Mijn oom uit Frankrijk heeft een langdurige verblijfsvergunning, heeft in NL werk gevonden IND heeft 6maanden vergunning gegeven maar is afgewezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Merkwaardig want in Nederland geldt:

"U heeft een verblijfsvergunning nodig als u langer dan drie maanden in Nederland wilt verblijven. U wilt bijvoorbeeld bij uw familie in Nederland wonen of u wilt werken of studeren in Nederland.

Inwoners van EU-landen en mensen uit Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen en IJsland die in Nederland (willen) verblijven, hebben geen verblijfsvergunning nodig. Zij hebben een 'bewijs van rechtmatig verblijf' nodig. Dat geldt ook voor uw (groot)ouders en kinderen." Het bewijs van rechtmatig verblijf is een pasje waarmee je kunt aantonen dat je in Nederland mag blijven.

Aangezien Frankrijk EU-lid is, hebben Fransen hier geen verblijfsvergunning nodig.

"Heeft u de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Unie (behalve Roemenië of Bulgarije), de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en u wilt langer dan 3 maanden in Nederland verblijven, dan moet u zich inschrijven bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U heeft voor uw verblijf in Nederland geen verblijfsdocument meer nodig.

Inschrijven bij de IND

U kunt telefonisch contact opnemen met de IND om een afspraak te maken voor uw inschrijving. U kunt zich pas inschrijven bij de IND als u ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) van de gemeente waar u woont. Voor informatie over de inschrijving bij de gemeente, kunt u contact opnemen met de gemeente in uw woonplaats.

(...)

Een verblijfsdocument vraagt u aan bij de IND met het aanvraagformulier 'Aanvraag om toetsing aan het EU gemeenschapsrecht (bewijs van rechtmatig verblijf)'. Dit formulier kunt u downloaden van de website van de IND of telefonisch aanvragen bij de IND."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt helemaal wat u zegt, maar de IND heeft 6 maanden verblijfsvergunning opgegeven, we wachtten op het werkvergunning, en daarna een week later kregen we te zien op een brief dat het verblijfsvergunning afgewezen werdt.
Computoon
11 jaar geleden
In mijn beantwoording ben ik ervan uitgegaan dat je oom de Franse nationaliteit heeft. Klopt dat? Als hij een niet-Europese nationaliteit heeft, klopt het antwoord ook niet meer.