Hoeveel kost de boete als een bedrijf hun klantengegevens gehackt word?

Hallo,

ik had laatst gehoord van een nieuwe wet namelijk dat bedrijven moeten betalen als de gegevens van klanten openbaar gemaakt worden. Graag wil ik wat meer informatie hierover, ik kon het niet op google vinden omdat ik geen idee heb hoe je dit moet omschrijven.

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het CBP (College bescherming persoonsgegevens) heeft tot nu toe de bevoegdheid om dwangsommen op te leggen, als er iets niet deugt met betrekking tot de privacy van klanten. Een voorbeeld vind je hier:
http://www.nu.nl/binnenland/2834151/cbp-vordert-dwangsom-ns-.html

N.a.v. hack-incidenten in februari dit jaar, heeft het CBP alleen maar het plan geopperd, om verder te gaan dan dwangsommen, en vond dat het wenselijk zou zijn als ze ook boetes konden opleggen.
http://nos.nl/artikel/340818-boete-bij-hackincidenten.html

Maar dat kan alleen bij wet geregeld worden, dus moet er een wetsvoorstel worden ingediend. Het CBP zal dus eerst b.v. de 2e kamer of de verantwoordelijke minister warm moeten krijgen voor die plannen. Het is nog maar de vraag of dat gaat gebeuren, en als het gaat gebeuren dan gaat daar snel 1 of 2 jaar overheen.

Je kunt het plan van het CBP ook opvatten als een signaal. Ze laten even de tanden zien, en laten merken dat zij er ook nog zijn, en de boel goed in de gaten houden. De ondernemers zijn dus gewaarschuwd, en de klanten gerustgesteld. ;-)

Wil je meer lezen, dan kun je hier terecht. In een van de beide PDF's kun je lezen wat het advies is van het CBP aan de minister. Het gaat daar o.a. over de meldplicht van bedrijven, als er iets niet in orde is met de klantenbestanden.
http://www.cbpweb.nl/Pages/adv_z2011-00970.aspx
(dat is wel taaie kost!)

Het lijkt mij dat de hoogte van de boetes nog lang niet aan de orde is. Het vaststellen daarvan, zal een van de allerlaatste fases zijn, als die wet er komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt dit beantwoord mijn vraag compleet.

Andere antwoorden (2)

Wat de boete kost, bepaald de officier van justitie. Er word namelijk ook bv gekeken om hoeveel klanten het gaat, en wat voor soort en hoeveel schade er is op gelopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was altijd 3.500 euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Welke bron heb je voor die info?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
College Bescherming Persoonsgegevens