Welke sector van de rechtbank behandeld de BOPZ zaken?

ik moet een brief schrijven aan de officier van justitie die de gedwongen opname van de ggz behandeld. Maar ik weet niet welke sector ik dan moet aanschrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Dat is de sector familie en jeugdrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is naar mijn weten de sector burgerrecht :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan het ministerie van VWS

Wellicht is onderstaande ook interessant om te weten:

Procedure gedwongen opname

De weg naar gedwongen opname begint in de meeste gevallen bij de huisarts van de patiënt. Deze kan de procedure voor gedwongen opname in gang zetten.

2 personen kunnen beslissen over de gedwongen opname:
Een rechter kan een rechterlijke machtiging afgeven.
In een spoedgeval kan de burgemeester een inbewaringstelling afgeven.

Opname als patiënt niet kan toestemmen of weigeren

Opname in een instelling gebeurt zoveel mogelijk in samenspraak met de cliënt. Maar mensen met dementie of een verstandelijke beperking kunnen niet altijd aangeven of ze het eens zijn met opname. In een artikel 60-procedure onderzoekt het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of het in het belang van zulke patiënten is om te worden opgenomen.

Als het CIZ concludeert dat de patiënt niet buiten een instelling voor zichzelf kan zorgen en hij ‘bereidheid noch verzet’ tegen opname toont, is artikel 60 van de Wet Bopz van toepassing. De cliënt kan dan worden opgenomen zonder dwang van burgemeester of rechter.

Instellingen voor gedwongen opname

Een instelling moet toestemming hebben van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om zorg te geven aan mensen die gedwongen zijn opgenomen. Deze toestemming wordt een aanmerking genoemd.

In de Regeling aanmerking psychiatrisch ziekenhuis bopz staat een overzicht van de afdelingen en/of instellingen die de minister van VWS heeft aangemerkt om gedwongen opgenomen patiënten te behandelen.