Graag zou ik willen weten wie hier voorrang heeft... De gele of de blauwe auto?

De blauwe auto komt van een doorgetrokken stoep.
De gele auto rijdt op een doorgaande weg.
Ik heb een weddenschap met iemand, ik hoop dat ik win! ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (7)

Geel heeft voorrang, blauw komt van een weg met uitritconstructie.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je vanuit een uitritconstructie komt moet je altijd voorrang verlenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yes, dat dacht ik dus ook!
Het heeft dus niks te maken met "recht door op dezelfde weg gaat voor", omdat de blauwe auto van een doorgetrokken stoep komt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de stoep er in dit geval niet was geweest hadden er op die plek waarschijnlijk haaientanden gestaan en had blauw alsnog voorrang moeten verlenen. Als er helemaal niets had gestaan was linksaf niet de doorgaande weg geweest en had geel aan blauw voorrang moeten verlenen omdat blauw dan inderdaad "rechtdoor op dezelfde weg...."
Uitritcontractie maakt niet uit. Voorrang zal hier bepaald moeten worden door verkeersborden. Als die er niet staan heeft de blauwe auto voorrang, die gaat voor afbuigend verkeer. ( geel dus)

Toegevoegd na 3 minuten:
Mits het een erftoegang of 30 km zone is...

Toegevoegd na 5 minuten:
Alleen een doorgetrokken stoep bepaalt niet of het een erf of erfconstructie is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gele auto heeft natuurlijk voorrang, aangezien die op de doorgaande weg rijdt en de blauwe auto dus vanuit een uitrit komt. Ook al komt deze auto (blauw) theoretisch van rechts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed. De uitrit dient wel als zodanig ingericht te zijn. Structuur, verlaagd, wegdek etc.
De gele auto heeft voorrang. De blauwe auto moet over een stoepconstructie. Dit is voor de blauwe auto een bijzondere verrichting. Alle andere verkeer gaat dan voor de blauwe auto.
Ik weet dit toevallig omdat als ik mijn straat uitrijd ook over een stoepconstructie, verhoogde stoeprand de straat uitmoet. Ondanks dat ik van rechts kom moet ik dan toch linkskomend verkeer voor laten gaan. Ik heb dit nagevraagd nadat ik daar bijna een ongeluk had gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze constructie noemen ze de zogenaamde uitrit constructie.
De blauwe auto dient dus voorrang te verlenen aan de gele auto.
Zoals de wegenverkeerswet voorschrijft moet alle verkeer die een uitrit verlaat voorrang verlenen aan het doorgaande verkeer.
Helaas ontstaan er hier discussies over omdat de aanleg van deze uitritten soms erg varieert.
Hier een leuke site over uitritten, voorrang verlenen en krijgen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ter verduideling:
Meestal spreekt men van een gelijkwaardige kruising.
Gelijkwaardige kruisingen moet men altijd voorrang verlenen aan het verkeer van rechts.
Door deze situatie te maken is de kruising niet meer gelijkwaardig, dus kan men dit uitleggen dat men geen voorrang hoeft te verlenen aan het verkeer uitkomende van rechts...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de gele auto. De blauwe auto komt uit een uitritconstructie. In dat geval gaat de doorgaande weg voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad de gele auto die voorrang heeft.
De blauwe komt uit een zijweg met uitritconstructie.

Meestal staat bij deze situatie een wit vierkant bord met een deze situatie erop getekend. Ook vind je aan de andere zijde wel eens een bordje met "uitrit", maar helaas niet altijd.

Theoretisch komt de blauwe auto idd. van rechts, maar door de uitritconstructie heeft de gele auto voorrang.

Helaas zijn slechts weinig verkeersdeelnemers op de hoogte van de uitritconstructie, en geeft dit vaak onduidelijkheden.