Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever een sanctie in de vorm van een geldboete opleggen als het personeel niet aan de kledingvoorschriften voldoet?

een chauffeur vertelde me dat hij werd gecontroleerd door z'n meerdere - hij droeg geen stropdas (vereist in z'n vak)
en zag de sanctie terug op zijn loonstrookje: geen waarschuwing meteen betalen. (50 euro)
is dit wettelijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als het is vastgelegd wel.
Zie bron voor meer info.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee een werkgever mag geen sanctie opleggen in de vorm van een boete, hij is immers niet bevoegd tot het uitvoeren van bestuurlijke sancties. Het lijkt me verstandig als de persoon in kwestie zich tot de vakbond wend en dit meld. Waarschijnlijk kan hij de boete met succes aanvechten. DE vakbond kan hem hier bij helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt boetes stellen op overtredingen van de regels die zijn vastgesteld in een arbeidsovereenkomst, reglement of cao. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden:
•De overtredingen en boetes dienen schriftelijk in het arbeidsovereenkomst, reglement of cao te zijn vermeld.
•De hoogte van de boetes mag per week niet meer zijn dan het loon van een halve dag werk.
•Als de werknemer niet meer dan het minimumloon verdient, dan mag de boete jezelf of het bedrijf niet ten goede komen. De boete kan dan bijvoorbeeld naar een goed doel of een lief-en-leedpot binnen je bedrijf.


Ik las op een andere site dat er ook de mogelijkheid moet worden geboden om protest aan te tekenen naar de werkgever.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding