hoe krijg ik een huurder uit huis?

Sinds januari heb ik een kamer verhuurd in mijn eigen woning. (hospitacontract) Nu heeft de huurder deze maand geen huur betaald en weigert met mij in contact te treden. Beantwoord geen telefoon, email, opent zijn deur niet als ik aanklop. Ik heb aangetekend de huur opgezegd, met opzegtermijn van 3 maanden. Huurder haalt de brief niet op. (ontvangstbewijs blijft liggen).
Kan ik huurder er na 3 maanden gewoon uitzetten en sloten veranderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een gegeven moment vroeg ik mij dat ook af, maar later bleek dat wel het geval te zijn. Soms is het raam dicht en soms staat het een stukje open...
verder ontloopt ie me helemaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de in het contract vastgestelde 3 maanden voorbij zijn, en de huurder heeft nog steeds niet betaald, zou ik naar de politie gaan, en die zet dan uit. Tenminste, zo is het bij mij tenminste gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schuif een brief onder zijn deur door. Hij zal deze toch wel opmerken.

Het beste antwoord

Dit is duidelijk geen zuivere koffie!
1) Of het helpt of niet; ik zou toch voor de zekerheid een aangifte doen bij de politie en vragen hoe verder te handelen daar je het vermoeden hebt dat er een onveilige situatie kan ontstaan.
2) Neem eens contact op met:
IntoCash voor Buitengerechtelijke Huurincasso.
Tel. 010-4373950.
GRATIS Incasso / Dossier inzage / advies.

Lees meer op het web over IntoCash.nl.
http://www.intocash.nl/Huurincasso/Buitengerechtelijke__Procedure/

Toegevoegd na 1 uur:
De hospita mag binnen de eerste 9 maanden de huur opzeggen zonder opgaaf van redenen.
Wel geldt een opzegtermijn van 3 maanden.
Wanneer er in dit geval de aangetekende brief niet wordt opgehaald, zou ik overwegen deze brief alsnog via een deurwaarder laten bezorgen. Zo sta je dacht ik sterker met dit bewijs van opzegging.
Na 9 maanden geldt voor de huurder vrijwel dezelfde huurbescherming als voor andere kamerverhuurders.
Voordat men gaat denken aan electriciteit afsluiten of sloten veranderen, kan het verstandig zijn deze klacht bij de politie kenbaar te maken. Zodat men op de hoogte is van dit dubieus gedrag, waardoor er onzekerheid ontstaat over de veiligheid van de hospita.
Alleen de hospita zelf kan inschatten of dit wel of niet nodig is.
Zoveel als mogelijk het huiswerk doen om tot de beste gang van zaken te kunnen komen. Vandaar ook mijn info over IntoCash. Gratis advies of begeleiding, waar vind je dat nog tegenwoordig? Iemand die iets beters weet? Meldt dit nu !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aangifte bij politie? Waarom dat? Hij betaald geen huur, maar dat is geen zaal voor politie toch?
Je kunt bij het kantongerecht een verzoek tot ontruiming indienen na 2 maanden huur achterstand.
Dit betekent dat aan de kantonrechter wordt verzocht de huurovereenkomst tussen u en de huurder te ontbinden.
Als daar toestemming voor is, dan kan je in actie komen en dan kan de politie ingeschakeld worden, om bij de ontruiming aanwezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, lees dat het hospita contract is, dus hoeft niet naar rechter begrijp ik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
carisf bedankt voor je antwoorden en tips.
Het voert te ver om alle details op te sommen, maar melding doen bij de politie vanwege de genoemde redenen overweeg ik sterk. Ik had er nog niet aan gedacht dit to doen.
Ik heb de website bekeken en wanneer ik binnen enkele dagen nog geen huur heb ontvangen contact opnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
carisf bedankt voor je antwoorden en tips.
Het voert te ver om alle details op te sommen, maar melding doen bij de politie vanwege de genoemde redenen overweeg ik sterk. Ik had er nog niet aan gedacht dit te doen.
Ik heb de website bekeken en wanneer ik binnen enkele dagen nog geen huur heb ontvangen ga ik contact opnemen.

Andere antwoorden (2)

Nee, een ontruiming zal via de rechter moeten plaatsvinden. Meestal wordt er naar de rechter gegaan voor een betalingsdwang of ontbinding huurcontract bij een betalingsachterstand van 3 maanden.

Als de rechter hierin beslist in je voordeel zal er een ontruiming mogelijk zijn.

Het is wettelijk niet toegestaan, maar je kan de electriciteit afsluiten van de kamer. Dan moet de huurder naar de rechter om dit weer aangesloten te krijgen.

Succes,
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, het betreft een hospitacontract. daarin is wettelijk geregeld dat de overeenkomst door de verhuurder in de eerste 9 maanden zonder opgaaf van reden en tussenkomst van de rechter kan worden opgezegd. de opzegtermijn is 3 maanden.
Castle
11 jaar geleden
klopt helemaal. Ik heb even over hospitacontract tussen de haakjes heen gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien @kaidon, lukt het met het afsluiten van de electriciteit. kijk wel uit voor eventuele acties van de huurder om je hierop terug te pakken.
een paar stevige vrienden zijn dan handig om in de buurt te hebben.
Het is natuurlijk mogelijk dat hijzelf in grote problemen is: verslaafd of in grote geldnood. Zijn gedrag wijst op de primitieve strategie "verschuilen" (de andere twee zijn vechten en vluchten; hier niet aan de orde). Als daar aanwijzingen voor zijn, kan het verstandig zijn maatschappelijk werk van de gemeente te benaderen.