Wat zijn de rechten en plichten wanneer je 5 jaar samenwoont en je uit elkaar gaat?

Heeft die andere persoon ergens recht op of kun je die zo van de een op de andere dag op straat schoppen zonder iets.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K

Antwoorden (5)

Officieel heb je geen rechten, behalve als je kan aantonen dat bepaalde spullen van jou zijn. Je moet er dus samen uitkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geen samenlevings contract dan kun je elkaar, wettelijk gezien, helemaal niks maken. Moreel gezien moet je kijken naar de situatie en.de spullen eerlijk verdelen of afkopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kom je niet uit het verdelen probeer dan het meeste te verkopen.en verdeel het geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drepolli
11 jaar geleden
Ik denk dat als je uit elkaar gaat het moraal niet meer uitmaakt, bedankt voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen gaat met ruzie uit elkaar. En zelfs als dat wel zo is vergeet niet dat je.ooit van elkaar gehouden.hebt sorry voor. De punten.die.er niet.horen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het goed dat je het ook over de morele plicht hebt. Zeker als mensen op een goede manier uit elkaar gaan, is er geen enkele reden om niet te zorgen dat de spullen een beetje eerlijk verdeeld zijn, dat degene die verhuist rustig de tijd krijgt om zijn/haar spullen op te halen, etc.
Als je zo lang lief en leed hebt gedeeld, zorg je toch een beetje voor elkaar? Als je met ruzie uit elkaar gaat, is het natuurlijk heel moeilijk om de ander te helpen, maar ook dan is het denk ik belangrijk om dat wel tot bepaalde hoogte te doen.
Dus dat degene van wie de woning níet is, niet letterlijk op straat moet slapen als hij/zij nog geen logeerplek heeft weten te regelen; dat als de één werkte en de ander het huishouden deed, die laatste persoon niet helemaal zonder spullen komt te zitten omdat de eerste persoon alles betaald heeft; etc.
Ik zou er niet zomaar van uitgaan, dat de ander geen rechten heeft. Veel van de boedel zal van jullie samen zijn, tenzij je het tegendeel met bonnen kunt aantonen. Als dat niet zo is, heb je beiden rechten. Ik kan me voorstellen dat dat met de financiën ook zo is. Het kan volgens mij niet zo zijn, dat als één van beide geen samenlevingscontract o.i.d. wil hebben, de ander daar later de dupe van zou worden. Zelfs niet als je beiden niet zo'n contract wilde hebben. Ik zou in elk geval goed informeren en zeker als ik degene zou zijn die op straat wordt geschopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je niet getrouwd bent en geen samenlevingscontract hebt, dan heeft degene op wiens naam het huis staat een dak boven zijn hoofd.

als het een huurhuis is, wie heeft het gehuurd/contract getekend, zelfde verhaal

alle spullen in huis die je samen gekocht hebt ? daar moet je samen uitkomen / uitzoeken

als je met ruzie uit elkaar gaat, is het resultaat meestal dat de een alles houdt en de ander weggaat.

rechten? geen rechten, zonder ruzie uit elkaar en de zaak verdelen, dat is wat zou moeten gebeuren, maar...

plichten? ik zou zeggen, de zaak netjes met elkaar oplossen, aan kwaaie gezichten heb je niets of er is te veel woede zoals hier waarschijnlijk: "...op straat *schoppen* zonder iets..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ligt iets ingewikkelder dan zo op het eerste moment lijkt. Belangrijk te weten is dat de rechter een formule hanteert die: 'geleverde inspanning in de relatie' wordt genoemd. Als partijen 'er uit' komen is er geen probleem. Als partijen elkaar zaken gaan betwisten mag de rechter deze formule hanteren.

Iemand uit huis zetten is lastig als die ander ingeschreven staat in de woning. In de meeste gevallen zal het moeten leiden tot een vrijwillig vertrek.