van elkaar leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste LGA, het ging mij even om het feit. Duimpje naar beneden is goed, door wie dan ook geplaatst: maar geef dan svp de reden. Zo kunnen we tenminste iets van elkaar leren. Anders krijg je meer het effect van: Oh ik moet hem of haar niet en ik geef maar een minnetje en de andere blijft in het ongewisse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je gebruikt woorden als 'volgens mij' en 'hoogstwaarschijnlijk'. de vraagsteller is op zoek naar een antwoord waar ze wat mee kan en niet naar een mening en wat aannames. na jouw antwoord weet ze nog steeds niet hoe de vork in de steel zit of hoe ze daar achter kan komen.
De man betaald de loten.
Het feit dat de naam van zijn ex (ook) op de uitgereikte cheque staat is niet relevant.
Je mag meespelen met een andere postcode,dus je mag dus meespelen met eigenlijk een adres wat niet van jezelf is of waar je niet (meer) woonachtig bent.
De persoon die daadwerkelijk de loten betaald heeft recht op de prijs.
Het komt bij de postcodeloterij vaak voor dat man en vrouw apart van elkaar meespelen,maar de grondslag is dat degene die de loten daadwerkelijk betaald ook recht heeft op de prijs.
De "getrouwde" naam zoals jij dat noemt geldt niet meer en heeft dus ook geen enkele juridische waarde.