Hoe zit het met de copyright als je een foto met een persoon erop na gaat schilderen?

Stel je wilt een foto van een bekend persoon naschilderen Het is bijna niet mogelijk om die persoon in het echt te ontmoeten omdat die persoon te ver weg woont bijvoorbeeld of niet meer leeft.

Mag je dan een foto van Google halen en die naschilderen? En als je jouw werk ergens gaat exposeren/verkopen (dus voor commercieel gebruik ) mag daar dan ook een (bekend) persoon bijzitten zonder dat hij/zij weet dat je hem/haar geportretteerd hebt? Of moet die toestemming geven voordat je hem/haar gaat schilderen?

Dus een realistisch schilderij (maar dat lijkt me logisch)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

Als je, zonder toestemming, een schilderij maakt van een foto van een (bekend) persoon, dan handel je in strijd met zowel het auteursrecht als het portretrecht. Niet wanneer je het schilderij thuis aan de muur hangt (want dat mag), maar wel zodra je het openbaar maakt door het te verkopen of er een afbeelding van te publiceren.

Het auteursrecht beschermt niet alleen tegen het letterlijk kopiëren van een foto: ook naschilderen van een foto is verboden. En dus ook het nabouwen van de compositie en het maken van dezelfde foto. Het auteursrecht beschermt dus degene die het portret oorspronkelijk gemaakt heeft.

Het portretrecht komt toe aan degene die geportretteerd is; de man of vrouw op de foto dus. Hij/zij moet toestemming geven om (prominent) in beeld te worden gebracht. Wanneer die toestemming is verleend aan de fotograaf, wil dat niet automatisch zeggen dat ook anderen het portret mogen publiceren. Ook dan moet je (opnieuw) toestemming vragen aan de geportretteerde.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als de persoon overleden is ?
Bijvoorbeeld als je een Ramses Shaffy of Jacques Brel zou willen schilderen dan moet je de familie dus om toestemming vragen? En wat als je bijvoorbeeld Pino van Sesamstraat wilt schilderen? Moet je dan aan het bedrijf Sesamstraat toestemming vragen of aan Pino zelf?
De man of vrouw die erin zit natuurlijk. Pino is nog zo jong die kent waarschijnlijk het woord aute.ursrechten nog niet eens haha (Ja er borrelen steeds weer nieuwe vragen op ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aute.ursrechten = auteursrechten.
Pieter2011
11 jaar geleden
Auteursrecht blijft 50 tot 70 jaar na het overlijden van degene die het recht had, doorlopen. Erfgenamen nemen dat recht dus over. Dus ja... je zult moeten betalen aan de kinderen Brel. (Maar die hebben vast een bureau voor ingehuurd die dat allemaal voor ze regelt). Hoe het met Sesamstraat zit? Geen flauw idee wie die rechten heeft. Misschien heeft "de bedenker" ze wel verkocht aan de omroep die de programma's maakt. Pino zal het antwoord wel niet weten, maar het productiebedrijf vást wel! Want het is natuurlijk een hele industrie met allemaal Sesam-spulletjes die in de winkels liggen. Maar je mag alles naschilderen of namaken hoor, zolang je het maar niet openbaar maakt! Het naschilderen van een foto zou je een beetje kunnen vergelijken met een overschrijven van een boek, waarbij je hier en daar wat woorden verandert. Lijkt me logisch dat de auteur daar niet blij mee is. Hij/zij heeft er misschien wel 3 jaar aan gewerkt. Zolang je het thuis overschrijft en desnoods aan de muur hangt: geen probleem. Maar als je het verkoopt of op internet zet, dan heb je de poppen aan het dansen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stuk wat je over het portretrecht schrijft klopt niet! Een geportretteerd persoon hoeft geen toestemming vooraf te geven! Het portretrecht geeft de geportretteerde alleen het recht om zich tegen publicatie te verzetten als zij daar een redelijk belang bij hebben. Let wel: dat redelijke belang is relatief. In een recente zaak kwam een man in verzet tegen de publicatie van zijn foto in een boek over vetzucht. De foto was gemaakt op een Harley Davidson dag en hij had dus geen toestemming gegeven. Desalniettemin vond het gerechtshof in Amsterdam dat er geen sprake was van een redelijk belang. Nu kunnen we twisten of er een redelijk belang bij het schilderen van een foto is, maar als het puur het naschilderen van een bestaande foto is, en tegen de bestaande foto bestaat eigenlijk geen redelijk belang, dan geldt dit voor het naschilderen niet. Het portretrecht is niet voor niets zo beperkt: bedenk maar eens hoe ondoenlijk het wordt om evenementen te fotograferen. Overigens klopt het verder wel dat er een auteursrecht rust op de oorspronkelijke foto, en dat het naschilderen ervan dus inbreuk maakt op de rechten van de fotograaf.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, Nielx, en dat klopt ook. Op straat mag je iedereen fotograferen en kan de gefotografeerde zich achteraf verzetten tegen publicatie. En het gebeurt niet vaak dat een rechter daarin mee gaat. Maar de vraag ging over de foto van een bekend persoon. Dan ga ik uit van een foto die door een beroepsfotograaf in opdracht van de geportretteerde is gemaakt. In dat geval heeft de geportretteerde expliciet toestemming gegeven aan die ene fotograaf om, voor een bepaald doel (b.v. een boek of tijdschrift), een foto te maken. Als die foto voor andere doeleinden wordt gebruikt, kan de geportretteerde wel degelijk een beroep doen op het portretrecht. Dus wanneer Patricia Paay ontdekt dat haar naaktfoto's uit de Playboy zonder haar toestemming door Story worden gepubliceerd, zal ze zeker een proces aanspannen op basis van het portretrecht. En dan zal ze die zaak ook winnen, zodat ze weer een keertje extra naar een luxe restaurant kan met haar jongere vriendje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties!

Andere antwoorden (1)

Ja je hebt toestemming nodig van de gene die je schildert.
Ik meende dat dat een schending was van het portret recht, als je dit ongevraagd zou doen.