Wat wordt er bedoeld met: 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'?

Het staat bij sommige artikelen in de grondwet, maar wat houd dit nou eigenlijk in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel dus nooit vooraf toestemming nodig is voor enige publicatie, moet de auteur wel rekening houden dat hij achteraf kan worden aangeklaagd als zijn publicatie bijvoorbeeld smadelijk, lasterlijk of discriminerend is, of aanzet tot haat. Dit is wat met het in artikel 7 van de grondwet genoemde "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" wordt bedoeld. ik kon het op de 1 of andere manier niet bij "geef antwoord" plaatsen.
Antoni
11 jaar geleden
"De verantwoordelijkheid volgens de wet" is in dit geval dan, dat de auteur er voor moet zorgen en er op moet letten, dat hij geen (andere) wet overtreedt met zijn publicatie. Als zijn publicatie smadelijk, lasterlijk of discriminerend is, of aanzet tot haat, overtreedt de auteur een (andere) wet. "Behoudens" in de tekst betekent dat het artikel wel geldt, maar dat tegelijk de genoemde voorwaarde (ook) geldt.

Antwoorden (2)

Het betekent kort gezegd dat wat er in die wet staat van toepassing is, binnen de grenzen van de wet. bijvoorbeeld: een moslim mag een boerka dragen volgens de vrijheid van godsdienst, maar vanwege een andere wet (weet niet precies welke) moet het gezicht zichtbaar zijn. dan krijgt de wet voorrang, en mag je geen boerka dragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe heet het dier onder de neushoorn?...
Als voorbeeld geef ik : vrijheid van meingsuiting. Volgens de Grondwet mag men vrijelijk zijn mening uiten. Daarnaast zijn wetten die grenzen stellen aan die vrijheid. Die staan niet in de Grondwet maar nin allerlei andere wetten en bepalingen. Zo is belediging bijvoorbeeld in het Wetboek van Strafrecht geregeld.
Als je iemand beledigt ( wanneer daarvan sprake is en hoe, dat staat in de wet), dan is dat wel degelijk strafbaar. Anders gezegd, stel : je beledigt iemand op vreselijke wijze. Die reageert en geeft aan dat hij dit niet pikt. Dan kan de beledigende partij niet zeggen: ik kan mijn gang gaan, de Grondwet vindt het goed.
Kortom:je gedragingen worden ingeperkt door allerhande wetten. Daarboven staat de Grondwet die de basis regelt.