Na hoeveel tijd mag een bedrijf een niet opgehaald item weg doen?

Een collega van mij heeft een tas ter reparatie weg gebracht eind februari, maar nu (eind juni) belde ze op en het bedrijf zegt dat ze hem waarschijnlijk naar het goede doel hebben gegeven.
Nou was mijn vraag, mag dit zomaar? Of is er een bepaald termijn waar ze zich aan moeten houden?

bvd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K

Het beste antwoord

Het is heel liefdadig van dat bedrijf, maar het kan natuurlijk niet zomaar.

Het eigendom van de tas ligt bij de collega. Dat vergaat niet zomaar als hij of zij deze tas bij een reparatiewinkel aflevert.

Wettelijk ligt er een termijn van 3 jaar vast waarna het eigendom van een roerende zaak overgaat op degene die ter goeder trouw het in zijn bezit heeft.

Dit is regelend recht, en het is mogelijk om daar vanaf te wijken, maar dat betekent wel dat het vooraf afgesproken moet zijn. Dat betekent dus dat het reparatiebedrijf bijvoorbeeld in zijn of haar algemene voorwaarden moet hebben staan wat er qua afhaaltermijnen geregeld is.

Die algemene voorwaarden moeten voldoen aan een zekere standaard van redelijkheid en de consument niet teveel benadelen. Zo zal het niet redelijk zijn dat de dag na de afhaaldatum het eigendom reeds overgegaan is. Een periode van drie maanden zal maatschappelijk gezien wel wat meer geaccepteerd zijn. Wat je ook weleens tegenkomt is dat een reparatiebedrijf een stallingsloon zal rekenen als het goed na een bepaalde tijd niet opgehaald is.

Kortom:
1. Standaard een wettelijke termijn van 3 jaar
2. Kan korter indien afgesproken in algemene voorwaarden.
3. De voorwaarden moeten op de juiste manier aangeboden worden.
4.De voorwaarden moeten redelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, ik zal het aan mijn collega doorgeven. Dan kan zij zelf langs gaan bij de desbetreffende reparateur.

Andere antwoorden (2)

Ze hebben 3 maanden de tijd om hem te bewaren daarna mogen ze hem zelf houden of langer laten liggen of weg doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is die termijn 3 maanden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ik niet weten zou kunnen liggen aan de tijd dat mensen het wel ophalen of dat het bedrijf te veel spullen heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet dat wel in de voorwaarden staan die je gekregen hebt. Ik geloof niet dat hier een vastgesteld aantal maanden voor is. Kom eens met bewijs?
Een bedrijf hoeft niet eeuwig gerepareerde spullen te bewaren, dit duidt erop dat van de zijde van de klant er nog weinig interesse bestaat als het gerepareerde na 3 maanden nog niet is opgehaald. Een regel die wel gevolgd wordt is de volgende :
Verplichting tot het bewaren van het item:
12 weken lang is de schoenmaker verplicht om het item te bewaren (uitgezonderd los/halflos van item(s) aangeboden onderdelen. De schoenmaker heeft na 12 weken bewaren het recht het item weg te gooien, of aan een goed doel te geven. Doch, de items worden tot na een jaar na klaarstempel in de meeste gevallen nog bewaard als ze kostbaar zijn. Bij jou was het helaas niet het geval.