Is een voorlopige hechtenis juridisch gezien een sanctie?

Een uitleg van iemand die er verstand van heeft zou heel fijn zijn..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Nee. Wanneer je in voorlopige hechtenis zit ben je verdacht. Je bent dan nog niet veroordeeld. Het onderzoek is dan nog bezig.

Een sanctie kun je ook zien als een ander woord voor straf. Je krijgt dus pas straf als is bewezen dat je ook echt de dader bent. Dus eerst zal bewezen moeten worden dat je de dader bent.

Extra info:

Wanneer de santie opgelegd wordt kan er beslist worden de duur van de voorlopige hechtenis af te trekken.

Hier in Nederland is het zo dat een veroordeeld persoon 2/3 van zijn straf uit moet zitten (en dan evt. nog de tijd van de voorlopige hechtenis eraf). Dus daarom zijn mensen vaak ook zo snel vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie in de gevangenis zitten, op welke manier dan ook toch als een straf hoor. Maar wettelijk gezien zal je wel gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas als de rechter je veroordeelt heb je straf. Als je vrijgesproken wordt heb je ook recht op een vergoeding voor de dagen dat je in hechtenis hebt gezeten (ergens rond de € 100 per dag meen ik). Je krijgt ook geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vermoeden had ik al ja. Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan :-) Heb iets gehoord gehad van die afschaffing, maar wist niet precies hoe of wat. Maar bedankt voor je aanvulling.
Juridisch gezien is het geen sanctie, want het doel is anders. Voorlopige hechtenis kan worden opgelegd als iemand te gevaarlijk wordt gevonden om vrij rond te lopen, of als hij in zijn eigen strafzaak bewijs zou kunnen wegwerken of getuigen bedreigen, of als er serieus vluchtgevaar is.
Toch kun je het ook weer niet helemaal los zien van sancties. Bij de beslissing over voorlopige hechtenis wordt gekeken hoe ernstig het feit is waarvan iemand wordt verdacht en hoe groot de kans is dat hij het heeft gedaan. En als de verdachte tot een celstraf wordt veroordeeld, wordt de voorlopige hechtenis daarvan afgetrokken. Een rechter zal al snel geneigd zijn een celstraf op te leggen die tenminste even lang is als de voorlopige hechtenis, anders moet hij in feite erkennen dat de voorlopige hechtenis te lang is geweest.