Hoe kom je aan een postadres / fictief verblijfadres?

Het gaat om een gezin dat wegens een niet functionerende schuldhulpverlening en maatschappelijk werk op straat is gezet (ja dat kan in Nederland)

Op het moment is hier ook een advocaat mee bezig, maar dit kost tijd. Het gezin (2volw en 2kind) verblijft in een 2 kamerappartement van iemand anders, omdat diegene er vaak zelf niet is, maar kunnen/mogen zich daar niet inschrijven.

Gezinsopvang bestaat niet in Nederland (wordt misschien eens tijd)

Nu zijn er instanties die post alleen sturen naar het adres dat bekend is in het GBA. Het is dus onmogelijk om deze post te ontvangen. Een adreswijziging doorgeven, of een postadres doorgeven heeft bij deze instanties dus geen zin.

Naar de gemeente (rotterdam) gaan om je uit te schrijven kan niet zonder je elders in te schrijven. Ook kan je niet zomaar een postadres nemen.

Begrijpelijk genoeg is het gezin niet van plan om gescheiden van elkaar tussen de junkies e.d. de zwerversopvang in te gaan.

Weet iemand wat voor mogelijkheden er zijn voor mensen in zo'n situatie? Officieel adres is dus niet mogelijk post op te halen, een adres veranderen naar huidige verblijfplek kan niet.

Het gaat dus om een officieel adres wat nodig is om bijvoorbeeld post van de belastingdienst te kunnen ontvangen. Het gaat dus NIET om inkomen, dat is er gelukkig wel.

sterredag
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het gaat om een gezin dat wegens een niet functionerende schuldhulpverlening en maatschappelijk werk op straat is gezet" Alsof het gezin zelf geen enkele schuld heeft aan de situatie en het louter door externe factoren is veroorzaakt. Niet dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder een waarde-oordeel te willen vellen: iemand heeft zich in de nesten gewerkt, je komt niet met schuldhulpverlening in aanraking als je niet eerst schulden hebt gemaakt.
sterredag
11 jaar geleden
schulden maken en oplossen is wat anders dan op straat gezet worden. Ik vind het onnodig om een hele privesituatie hier op het internet te gooien om daar vervolgens hele discussies over te voeren. Wil alleen melden dat het niet reëel is een waardeoordeel hier neer te zetten (bliets) terwijl zeker 95% van het verhaal nog gemist wordt hier. En mensen komen wel degelijk ook in de schulden buiten hun eigen directe schuld om. Maar dat weet je niet als je het nog nooit ervaren hebt. Denk aan echtscheidingen, wanbetalende kinderallimentatieplichtigen, relaties die schulden aangaan waar je niks van af weet, vervolgens trouw je en is de persoon een heel ander persoon dan gedacht, leuk huwelijks voorwaarden, maar je zit wel met de gebakken peren en zo zijn er nog VEEL MEER voorbeelden, waarbij mensen in de schuldhulp terecht komen, zonder daar zelf directe schuld aan te hebben (ze zijn er wel verantwoordelijk voor, en daar zijn de hulpinstanties voor, alleen jammer dat die dus vaak verzaken en GKB-rotterdam staat erom bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan allemaal best zijn. Niettemin kun je mij niet wijsmaken dat dit gezin, in dit specifieke geval, geen enkele misstap heeft begaan waardoor ze uiteindelijk op straat terecht zijn gekomen, en dat de hele situatie puur en alleen is veroorzaakt door "een niet functionerende schuldhulpverlening en maatschappelijk werk"; zo komt je eerste alinea namelijk wel over.
sterredag
11 jaar geleden
Met betrekking tot uithuiszetting is dat zeker wel het geval. Dat gebeurd als een schuldhulpbedrijf de huur niet betaald terwijl je wel de rekening doorstuurt. Sterker nog dit is geen individueel geval, het gebeurd vaker. In mijn eigen geval is dit zelfs ook gebeurd. Ondanks het convenant van woningbouwverenigingen, ging de rechter daar geheel aan voorbij en sprak de uithuiszetting gewoon uit. Ik had geluk en kreeg net een ander huis aangeboden in een hele andere regio en kon dus bij een hele andere schuldhulp terecht waar nu alles goed loopt. In de schuldhulp heb je namelijk meestal niet het beheer over je eigen geld en ben je met betrekking tot het betalen van rekeningen geheel afhankelijk van het schuldhulpbedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bliets : geloof me, je bent GEHEEL afhankelijk en geheel AANSPRAKELIJK als 'cliënt' van de gemeentelijke kredietbank.
je levert rekeningen in die in jouw naam betaald moeten worden van jouw uitkering, vervolgens 'vergeet' de gkb dit/ het wordt zeer vaak niet of niet op tijd betaald... om wat voor reden dan ook, en dan zit jij met de 'aansprakelijke' gebakken peren! verder, ik heb even gekeken, jij bent nog heel jong, realiseer je dat iedereen fouten kan maken, dat gebeurt nu eenmaal.
dat je daarvoor moet boeten akkoord, maar het gebeurt ook dat mensen buiten hun schuld in de problemen komen, @sterredag heeft al een aantal mogelijkheden opgenoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch blijf ik erbij dat het zelden voorkomt dat iemand buiten zijn schuld om in de schulden komt. Ik geloof best dat de gkb, maatschappelijk werk en andere relevante instanties niet altijd optimaal functioneren, maar je bent in de regel door eigen fouten met deze instanties in aanraking gekomen.
Ik viel vooral over de stellige uitspraak van sterredag in de eerste alinea. Dit kwam op mij over als: "de maatschappelijk werkers doen niets, de schuldhulpverlening faalt hopeloos, alles en iedereen faalt of heeft gefaald, behalve het gezin, want het gezin is zielig, kan er allemaal niets aan doen en is bovenal slachtoffer."
Dat is een vertekend beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zegt ze dat nergens, Bliets. Het gaat over een niet functionerende shv en maatschappelijk werk. Dat kan. En ongetwijfeld is daar een heel verhaal aan vooraf gegaan, maar dat is te lang om hier allemaal uit te leggen, en waarschijnlijk ook te privacygevoelig. En volgens mij ook weinig relevant voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg nergens dat ze dat letterlijk gezegd heeft. Ik meld expliciet dat het mijn persoonlijke perceptie is.
sterredag
11 jaar geleden
Ik vind het niet kunnen om een waardeoordeel te geven op je eigen persoonlijke perceptie. En ik kan je zeker vertellen dat buiten je schuld om in de ellende komen, vaker voorkomt dan men denkt. Over bovenstaand gezin wil ik niet uitwijden idd privacy gevoelig, maar over mijn eigen situatie kan ik dat wel. Ik kan zo goed met geld omgaan dat ik het nu zelfs voor elkaar heb om WEL schuldhulp te hebben maar GEEN budgetbeheer. Dat is een risico want 1 schuld erbij of 1 rekening te laat betalen en ze mieteren me meteen de schuldhulp uit. Ik neem dat risico met plezier want na een niet functionerende schuldhulpbedrijf, heb ik liever het hef in eigen handen. Het heeft 2 maanden geduurd voordat mijn budgetrekening daar open was, nog een maand xtra voordat ik via internet kon zien wat er met mijn geld gebeurde. En dan ging het mis, en dan ga je bellen en dan zijn ze er niet, dan moet je teruggebeld worden, gebeurd niet, ga je weer bellen, ja we gaan het betalen, gebeurd niet, weer bellen, weer zijn ze er niet, moet je teruggebeld worden etc. Omdat ik geen achterstanden had in maandelijkse rekeningen en deze ellende heb meegemaakt, hebben ze een uitzondering gemaakt hier voor mij en mag ik mijn eigen geld beheren. JOEPIE! Wat dus ook betekend dat ik zeker wel met geld om kan gaan. Mijn rekeningen betaal ik al jaren netjes, ja misschien soms een keer 1 een maandje later, en dan bel ik omdat af te spreken met dat bedrijf of dat mogelijk is.
sterredag
11 jaar geleden
Waarom dan schuldhulp? Ach een leninkje hier, een wehkampje daar niks aan de hand, zelfs met een bijstandsuitkering heb ik het voor elkaar gekregen om 200 euro per maand te betalen aan dergelijke zaken. Het is tenslotte mijn plicht om mijn schulden te betalen. De druppel.. Belastingdienst die eind 2010 de eindafrekeningstuurde van mijn toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag) Niet zo heel erg, maar ze deden dat van 3 jaar in 1 maand tijd. Zo kreeg ik er ruim 3000 schuld bij en een maandbedrag van 130 euro, nou met een minimuminkomen (toen fulltime werkend minimumloon) kon ik GEEN 330 euro betalen aan schuldhulp instanties. Hoe komt het dan dat ik zoveel moest terugbetalen? veel wisselende inkomsten waardoor toeslagen vaak aangepast moesten worden niet altijd snel gedaan door belastingdienst, vaak achteraan moeten bellen EN omdat ik een huurverlaging heb gehad wegens schimmel in huis, met terugwerkende kracht over 9 maanden terug. Conclusie na 3 jaar was ineens over het hele jaar geen recht op huurtoeslag. (iets wat ik niet wist en in de informatie die ik destijd uitgebreid heb opgezocht ook nergens werd aangegeven) O ja daarnaast een werkgeefster die besloot ipv een fatsoenlijke eindafrekening (vakantiegeld, vrije dagen en loon van laatste maand) 26 euro (geen typefout) op mijn rekening stortte. Dit was 2 maanden na de Belasting. Dan kan je geen huur betalen, dan kan je geen energie betalen, je kan geen zorgverzekering betalen. Je kan niet eens eten kopen voor je gezin!!! Uiteindelijk dat geld wel gehad, maar dat was maaaanden later. Toen zat ik al in de schuldhulp. En daar hebben ze dus alles erger gemaakt. Binnen 6 maanden tijd had ik er 8000 schuld bij!! Ik heb toen zelfs nog geprobeerd alle schuldeisers aan te schrijven met een regeling, waarin ik elke maand 200 euro totaal verdeeld over al mijn schuldeisers zou betalen. Ik zou dan met 7 jaar mijn schulden geheel hebben afbetaald. Maar een aantal gingen niet akkoord. Ik WOU mijn schulden GEHEEL betalen, maar ze lieten me geen andere keus dan via schuldhulp een gedeelte kwijt laten schelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maandelijks je vrij te besteden geld uitgeven aan Wehkampjes in plaats van te sparen voor onvoorziene uitgaven ligt buiten jouw schuld?
sterredag
11 jaar geleden
he, heel verhaal getypt, maar toch ff anders. Ja ik noem dat niet mijn eigen schuld. Reken maar uit: of 50 euro apart leggen voor die noodzakelijk wasmachine en koelkast die je in de toekomst nodig gaat hebben. Of je wasmachine en koelkast gaan kapot, en haalt deze bij wehkamp en betaald hun 50 euro, dat doet per saldo helemaal niks af aan wat je kan besteden per maand. (het was trouwens niet eens 50 euro) Bovendien moet je wel eerst vrij te besteden geld hebben om te kunnen sparen. Voorafgaand hieraan en dat bedoel ik dus er zit veel meer achter vaak, nou dan blijf ik typen. Maar mijn vriend die dus onterecht ontslag kreeg, waardoor je ineens geen geld meer hebt, het duurt even voor je weer wat binnen krijgt (ga ik even niet uitweiden hoe krom dat geregeld) Ontslag is aangevochten, geld hebben we ook uiteindelijk gekregen. Maar ja, je bouwt dan achterstanden op, die je in moet halen, ga dan maar eens sparen. Je bent 19, zo te lezen heb je nog een hoop te leren over het leven. Ik hoop voor je dat je een goede baan krijgt, dat je mazzel hebt en daar jaaaaaren kan blijven en je een carriere opbouwt en genoeg geld verdiend en je niet boven je stand gaat leven en dat je nooit een onverwachte terugval in inkomsten krijg. Ik hoop het voor je. Want je wenst zulke dingen niemand toe. Mocht dat niet zo zijn, dan komt er een tijd, dat je je woorden terug zal nemen. En dat je gaat begrijpen hoe mensen zover kunnen komen. Wil niet zeggen dat het nooit iemands eigen schuld is hoor, er zijn mensen die openen hun rekeningen niet, betalen niet en gaan leuke dingen doen, ja dan geef ik je gelijk. Ik wil alleen duidelijk maken dat het lang niet altijd zo is en sommige mensen gewoon dingen overkomen en niet geheel in eigen hand hebben. Wacht maar tot je een keer een pistool tegen je hoofd krijgt en je gedwongen wordt meerdere duren mobiele abonnementen af te sluiten, waarbij de provider, ondanks aangifte gewoon zegt dat je gewoon moet betalen en je een schuld van 5000 euro heb, terwijl je misschien wel gewoon nog naar school gaat met een bijbaantje, waar je je zorgverzekering van moet betalen en je 200 euro per maand aan hun moet betalen. (echt gebeurd verhaal) O ja en met je 19e mag je niet eens een schuldregeling in. Maar ja je rekeningen stapelen wel op, want je hebt toch een studentenkamer en nee je ouders helpen je niet. Er komt zoveel meer bij kijken, dan alleen de situatie op zich.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sterredag: ik heb je voor deze toelichting (prima) een + gegeven op goeie vraag !
ook ik hoop dat bliets verschoond blijft van zulke ellende, er zijn al genoeg/nee te veel mensen die dit meemaken...
en @bliets, hoe goed je leven ook op de rails staat, er hoeft maar $&@(# te gebeuren en je zit van de ene op de andere dag in de misére.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in die zin een hoop te leren dat ik niet zelf niet financieel onafhankelijk ben, dat is waar. Wellicht kijk ik er tegen die tijd heel anders tegenaan.
Wel heb ik inzicht in het financiële welzijn van mijn ouders. Zij leven al tientallen jaren ruim beneden hun stand (boodschappen bij de Aldi, één computer (voor 9 personen), geen dure mobieltjes en abonnementen, één ouderwetse beeldbuis van Marktplaats, etc.), met als gevolg dat ik, en hierna mijn zes broertjes en zusjes, in alle financiële rust kunnen studeren. En als er eens iets kapot gaat, of er treedt anderszins een financiële tegenvaller op, dan kan dit gewoon direct uit spaargeld betaald worden. Ze hebben overigens echt geen goede baan: mijn pa is fulltime controller (Jan Modaal) en mijn ma is parttime verpleegkundige; maar wel zeven kinderen te voeden. Met deze achtergrond kun je het je hopelijk voorstellen dat ik sterk mijn twijfels heb bij het bestellen van Wehkampjes als je een bijstandsuitkering geniet. Daarom ben ik er nog steeds van overtuigd dat je, extreme uitzonderingen daargelaten, door sober te leven, een goede administratie bij te houden en enige mentale capaciteit te tonen, nimmer buiten je eigen schuld om financieel in de problemen hoeft te komen. Ach, de toekomst zal uitwijzen hoe het mij zal vergaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt verstandige ouders, Bliets. En je hebt gelijk: een goede leefregel is dat als je ergens niet voor kunt sparen, je er zéker niet voor kunt lenen. Er zijn twee kanten aan het verhaal: A) sparen is veel beter dan lenen, en B) het IS mogelijk om schulden te hebben buiten je schuld om. Daarbij denk ik vooral aan liegende exen. Los daarvan: natuurlijk is het niet verstandig om te lenen voor iets waar je zonder kunt leven. Nu moet ik zeggen dat ik niet weet wat IK gedaan zou hebben als niet mijn moeder in de buurt had gewoond en nog bijna een jaar lang voor mij de was zou hebben gedaan toen ik gedwongen op mezelf moest (aangepaste woning ivm handicap) en mijn weinige spaargeld na een paar jaar ziek thuis op was, en ik geen meer geld had voor een wasmachine. Op de hand wassen kón ik niet, en tweedehands was geen optie omdat ik een was/droogcombi nodig had omdat de natte was voor mij te zwaar is om uit of in een machine te halen. Zonder netwerk had ik me misschien ook wel gedwongen gevoeld om te lenen. Dus ik begrijp wel hoe zoiets kunnen gebeuren, en het is mogelijk dat je spaarpotje voor onvoorziene posten op een dag op is, en er tóch meer kosten zijn. Maar natuurlijk is het ronduit dom om een lening af te sluiten voor dingen als een nieuwe TV (mijne was 10 euro bij de kringloop), een vakantie of andere luxe. En géén spaarpotje aanleggen voor onvoorziene uitgaven, snap ik ook niet. Júist met een laag inkomen heb je zo'n potje hard nodig: ik spreek uit ervaring. Maar weet je wat het is? Het kan mij niet schelen hoe deze mensen in de problemen zijn gekomen. Ze hebben een probleem, willen dat oplossen, en hebben hulp nodig. En op dit moment heeft Sterredag daar een vraag over. Iemand die niet uit z'n doppen kijkt en daardoor lelijk valt, heeft ook medische zorg nodig, net zo goed als iemand die geschept is door een auto. Dan kun je wel zeggen dat hij beter uit had moeten kijken, maar daarmee is z'n hoofdwond niet gehecht. Ik zou dus voorstellen om éérst te hechten (in dit geval: de vraag te beantwoorden) en daarna aan te geven dat die persoon in het vervolg er verstandig aan doet om wat beter uit te kijken. In negen van de tien gevallen hadden ze zelf die conclusie al getrokken. En fouten maken we allemaal: ik heb ondanks een minimuminkomen een flink spaarpotje, raak straks m'n werk én zeker 30% van m'n inkomen kwijt, en kan dat opvangen. Klinkt verstandig? Misschien, maar ik zal ongetwijfeld op ándere gebieden van m'n leven HELE stomme fouten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lies : goede reactie/antwoord !
sterredag
11 jaar geleden
thx lies voor je reactie en @blietz Het is heel mooi dat je ouders zo verstandig zijn. Wil nog wel toevoegen dat als je in de bijstand zit, je geen wehkamp wasmachine hoeft te kopen, omdat je dan aanspraak maakt op bijzondere bijstand. Wehkamp is aangegaan in een periode van een goede baan en de eerste maanden loste ik dus ook meer af. Vervolgens, baan weg. Tja dan wordt het anders, want dan is er geen ruimte meer om te sparen. Het is dus behalve niet slim om een wehkamp aankoop te doen als je in de bijstand zit, gewoonweg niet nodig :) Ik zit nu in de schuldhulp, minder inkomsten dan in de schuldhulp kan bijna niet (het is namelijk het minimum van het minimum, de rest gaat naar schuldeisers. En zelfs dan krijg ik het nog voor elkaar om geld op te sparen en is het saldo op mijn rekening eind december hoger dan nu. Dus heb zelfs nu ruimte voor onvoorziene uitgaven. Ik weet echt wel hoe dat werkt met geld. Ik kende echter ook een periode van anderhalf inkomen (ik full time, mijn vriend toen parttime) Toen legde we ook netjes de helft van zijn inkomsten opzij ivm onvoorziene uitgaven. Als ik TOEN mijn eindafrekening belasting had gehad, had ik het ook netjes meteen betaald. Bedenk eens hoe het bij jou thuis zou zijn, als je moeder en je vader morgen verteld worden dat ivm inkrimping of reorganisatie oid ze geen werk meer hebben. Modaal inkomen vind ik trouwens een behoorlijk goed inkomen hoor!! Modaal is 30000 euro bruto per jaar ongeveer. De spullen die wij in huis hebben, komen uit de tijd dat we dus anderhalf inkomen hadden, dat werd betaald van die andere helft van zijn parttime inkomsten, van mijn geld werden de rekeningen en het boodschappen betaald. Dan leef je echt niet boven je niveau.
sterredag
11 jaar geleden
@jodokus, sorry, zag net dat ik vergeten was jou ook te bedanken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel sterredag.
bijzondere bijstand is voorbij, volgens mijn laatste informatie, althans waar ik woon, dat is per gemeente verschillend sinds de overheid dit uit handen gegeven heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kreeg zo'n zeven jaar geleden al geen bijzondere bijstand voor een wasmachine hoor. Moest maar naar de volkskredietbank gaan. En dat wilde ik niet, omdat ik lenen met zo'n inkomen en zonder enige reserve (en dus met veel extra kosten vanwege m'n handicap) niet verantwoord vond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je had gelukkig je moeder/vangnet, dat was je redding.
sterredag
11 jaar geleden
bijzondere bijstand is idd een lening, die je met een klein bedrag per maand moet terugbetalen. Maar er mag nooit meer ingehouden worden dan tot aan 90% bijstandsnorm. Kan me voortellen dat voor mensen met toch nog veel extra kosten dat dat ook nog eens lastig kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee sterredag : bijzondere bijstand was geen lening, dat was een bedrag dat gegeven werd voor bijvoorbeeld een wasmachine of koelkast en de laatste jaren zelfs een tv.
het kwam uit een potje speciaal voor de bijzondere bijstand en afhankelijk van de gemeente waar je toe behoort bestaat het nog,maar waarschijnlijker #bezuinigingen# is het 'opgedroogd'.
sterredag
11 jaar geleden
In verband met die bezuinigingen is in Rotterdam in ieder geval, de bijzonder bijstand in de vorm van een lening (zonder rente en extra kosten) die dan met een klein bedrag per maand ingehouden wordt van de uitkering. Voor sommige dingen is het geen lening, zoals baby-uitzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(in woon ook in rotterdam) "Voor sommige dingen is het geen lening, zoals baby-uitzet."
en hier zou de overheid in de meeste gevallen beter condooms of andere voorbehoedsmiddelen hebben kunnen betalen !
sterredag
11 jaar geleden
als dat zou werken, denk het niet, want mensen kiezen ook voor kinderen als ze in de bijstand zitten, en zien wel hoe het loopt. vind wel dat ze zowiezo beter de pil weer terug in het basispakket kunnen stoppen. hmm tja op de website van rotterdam staat het wel hoor bijzondere bijstand in de vorm van een lening. dus het lijkt er nog wel te zijn (voor noodzakelijke dingen/eerste levenbehoeftes, een TV valt daar ook onder een pc tegenwoordig ook)

Het beste antwoord

Een postadres kun je aanvragen bij de gemeente. Je moet dan echter wél aantonen dat je geen verblijfadres hebt, en ik begrijp dat deze mensen dit wel hebben. Het is niet toegestaan om op een ander adres te verblijven dan waar je staat ingeschreven, en in zo'n situatie kun je ook geen postadres krijgen. Dat kan wél als je kunt aantonen dat ze de ene keer bij kennis A logeren, de andere keer bij het leger des heils, en dan weer een tijdje bij kennis B.

Lastige situatie. Ik zou eens advies vragen bij de gemeentelijke sociale dienst, misschien is het mogelijk is dat iemand anders optreedt als gemachtigde om de post te ontvangen, of kunnen zij nog iets betekenen mbt opvang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
Dank voor je reactie! Tijdelijk laten verblijven mag wel trouwens (logeren). Ik zou ook niet weggaan uit een huis waar ik zou mogen blijven. Maar als de hoofdbewoner een inschrijving weigert, kan je dat dus niet regelen. Misschien ga ik idd eens de gemeente rotterdam bellen hierover, kijken of er in zo'n situatie iets mogelijk is dat iemand zijn hele belangrijke post kan ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdelijk verblijf mag ook wel, maar je mag alleen een postadres aanvragen als je geen echte verblijfplaats hebt. Maar als het om logeren gaat, en je kunt aantonen dat ze daar niet langdurig kunnen blijven en ook af en toe ergens anders (moeten) verblijven, kan het misschien wél. Ik heb zo ooit onderdak geboden aan een vriendin die in scheiding lag omdat d'r ex losse handjes had. Gewoon bij ex blijven tot de scheiding rond was is dan geen optie. Zij bleef wel ingeschreven op zijn adres, en wij hebben beargumenteerd dat zij niet bij mij verbleef, omdat ze af en toe een weekend bij haar ouders was en ook wel eens bij andere familie. Het is een beetje een wankele constructie hoor, want voor de wet is je verblijfadres de plaats waar je "de meeste nachten slaapt", en dat was echt bij mij. En logeren duurt doorgaans geen drie maanden. Zij had echter een inschrijfduur waarmee ze kans maakte op een huis in haar eigen gemeente, en zou echt vast hebben gezeten als ze zich bij mij had ingeschreven in een andere gemeente. Gevolg daarvan was wel dat zij geen uitkering kreeg over de maanden dat ze bij mij 'logeerde', omdat ze dus niet verbleef op het adres waar ze ingeschreven stond, en niet ingeschreven stond in de gemeente waar ze verbleef. (Ze is erg ziek en kan niet werken, en haar ex onderhield haar tot dan toe.) Dus ik snap de relatieve 'noodzaak' van het ruim interpreteren van de wet in noodsituaties wel (de gemeente vond drie maanden logeren geen logeren meer, wij voor het gemak maar wél). Maar feit blijft dat de wet is zoals ik die hierboven beschrijf. Maar in rechtzaken kan iemand bijvoorbeeld domicilie kiezen op het kantoor van z'n advocaat, bij aangifte kan dit in bepaalde situaties op het politiebureau, dus wellicht zijn er toch wel mogelijkheden om ook de officiële post ergens anders te laten ontvangen.
sterredag
11 jaar geleden
Lies heel erg bedankt voor je begrip en je uitleg. Ik ga hier zeker verder mijn neus in steken :)
sterredag
11 jaar geleden
thx voor het meedenken

Andere antwoorden (1)

het is heel eenvoudig.
je moet iemand vinden die (meestal tegen betaling) bereid is iemand anders (meestal een onbekende) op zijn/haar adres in te laten schrijven bij de gemeente.

Toegevoegd na 2 minuten:
degene die hiertoe bereid is, heeft meestal een klein inkomen en dát zal dan de reden zijn dat hij/zij dit wil doen.

risico : hoe weet je zeker dat je al je post krijgt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Punt is wel dat die vervolgens de deurwaarders van het lijf kan gaan houden. De toestemming van hoofdbewoner is als bekend nodig voor inschrijving en deurwaarders checken de GBA. In de regel laten ze je pas met rust als adrescontrole is opgestart, d.w.z. als er vanuit de hoofdbewoner een officieel verzoek is uitgegaan naar de Gemeente om de persoon weer van het adres te verwijderen. Met een antwoord in de trant van 'hij staat hier wel ingeschreven maar woont hier niet' zal de deurwaarder geen genoegen nemen. Dat betekent dat hij, desnoods met hulp van de sterke arm, binnen mag dringen in de woning en beslag mag leggen op alle goederen waarvan een ander niet aannemelijk kan maken dat ze zijn eigendom zijn. Ik zou er als hoofdbewoner voor passen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauw... ben ik ff blij dat ik het een paar jaar geleden aan m'n neus voorbij heb laten gaan ! (en ook de verhuur van een kamer trouwens..., maar dat ging om privacy!)
sterredag
11 jaar geleden
@odessa.... precies, lijkt me dus niet handig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien zal degene die zijn adres beschikbaar stelt, zijn huurtoeslag niet meer krijgt of minder toeslag krijgt en zijn eventuele uitkering plus van degenen die bij hem/haar staan ingeschreven gevaar lopen enz. enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat is niet helemaal zo, ik heb indertijd zelf voor zo'n beslissing gestaan en informatie ingewonnen.
ik geloof dat je 150,=euro minder uitkering zou krijgen als je een kamer verhuurde, nou dat kon zomaar 400,=euro opleveren, maar all-in... gas, licht en dan hebben we het niet over de rest, de niet financiële punten.
de rest heb ik niet gecheckt, ik heb er van afgezien, dus ik had de informatie niet meer nodig.
sterredag
11 jaar geleden
onderverhuren mag lang niet altijd en als medebewoner wordt het gehele inkomen meegeteld