Wat kan je wettelijk doen tegen een haan die je elke dag om kwart na 4 wakker maakt met zijn getier!?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
40.4K

Antwoorden (7)

Er zijn meerdere mogelijkheden. Je kuntnaar de eigenaar van het dier gaan en de zaak bespreken.
Oordopjes indoen is ook een optie.
Je kunt ook naar de politie gaan en daar klagen, maar daar mak je geen vrienden mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kunnen omwonenden doen om een einde te maken aan de overlast door (huis)dieren?

"Om hieraan een einde te kunnen maken moet de hinder die men ondervindt van het gedrag van iemand of van de dieren die deze persoon bezit, onrechtmatig zijn. Dat wil zeggen, er moet sprake zijn van een aantasting van persoonlijkheidsrechten (van privacy, van het recht op rust), dan wel aantasting van het genot dat iemand heeft van een onroerende zaak (tuin). Of sprake is van onrechtmatige hinder, is afhankelijk van de aard, de ernst en duur van de hinder en de daardoor veroorzaakte schade. Ook kan nog van belang zijn wie zich eerder heeft gevestigd op de plaats waar de overlast zich voordoet.

Gesteld nu dat de hinder voldoende ernstig is, dan kan men een procedure starten bij de rechter en beëindiging vorderen van de hinder en/of schadevergoeding eisen als aannemelijk kan worden gemaakt dat schade is geleden. In die gevallen waarin overlast wordt veroorzaakt door dieren, wordt meestal verwijdering van de dieren gevorderd of wordt geëist dat hinderbeperkende maatregelen worden genomen. In een enkel geval is schadevergoeding geëist omdat de benadeelde schade ondervond van de hinder."

aldus de bron. De grote vraag is: is bij het kraaien van een haan sprake van 'onrechtmatige hinder'... Niet alle hinder is onrechtmatig.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds wanneer bestaat er "recht op rust..."?
Ik zelf zou ook eerst contact opnemen met de eigenaar. Deze kan het dier tot en met een schappelijke tijd opgehokt worden in een lichtdichte ruimte. Dan kraait hij namelijk niet.

Als de eigenaar niet wil dan moet je in je gemeentelijke AVP (Algemene Plaatselijke Verordening) kijken of het houden van kleinvee toegestaan is en de voorwaarden welke daaraan verbonden zijn.

Ook kun je hierin kijken naar geluidshinder indien nodig.

Succes,
11 jaar geleden
Je kan de eigenaar er over aanspreken.
Deze zal dan tegen zijn haan zeggen dat hij dan noooooit meer mag doen.
Als de haan luistert is dat mooi, maar zal wel niet.
Volgende stap, klacht indienen bij de autoriteiten of huurdersvereniging.
Deze verzoeken je om wederom eerst weer met de eigenaar in gesprek te gaan.
uiteraard doe jij dit, en weer wil die haan niet luisteren.
Daarna krijgt de eigenaar een schrijven van de eerder genoemde autoriteiten/vereniging.
Daar zal vermoedelijk wel iets instaan van dat omwonende hebben geklaagd over het wangedrag van zijn haan.
En dat hij binnen alle redelijkheid de haan stil moet houden.
En weer wil die haan niet luisteren.
Natuurlijk ga je hierop weer een klacht indienen, waarna er weer een schrijven word gedaan richting die eigenaar.
Ja, het is een ambtelijke molen.
De eigenaar verteld wederom tegen die haan dat hij zeer ondeugend is geweest en dat hij dat niet weer mag doen.
Uiteraard werkt dat niet, en weer schrijf jij een boze brief.

Er zal dan vermoedelijk een onderzoek worden gedaan en er zal worden gevraagd wat zijn ondernomen stappen hieromtrend zijn geweest.

Als dat geaccepteerd wordt dan krijg jij een schrijven terug dat alle mogelijke er aan is gedaan en dat er verder weinig aan valt te doen.

Of de man krijgt een schrijven dat hij of de haan tot bedaren brengen of dat hij afstand moet doen van zijn haan.

Gezien dat jij al eerder bij hem bent geweest omtrent zijn haan, dan weet hij ook wie dit in gange heeft gezet.
Moet hij dus afstand doen van zijn haan, dan zal hij jou dit zeker niet in dank afnemen.
In het ergste geval, kan deze dus zijn vizier op jou gaan richten en iedere mistap van jou, je kat of hond melden.

Ik denk al met al, draai je lekker om en laat die haan de haan zijn.

Je woont nu eenmaal in een gemeenschap, dat is soms geven en nemen.

Toegevoegd na 15 uur:
Het was mischien handiger geweest als ze de woonsituatie vertelde.
We zijn altijd geneigd om dan vanuit onze eigen situatie te kijken.
Mischien woont ze wel op het platteland of in een flatje.

Dieren laten wel vaker van zich horen, katten, honden, vogels.
Mischien heeft ze zelf ook wel dieren of heeft ze ander huiselijk lawaai, waar een ander weer last van heeft.
Je weet het immers niet omdat je de situatie niet kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien is de rijdende rechter inschakelen een optie.
heb ooit het programma gezien en toen begrepen dat het niet toegestaan is in een stad/woonwijk.
de kippen wel, maar de haan die niet om logische redenen...

Toegevoegd na 1 dag:
@pinky, je vraagt om wettelijke mogelijkheden:
!) overleg met de buren (koophuis)
!) klacht bij de woningstichting (huurhuis)
!) wijkagent inschakelen
!) info bij de gemeente (gemeentelijke verordeningen)
!) de rijdende rechter
!) eindeloos dromen van een vredige oplossing, soms zijn dromen niet bedrog :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat weet ik, maar dat werkt niet altijd: in den haag mag je in de stad geen paarden houden, moet je eens in de schilderswijk (dacht ik, heb een paar jaar geleden een tv-reportage gezien) gaan kijken, daar staan/stonden ze in de achtertuin en moesten door de gang naar buiten/de straat op. ze hadden niet eens een tuinhek naar buiten, maar het werd gedoogd ! ik bedoel maar..., vandaar dus: de rr rijdende rechter die misschien iets meer kan doen.
Om te beginnen kan je nagaan of er in de betreffende gemeente een verordening is aangaande het houden van pluimvee. In sommige gemeentes mag je namelijk geen kippen houden, of geen haan.
Zou dat het geval zijn , dan kan de eigenaar van de gemeente te horen krijgen dat de haan moet worden afgevoerd.
Is die verordening er niet, dan is het een privé-aangelegenheid. Ben je huurder, dan kan je je verhuurder vragen maatregelen te nemen i.v.m. vermindering van het woongenot. Maar dan wijst die op het drumstel van je tienerzoon of je bamboe windgong op het balkon...
Veel kans op succes om die haan kwijt te raken is er juridisch niet.
Ik heb wel eens gehoord dat het mogelijk is de haan in een hok te stoppen - 's nachts alleen- waar de haan zijn nek niet kan srekken om te kraaien. Dus een laag nachthok. Dan schijnt het probleem van de baan te zijn. Of dit een broodje Aap is echter weet ik niet.
Onlangs logeerde ik ergens waar iedereen een grote tuin heeft. De buren aldaar hadden een volière buiten. Beginnen al die vogels tegelijk te zingen rond vier uur!
Andere antwoorden op deze pagina gaan al over overleg en dergelijke.Probleem in het drukke overbevolkte Nederland dat er altijd wel ergens geluidsoverlast is. In veel gevallen hebben we dat gewoon te dragen.
Hopen dat er snel een vos langskomt in dat kippenhok van de buren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als alle eerdere reacties niet helpen:
1. accepteren en eraan wennen, zo'n beest leeft geen 80 jaar
2. ramen en deuren dichthouden
3. zelf ook een haan houden