Is het geven van alcohol aan minderjarigen strafbaar?

Dus stel ik koop een fles sterke drank en geef het aan iemand van 13 jaar ben ik dan strafbaar?

Dit is een voorbeeld, ik zelf zou het natuurlijk niet echt doen. Maar ik ziet het wel eens gebeuren en vraag het me dus af of het strafbaar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
13.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik vind van wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is een goeie vraag maar het is niet strafbaar ;-)

Het beste antwoord

Iemand onder de 16 mag zelf geen alcohol kopen maar je mag het die persoon wel geven:

Wij proberen thuis onze kinderen verstandig op te voeden over alcohol gebruik en onderschrijven de actie geen alcohol tot 16 jaar. Nu zijn je kinderen niet altijd thuis ze komen ook bij anderen over de vloer. Er zijn ouders die wel toestaan dat hun minderjarig kind drinkt en die ook toe staan dat een minderjarig kind van een ander alcohol bij hen thuis drinkt. Is dit strafbaar?
Antwoord:

Nee, het geven van alcohol aan kinderen onder de 16 jaar is niet strafbaar. De verkoop van alcohol aan kinderen van deze leeftijd is wel strafbaar. Uiteraard kunt u de betreffende ouders wel aanspraken op hun morele verantwoordelijkheid. U kunt hen daarbij verwijzen naar www.alcoholinfo.nl, waar veel informatie over de risico's van drinken op jonge leeftijd te vinden is.

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=9361
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat is absoluut strafbaar,je mag iemand van onder de 16 jaar geen alcohol geven,het is niet voor niks dat jongeren zich moeten legitimeren als ze alcohol willen kopen want de verkoper is dan ook strafbaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strafbaar, moreel verwerpelijk, onverantwoordelijk. Hoe kom je eigenlijk op het idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het wel eens zien gebeuren en ik vind het inderdaad moreel verwerpelijk en onverantwoordelijk, maar ik wist niet of het strafbaar was of niet.
Ja ,want door alcohol gaan er bij minderjarigen (-18) hersencellen dood waardoor het proces van de hersengroei stopt. en dus zich niet goed kunnen concentreren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verboden. Als je het doet, zou je direct gearresteerd kunnen worden voor een onrechtmatige daad , en kindermishandeling. Je kan hier een zware straf voor krijgen. Hoe haal je het in je hoofd???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is niet strafbaar. Maar als daardoor de jongere iets ergs overkomt (bijv. dood door alcoholvergiftiging) dan zou het toch strafbaar kunnen zijn, dat gaat in de richting van dood door schuld.
De nieuwe wetgeving die op 1 januari zal ingaan maakt het bezit in het openbaar wel strafbaar. Dus thuis nog steeds niet. Dus je kunt niet zomaar vervolgd worden door het OM als je een minderjarige een glaasje ouzo (40% alc.) geeft.

Je kunt je wel afvragen of degene die zoiets doet via een civielrechtelijke procedure kan worden aangepakt, bijv. voor een onrechtmatige daad. Maar civielrecht is iets anders dan strafrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet wel dat het ons, als winkelpersoneel, verboden is (door de overheid) om aan iemand boven de 16 alcohol te verkopen als er voor de winkel iemand (of een groepje) onder de 16 duidelijk staat te wachten tot zijn vriend met de alcohol naar buiten komt...

Zelfs aan een volwassene, al is hij/zij bejaard, die al duidelijk onder invloed is van alcohol mogen wij officieel geen alcohol verkopen.

En als je het toch doet kan je daar echt, als bedrijf, problemen mee krijgen.

Hoe je dat in de praktijk moet brengen, nou ja... ik vind het lastig, maar goed, zo zijn wel de regels. Wij hebben er als winkelpersoneel een internet cursusje voor moeten doen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WAAR staat in de wet dat je als kassiere blijkbaar een camera moet hebben naast je kassa waarop je de hele tijd in de gaten moet houden wie er aan komt en met wie en wie er op wie staat te wachten? Ik weet wel dat je geen drank mag verkopen aan een groep waar er minstens 1 onder de 16 is maar in de gaten houden wie er buiten staat te wachten wordt toch wel heel lastig, en telt de overkant van de straat ook?
Kristal
11 jaar geleden
Dat is precies wat ik bedoel Pelle, in de praktijk is het niet te doen. Ik kan toevallig bij de kassa naar buiten kijken, maar gaat zo'n groep jongeren om de hoek staan, tja...
Niet op te volgen dus, sommige van die regeltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar WAAR staat dat in de wet?
Kristal
11 jaar geleden
Ik kan het je niet aanwijzen Pelle. Wij hebben allemaal, als personeel, de regels die over de verkoop van alcohol gaan moeten leren via een internetcursus. Ik vertel wat ik daar geleerd heb.