Mag de politie tijdens een verhoor liegen om je aan te zetten tot een bekentenis?

Ik las dat de politie in Amerika zo'n beetje elke leugen mag gebruiken die nodig is om een verdachte een bekentenis te laten afleggen. Bijvoorbeeld door tijdens een verhoor te suggereren dat er getuigen zijn die hem op de plek van het misdrijf hebben gezien (terwijl dat dus niet het geval is).

In ons land kwam in het verleden de "Zaanse verhoormethode" in opspraak: http://www.groene.nl/1996/31/de-dodelijke-waarheid
Die methode ging veel verder dan "een leugentje": tegenstanders spraken van emotionele chantage.

Zijn er in dit schemergebied duidelijke richtlijnen waaraan de Nederlandse politie zich moet houden? En is "liegen" daarbij wel of niet toegestaan? Antwoorden graag met bron!

Pieter2011
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.7K

Het beste antwoord

In Nederland en in andere Europese landen mag de politie niet liegen. Ook niet in een verhoor tegenover een verdachte. In de VS mag dit wel. Er wordt daar veel gebruik gemaakt van de zgn. Reid methode waarin liegen een onderdeel kan zijn van het verhoor. Je kunt dit mooi zien in een leuke clip van The Wire. Een verdachte confronteren met vervalst bewijs levert een grotere kans op een valse bekentenis om dat fictie en werkelijkheid door elkaar gaan lopen.

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat er sprake moet zijn van "fair trial". Daarvoor moet je terug naar het EVRM. Hoe rechters daarmee omgaan lees je wel aardig in een arrest waarbij een verdachte een flesje water uit zijn hand wordt geschopt.

Op mijn site how2ask.nl vindt je artikelen, video's en andere informatie over "investigative interviewing". Daar hoort ook het politieverhoor bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen mag liegen. Alleen als het uitkomt kan het tegen je gebruikt worden. Als de politie dat doet om jou te overbluffen en aan te zetten tot een bekentenis, kan dat tegen hen gebruikt worden. Waardoor de verdachte dan ook of helemaal niet berecht wordt, of strafvermindering wordt geeisd door de advocaat...

Over de zaanse verhoormethode. Daar ging het om 1 ding en dat was zo snel mogelijk een kind terug te vinden. Dan kan de politie die afweging maken. Wat is belangrijker... het kind terug vinden, of de verdachte op te sluiten? Dan ga je misschien tegen de regels en wet in, maar het kind is teruggevonden!

De rechter zal aan de hand van de leugens kijken in hoeverre de verdachte om de tuin is geleid, maar eenmaal iets bekend te hebben kan de verdachte dat niet meer terugdraaien. ( zelfs zonder handtekening is een bekentenis bindend) Uiteraard gaat het hier om meerderjarige verdachten.