Ben ik verplicht een vergunning aan te vragen voor mijn erfafscheiding? (lees mijn verhaal)

In juni 2010 hebben we onze schutting in zijn totaliteit vervangen ivm verval, inbraakgevoeligheid en privacy. we wonen in een hoekhuis. Nu hebben we onlangs een brief van de gemeente ontvangen dat we verzuimd hebben om een vergunning aan te vragen voor de erfafscheiding voor de voorgevelrooilijn! (straatkant) ten eerste heb ik nooit geweten dat je een vergunning daar voor moest aanvragen en al helemaal niet als vervanging want er stond al een schutting? nu moet hij ook nog eens aan de straatkant 50% begroeit zijn waar ik totaal niet blij mee ben, nu staat het er netjes strak bij en straks heb ik en de buurt last van overwoekerende klimop.. graag wil ik weten voordat ik de vergunning aan ga vragen of het inderdaad pas per 1 oktober 2010 is ingegaan om hiervoor een vergunning aan te vragen, onze nieuwe schutting dateert namelijk uit juni 2010 dus net voor die tijd als verplichte aanvraag van een vergunning hiervoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (2)

Hangt van de gemeente af waar je woont.

Kijk hier voor voorbeeld Alkmaar:

Hier kunt u lezen in welke situaties u wel en niet een vergunning nodig heeft voor erfafscheidingen.

Soorten erf- en perceelafscheidingen
Erf- en perceelafscheidingen zoals tuinmuren en schuttingen van beton of hout, maar ook vlechtschermen, Hederaschermen (voor klimop) en andere kant- en klare afscheidingen zijn bouwwerken die bouwvergunningsplichtig kunnen zijn. In veel gevallen zult u deze afscheidingen echter bouwvergunningsvrij mogen plaatsen.

http://www.alkmaar.nl/eCache/21927/Erfafscheiding,_extra_informatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste gemeenten is ieder bouwwerk aan de VOORKANT inderdaad vergunningsplichtig, zeker als het voor de gevel uitkomt.

Vervangen doet niet ter zake, ook wijzigingen moeten gemeld/aangevraagd worden.

Het is misschien een dooddoener (maar wel waar) je wordt als burger geacht de wet te kennen en dus te weten wat wel en niet mag.

Vaak heeft eea te maken met de welstandscommissie.

Als ik je een tip mag geven: ga in gesprek! Heb je wellicht nog foto's waar de oude schutting op staat? Dan kun je uitleggen dat vervanging nodig was en dat je niet wist dat dit aangevraagd moest worden. Je zult wel moeten voldoen aan de overige eisen zoals begroeiing.