Mijn rijbewijs afgepakt wegens artikel nr5, hij is voor 4 maanden afgepakt. Kan ik hem eerder terug krijgen ?

Mijn rijbewijs afgepakt wegens artikel nr5, hij is voor 4 maanden afgepakt. Kan ik hem eerder terug krijgen ? Ik wil namelijk met de auto op vakantie gaan :(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik niet. Het OM zal deze termijn hebben vastgesteld en een vakantie zal geen reden zijn om dit te verkorten.
Utrecht
11 jaar geleden
En je rijbewijs is niet afgepakt maar ingenomen. Het rijbewijs is geen eigendom naar een soort licentie om te mogen autorijd. Door je eigen stommiteit is deze nu ingevorderd. Een artikel 5 krijg je niet zomaar. Misschien is het maar beter (voor de andere weggebruikers) dat je niet met de auto op vakantie gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fietsvakantie is ook leuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand anders zal moeten rijden. Jij mag het niet meer voorlopig en ik denk dat dat de veiligheid op de weg ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee als er al een termijn is is de veroordeling al geweest dus kan je geen protest meer indienen.
En een artikel 5 krijg je niet zomaar dus zal het wel terecht zijn

Antwoorden (1)

Nee, u kunt uw rijbewijs niet eerder terug krijgen. Het beleid omtrent een ingevorderd rijbewijs is flink aangescherpt. Onderhandelen is er nu niet meer bij. Vroeger kon me nog een verzoek bij de officier van justitie neerleggen, om ivm persoonlijke omstandigheden het rijbewijs eerder terug te krijgen ( bijv als men rijbewijs nodig had voor werk) tegenwoordig werkt dat niet meer zo. ( op vakantie met de auto willen was destijds trouwens ook al geen goede reden om rijbewijs eerder terug te krijgen).

Ps u bedoelt trouwens artikel 5 wegenverkeerswet.
AlphaLimaSierra