Is het mogelijk om het luiden van kerkklokken te verbieden of te in ieder geval te beperken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
15.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt niks van deze antwoorden. Bij het huis van mijn ouders in een buitenwijk luiden de klokken gewoon elk halfuur, dag en nacht. Ik kan me niet voorstellen dat iemand ze nog nodig heeft om te weten hoe laat het is, en dus is hun enige functie om 1x per week een dienst aan te kondigen en verder om mij snachts wakker te houden met een keihard geluid waar niemand iets aan heeft. Hondsasociaal.
Ik sta voor een landelijk verbod op het luiden van kerkklokken, behalve voor diensten en speciale gelegenheden.

Antwoorden (4)

Het luiden van kerkklokken is al aan vrij sterke regels gebonden, en beperkt tot bepaalde tijden en gebeurtenissen. Het is nu eenmaal een stukje Nederlandse cultuur, waar je niet onderuit komt, en waar je zeker rekening mee moet houden als je in een binnenstad of vlak bij een kerk gaat wonen. Net zoals je in veel Arabische landen onvermijdelijk last zult hebben van de moskee, of bij een school van de herrie van het schoolplein.

Er is geen mogelijkheid dat (nog verder) te verbieden of te beperken omdat je er als individu last van hebt ; daarvoor zul je met betere argumenten kunnen komen. Net zomin als je de buurman niet kunt verbieden wekelijks zijn gras te maaien, al betekent dat twee uur teringherrie. Kerkklokken luiden nooit 's nachts, en nooit langer dan 20 minuten aaneen.
Echte 'overlast' zal dus voornamelijk tussen de oren zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Marleen, weg met dat gezeur!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
behalve als je uitslaapt en om half tien geheid gewekt wordt: iedere week weer, ik spreek uit ervaring... , nu woon ik tussen een school en een kerk in ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 8 uur 's morgens valt nu eenmaal onder 'overdag'. Dan kun je ook last hebben van spelende kinderen, vrachtverkeer, muziek van bouwvakkers of bouwwerkzaamheden, affijn, alle geluiden van de dag. Kerkklokken zijn daarvan beslist niet de meest frequente en ergste.
Halftien is een prachtige - zij het nogal late - tijd om op te staan ;) Behalve als je nachtdiensten draait natuurlijk ; dan is de binnenstad wellicht niet de beste plek om te wonen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou marleen, de andere "overdag" geluiden zul je niet op zondag horen, behalve de spelende kinderen, afhankelijk van de wijk/buren.
op zondag om halftien nog slapen als je fulltime werkt! ik vind het wel mee vallen, of je nou uit bent geweest of niet.
ik heb het meegemaakt dat ik, net verhuisd, op zaterdagmorgen, om halfacht gewekt werd door de buurvrouw, die het nodig vond op die tijd het balkon te gaan stofzuigen!! het balkon: stofzuigen :) dat is bij een keer gebleven...
Verbieden is onmogelijk, regels stellen kan onder bepaalde omstandigheden wel.

Het oproepen tot het bijwonen van de liturgie door middel van klokgelui valt onder de beschermende werking van de vrijheid van godsdienst als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Grondwet.

Artikel 10 van de Wet Openbare Manifestaties bepaalt dat klokgelui ter gelegenheid van godsdienstige en levensbeschouwelijke plechtigheden en lijkplechtigheden, alsmede oproepen tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, zijn toegestaan.

Volgens artikel 6, tweede lid, van de Grondwet mag de vrijheid van godsdienst worden beperkt indien dit nodig is ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. In artikel 10 van de WOM heeft de wetgever bepaald dat de gemeenteraad ter bescherming van deze belangen regels kan stellen ter zake duur en geluidsniveau van klokgelui.

De gemeenteraad is dus bevoegd regels te stellen met betrekking tot duur en geluidsniveau.
Pieter2011
11 jaar geleden
Afgelopen jaren hoorde wij wel maar liefst twee kerkklokken luiden. Ook in de nacht. Om twaalf uur in de nacht hoorde we 24 keer de kerkklokken. Want die kerkklokken liepen niet gelijk maar steeds net even naelkaar. Maar na een tijdje slaap je daar ook weer doorheen. Het valt pas weer op als je toch al door hele andere dingen niet slaapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast is het geen antwoord opd e vraag.
Gelukkig kan dit niet verboden worden.

Het recht om klokken te luiden volgt uit de Grondwet (vrijheid van godsdienst). De klokken dienen om de mensen attent te maken op een viering in de kerk.

Wel kan de gemeenteraad regels stellen met betrekking tot de duur en het geluidsniveau van klokgelui ter gelegenheid van oproepen tot het belijden van godsdienst. (Het tijdstip waarop geluid wordt kan hierin ook worden meegewogen.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen zijn nog steeds vrij hun godsdienst te belijden, ook als er geen klokken geluid zouden mogen worden. Iedereen heeft nu wel een klok of wekker thuis, dus nodig om mensen attent op de kerkviering te maken is het ook niet meer. Zo gelukkig dat het niet verboden kan worden is het dus niet. Ik heb er zelf geen last van, heb jaren in de buurt van een kerk gewoond, maar ik kan me wel voorstellen dat je 't herrie vindt.
Computoon
11 jaar geleden
Als 'herrie'het criterium is om klokgelui te verbieden, dan zou de horeca niet midden in de nacht moeten dichtgaan - die brengt zeer veel lawaaierig publiek met zich mee -, dan zou verboden moeten worden 's nachts auto te rijden (verkeerslawaai) en zou vuurwerk met Oud en Nieuw meteen moeten worden afgeschaft (minutenlang geknal). Maar dat mag allemaal van 'de gemeente'. Het oproepen van mensen tot gebed door middel van klokgelui is een eeuwenoude christelijke traditie. (Andere godsdiensten doen het op een andere manier). Bij de beantwoording van mijn vraag had ik de gemeente Tilburg in gedachte, die het voor elkaar heeft gekregen dat een klok (één klok) van een bepaalde kerk pas om 07.30 uur mocht luiden en niet meer 1 minuut lang om 07.15 uur om de mensen op te roepen voor een viering om 07.30 uur. Lawaai? Natuurlijk niet. Bovendien is de werkende mens om 07.15 uur al lang op. Zo'n beslissing is een teken van iets diepers, namelijk van een poging van een plaatselijke overheid, met een meerderheid van anti=kerkelijke mensen in het bestuur, om het christelijk geluid (!) in de samenleving met dit soort speldenprikken het zwijgen op te leggen. Dit soort 'pesterijen' maakt daar deel van uit, althans in Tilburg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de werkende mens ligt doorgaans op zondagmorgen om kwart over zeven van zijn welverdiende rust te genieten. maar inderdaad, dat kwartiertje lijkt op pesterijen.. ze hadden het naar 9 uur ofzo moeten verplaatsen. is dat niet onderzocht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze werkende mens is doordeweeks ook niet op om 7.15. Waarom zijn er eigenlijk vieringen om 7.30 's ochtends? Nou kom ik uit een behoorlijk christelijke stad, maar zo vroeg heb ik ze niet meegemaakt.
Computoon
11 jaar geleden
De klokken luidden (uiteraard) niet op zondagmorgen om 07.15 uur maar door de week. In tegenstelling tot nogal wat winkels tegenwoordig doet de Kerk wel aan zondagsrust. Als een viering op zondag om 09.00 uur is, is het (erg) vroeg. De bedoeling was nu net, dat de (korte) viering door de week om 07.30 uur was, zodat de mensen die nog konden bijwonen vóór ze gingen werken. Uiteindelijk is het nu iets later geworden, omdat de klok dient te worden geluid en de gemeente Tilburg 07.30 uur als vroegste tijdstip toestond. Dit was een geval van 'pastoortje pesten' maar uiteraard heeft de gemeente die verklaring in de rechtszaak niet gehanteerd.
Computoon
11 jaar geleden
Widar: ik weet niet of vieringen door de week bij ieder kerkgenootschap gebruikelijk zijn. "Vroeger" in ieder geval wel bij de katholieke Kerk. Kinderen die op een katholieke school zaten, gingen door de week naar de Mis voordat de school begon (overigens niet verplicht maar 'iedereen' deed dat). Tegenwoordig zijn er nog genoeg katholieke kerken met een viering door de week maar in veel gevallen zijn ze 's avonds, om nog meer mensen de gelegenheid te bieden ernaartoe te gaan. Maar 's morgens is eigenlijk mooier: de nieuwe dag wordt ermee 'geheiligd'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, doordeweeks... dan ben ik het wel met je eens hoor, leven en laten leven toch? we hebben allemaal wel eens 'last' van elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, katholieken, dacht al dat 't daar om ging. Die had je bij ons op 1 kerkje na nauwelijks.