mag een makelaar je gehuurde kamer binnenkomen en je post openmaken als je niet thuis bent?

Ik huur een kamer via een makelaar en loop nu ongeveer 4 maanden achter met huur. Dat is mijn fout en ik weet dat dat niet correct is. Ik verblijf nu tijdelijk ergens anders om iemand anders te hulp te staan, maar nu heb ik bericht ontvangen van een huisgenoot dat die makelaar dus mijn ruimte is binnengegaan en mijn post open heeft gemaakt? Ze hebben wel telefonisch contact proberen te zoeken, maar ik ben momenteel niet telefonisch bereikbaar.

Mag dit wat zij doen? Ik weet dat ik natuurlijk mijn huur hoor te betalen, maar mogen zij om die redenen mijn kamer binnendringen en post open maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Nee zeer zeker niet.
Binnenkomen mag niet, de eigenaar zou het minstens moeten mededelen, maar toch ook vragen.

Post openen is sowieso uit den boze. Zolang jij je post nog niet geopend/ontvangen hebt, valt dat onder briefgeheim.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
izmo: dan nog mag je post van een ANDER niet openmaken. "Het briefgeheim is een wettelijk vastgestelde bescherming van poststukken tijdens het transport naar de geadresseerde. Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is. De wettelijke bescherming van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland, daarna staat de ontvanger geheel vrij te doen met de brief wat hij of zij wil, tenzij er hierover nadere afspraken gemaakt zijn met de briefschrijver." ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Briefgeheim_%28juridisch%29 )
Ieder ander dan de geadresseerde is niet de ontvanger en mag de brief niet openen, anders dan met toestemming of juridische grond (zoals een postblokkade).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
De verhuurder heeft niet het recht ten alle tijden het gehuurde te betreden. De verhuurder verhuurt het ongestoorde recht om het gehuurde te gebruiken. Dat impliceert dat de huurder(s) het exclusieve recht op het gehuurde heeft/hebben en dat dus de verhuurder niet ten alle tijden (onaangekondigd) binnen mag treden. Het is natuurlijk wel zo dat je als huurder moet meewerken aan herstelwerkzaamheden, inspecties of andere zaken in het belang van het huurobject. Als je verhuurder daarvoor binnen dient te komen en dat wordt netjes aangekondigd, dan heb je zelfs een meewerkingsplicht.

Aan jouw geadresseerde post open maken mag hij zeker niet, dat is schending van het briefgeheim.

Hoewel beide zaken niet mogen heb je het 'bezoeken' van je kamer wel 'uitgelokt' door je 'onbereikbaar' te maken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook nog andere telefoons dan alleen de jouwe, dus je huisbaas bellen om het uit te leggen kan altijd. Dan kun je misschien ook een afspraak maken over je huurschuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
E-mails en telefoontjes zijn nooit rechtsgeldig. Het wordt alleen juridisch van belang als je (aangetekende) brieven in je brievenbus krijgt. Wat het briefgeheim betreft heeft izmo gelijk. Maar het briefgeheim geldt vanzelfsprekend ook voor jouw makelaar, zoek de jurisprudentie maar op! Nogmaals, lees jouw post en betaal de huur. Zo bespaar je echt kosten en voorkom je problemen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Briefgeheim houdt in dat ALLEEN de geadresseerde de brief mag openen behoudens een aantal strikt omschreven situaties, die hier niet spelen. Zie mijn reactie op het antwoord van walter.
"mag een makelaar je gehuurde kamer binnenkomen en je post openmaken als je niet thuis bent?"

Nee, natuurlijk niet!

Het openmaken van jouw post is strafrechtelijk verboden en kan als schending van het briefgeheim rechterlijk worden vervolgd, tenzij het strikt noodzakelijk is of door de rechterlijke macht gebeurd. Maar dat is hier dus niet het geval!

Ook het binnengaan van de door jou gehuurde ruimte is strafrechtelijk verboden, tenzij het huurcontract conform het opzeggingstermijn (meestal 1 maand) werd opgezegd. Ik raad jou dus ten zeerste aan, jouw post te lezen.

Tot slot nog een goed bedoeld advies: probeer de huur zo spoedig mogelijk over te maken, hiermee bespaar jij veel tijd, moeite en kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard niet. maar als jij onvindbaar bent en nooit reageert op post en telefoontjes van de makelaar dan zou deze met toestemming van de rechter de woning kunnen maken. Maar daar gaan dan deurwaarders of politie mee. En dan nog zou je aangetekend post moeten hebben negeren... Maar dat weet alleen jijzelf. Denk niet dat je heel erg sterk staat mocht je het tot een rechtszaak lateen komen...