Kan een getuige gedwongen worden om een verklaring af te leggen?

PVV-leider Geert Wilders roept de moordenaar van Theo van Gogh, Mohammed B., op als getuige in het komende strafproces tegen hem. Op deze manier wil Wilders bewijzen dat zijn kritiek op de islam terecht is. Volgens de PVV'er is B. ,,het levende bewijs'' dat de islam een inspiratiebron is voor geweld. Wilders bevestigt daarmee zaterdag berichtgeving in De Telegraaf. Het proces tegen Wilders begint op 20 januari. Hij wordt verdacht van het aanzetten tot haat, discriminatie en groepsbelediging.Mohammed B. is veroordeeld voor de moord op Van Gogh in 2004. Hij kreeg een levenslange gevangenisstraf.
Je kunt op je vingers uittellen dat onze Mohammed liever zijn tong afbijt dan dat jij iets zegt dat Wilders kan helpen.
Heeft dit dan toch zin, of is dit de zoveelste publiciteitsstunt van onze Geert?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
AWM
14 jaar geleden
Uiteraard had daar 'hij' moeten staan.
Mijn vingers doen niet altijd wat ik wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je nooit gehoord van een pijnbank Antwoordman?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ik niet weten, ik sta al een tijdje rood bij de Spermabank, ik hoopt eigenlijk dat die ook om zou vallen.

Het beste antwoord

Er kan geen enkele getuige gedwongen worden tot het afleggen van een verklaring. Dat ligt vast in onze grondwet.

Wat dan wel de reden is dat GW hem oproept, zullen we aan GW zelf moeten vragen. Of met onze klompen aanvoelen.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij kun je wel iemand verplichten om als getuige ter zitting te komen; maar kun je niet verplicht worden om iets te zeggen.
De getuige kiest wat hij al dan niet zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand is verplicht wat dan ook te zeggen dat tegen hem gebruikt kan worden, dat is gelukkig nog een recht in Nederland, nog wel...

Je dus dan weet je het wel, publiciteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een recente foto van XiniX... dank je...
AWM
14 jaar geleden
Ja, en zo op het eerste gezicht lijkt hij helemaal niet op Cruyff...
In Nederland heeft iedereen zwijgrecht. Dat geldt voor getuigen, verdachten, zelfs voor de eiser (Wilders in dit geval).
Cryofiel
14 jaar geleden
NEE
Onzin.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad de zoveelste publiciteitsstunt van Wilders. Waar weer veel media en domme mensen zullen intrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Er is geen verklaring die een misdaad goedkeurt. De ene zaak heeft niets met de andere te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opzicht is het antwoord nee, echter o.a. een rechter kan je wel gijzelen om je tot een antwoord te dwingen. Dus wat is vrijheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antwoordman;

Rechters kunnen middels gijzeling een poging doen om een getuigenverklaring of het prijsgeven van informatie afdwingen, maar die gijzeling kan niet onbeperkt doorgaan. Het ligt er dus aan of je dat gijzelingsmiddel als dwang ziet of niet. Iemand die volhardt in zijn zwijgen kan geen zwaarder middel of straf opgelegd krijgen.