Kan je een persoonlijke ov-chipkaart ook gebruiken als ID?

Als je je moet kunnen identificeren (bij bijv. de politie) kan dat toch ook met een ov? Er staat een foto op, en mijn naam en geboortejaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Het beste antwoord

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Ongeldige documenten
U kunt zich niet identificeren met andere pasjes en kaarten, zoals een openbaarvervoerkaart, bromfietscertificaat of zwemabonnement. U kunt zich ook niet identificeren met een identiteitsbewijs dat verlopen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat accepteren ze niet, het moet echt een officiële id-kaart zijn of passport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee inderdaad niet. Zoals er al geantwoord is moet je een paspoort of ID kaart hebben. En in Nederland (dus niet in het buitenland) is een rijbewijs ook geldig.
op je id staat je burgerservicenummer (Dat heet anders tegenwoordig).. en dat staat niet op je OV kaart. Met dat nummer kunnen ze je gemakkelijker natrekken. Iedereen kan elke willekeurige naam en geboortedatum op een OV-kaart plaatsen, dat is met een ID niet, omdat je die gegevens niet zelf kan en mag aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://vimeo.com/49968783
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@raffy dat is geen officiele nederlandse id-kaart en er staat toch echt in de tekst dat het officieel ook niet geaccepteerd wordt, terwijl je dr wel veel mee kan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't heet nu burgerservicenummer, vroeger sofi nummer. (sociaal-fiscaal)