Hoe en bij wie geef ik PGB fraude aan?

Mijn vraag is simpel: hoe en bij wie geef ik PGB fraude aan en hoe zorg ik voor juridische vervolging van de daders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed bezig , zijn tenslotte onze belasting centen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het zeker weet: namens alle PGB-houders die het geld WEL gebruiken waar het voor is bedoeld heel hartelijk bedankt alvast (en dat meen ik serieus).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Stippel. Maar tegelijk raad ik de vraagsteller aan om - als hij dit nog niet gedaan heeft of zelf geen uitgebreide ervaring heeft met de PGB's - zich in te lezen over hoe het PGB werkt. Dat is om twee redenen: a) veel mensen begrijpen niet goed hoe het werkt en denken dus al snel dat je iets doet wat niet mag (of juist wel mag) terwijl dit niet terecht is (feiten checken dus) en b) als je weet hoe het werkt, weet je ook beter hoe je ervoor kunt zorgen dat fraude daadwerkelijk aan het licht komt. Fraude moet immers bewezen worden, en omdat de controle van de verantwoording van het PGB alleen op papier geschiedt, kunnen lieden die bereid zijn keihard te liegen op schrift, hun administratie op het oog sluitend krijgen terwijl zij hun budget besteden aan iets wat niet tot de verzekerde zorg behoort. Weten hóe je zoiets boven tafel kunt krijgen en moet bewijzen, zal je melding helpen. Voor de rest: bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar DokterBibber, er wórdt gefraudeerd met PGB's. Gelukkig veel minder dan sommige politici ons willen doen geloven, maar het komt zeker wel voor. Zoals ik al schreef: zolang op papier alles klopt, komt zoiets niet aan het licht tenzij bij een intensieve controle. Maar als je de tuinman betaalt en je zou dit verantwoorden als begeleiding, dan pleeg je fraude, maar lijkt je verantwoording op papier te kloppen. Zelfs van mijn eigen PGB-hulpen hoor ik wel eens verhalen van cliënten waar zij gestopt zijn, omdat die dingen deden met hun budget die niet klopten. Eén van hen betaalde zorgverleners uit voor een soort taxiservice, en schreef dat op als uren begeleiding. Zij had geen indicatie voor vervoer, en maakte dus misbruik van het PGB zodat ze geen treinkaartje hoefde te maken. En dat zijn dan nog maar de relatief "kleine" zaken: als je de media bijhoudt, duiken er regelmatig berichten op van malafide bemiddelingsbureaus, of commerciële zorgbedrijfjes die met de budgethouder regelen dat zij betaald krijgen voor zorg die ze niet leveren, en in ruil daarvoor de budgethouder weer contant de helft terugbetalen. Natuurlijk, wat zo vaak geroepen wordt: "mijn buren gaan er van op vakantie", of "die-en-die heeft er een auto van gekocht", KAN niet en is een kwestie van de klok hebben horen luiden maar absoluut niet weten waar de klepel hangt. Dat gaat om dingen die - als het al gebeurt - bij de verantwoording onmiddellijk afgekeurd zouden worden en dus zouden leiden tot het terug moeten betalen van het gehele budget. Maar tussen die verantwoording en de daadwerkelijke zorg gaan er soms dingen mis. Volgens mij ging het dan al mis bij de indicatiestelling: als ik naar mezelf kijk ben ik zo afhankelijk van mijn zorg, dat ik het niet ergens anders aan uit zou kúnnen geven. Iemand moet me toch uit bed halen 's ochtends, en het huis houdt zichzelf niet schoon. Gelukkig blijkt keer op keer uit onderzoek dat het percentage van fraude met het PGB vele malen lager ligt dan die van welke andere regeling dan ook. De meeste budgethouders zijn te goeder trouw, en zijn vooral dankbaar voor het feit dat zij met het PGB zelf hun zorg kunnen organiseren en niet afhankelijk zijn van grote instellingen die geen maatwerk bieden. Maar ondanks dat wórdt er gefraudeerd met PGB's. En omdat dit ervoor zorgt dat deze mooie regeling om zeep wordt geholpen voor al die mensen die te goeder trouw zijn en compleet afhankelijk van hun zorgverleners, kan dat m.i. niet genoeg worden bestreden.

Het beste antwoord

Als je misbruik van het PGB vermoedt kan je dit melden bij het zorgkantoor in de regio.
Via de volgende link kom je op een site met de zorgkantoren:
www.zn.nl/branche/zorgkantoren

Bij het betreffende zorgkantoor kan je waarschijnlijk wel informatie krijgen over hoe de procedure na de melding is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yup, plus. Even checken onder welk zorgkantoor dit valt, gaat op regio dus kun je zelf uitvogelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de link.
Groeten.

Andere antwoorden (2)

OP de site www.zn.nl krijg je een overzicht van alle kantoren in Nederland te zien, als je het betrefende kantoor hebt gevonden ga je naar hun site en zie je onder het kopje service en contact de mogelijkheid staan: vermoeden van fraude bij PGB en daar staat dan dit:

Wilt u fraude van een PGB doorgeven?

Denkt u dat iemand in uw omgeving een PGB (Persoonsgebonden Budget) onrechtmatig besteedt? Geef het aan ons door. Dit kan anoniem, maar u kunt uw gegevens ook achterlaten, zodat wij u kunnen bellen voor meer informatie.

Om fraude door te geven gebruikt u het online contactformulier (vermeld dan zoveel mogelijk informatie over uw vermoeden van fraude) of belt u met: 0570 - 687 451.

Doet u liever een melding per post? Stuur ons dan een brief met zoveel mogelijk informatie over uw vermoeden van fraude.

Vanwege de privacy van onze klanten kunnen wij u niet informeren over de uitkomst van een onderzoek

Als je mobiel belt en nummerweergave uitzet zou je ze kunnen bellen, opmerking: Als ze het echt willen weten komen ze er toch wel achter, in principe zijn de gegevens via uw mobile provider op te halen, als je online een formulier invult weten ze je IP adres en dus ook je echte adres.

Het veiligst en meest betrouwbare anonimiteit is per post en dan zou ik ook nog in het naastgelegen dorp de brief deponeren, niet schrijven maar typen en vooral geen eigen gegevens mee sturen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juda , zou nog een keer nadenken voor je belt. De mensen die een pgb krijgen hebben een indicatie van Het CIZ en die krijg je niet zomaar. Oud, bejaard, gehandicapt, mentale problemen en diagnose. Zij hebben wel hulp nodig zodat ze niet omvallen.
vb iemand die hoogbejaard is aangegeven door een van de kinderen die het niet eens is met hulp/verdeling van middelen. Er volgen valse aantijgingen.
Een telefoontje en het help-geld voor deze dame stopt subiet vanuit het zorgkantoor worden de papieren opgevraagd. De keuze tussen een verzorgingstehuis wel 10 keer zo duur of thuis is niet meer te maken.
als er iets per vergissing fout is ingevuld rekent men dat aan. Zij geven zelf toe dat het niet te checken is: zou je bij mensen die om hulp vragen een camera in huis mogen hangen om te controleren? gaat eigenlijk ook te ver.
Bureaus die men in de arm neemt kunnen fouten maken ivm fout etiket op de hulp geplakt die zeer formeel werkt vwb het benoemen. Niet het bureau maar de hulpvrager is dan schuldig.
Mensen die een voorschot opmaken van een budget dat door administratieve vergissing niet is voortgezet worden veroordeeld. Ik ken alleen maar voorbeelden van de zwaksten die het gelag moeten betalen. Deze mensen zijn ziek, staan van de een op andere dag zonder hulp moeten zich weren tegen een opname in een instituut want een persoonsgebonden budget is een buffer tussen de dure intramurale zorg en de mensen die het liefst thuis willen blijven, geholpen door vertrouwde, eigen mensen Misschien is mijn voorbeeld niet van toepassing op het geval dat jij dan wilde aangeven. zou toch uitkijken met wat je losmaakt.