Welk wetsartikel zegt, dat je een (parkeer)overtreding moet melden (bij de politie)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Geen, al kun je het wel doen.

Alleen bij een aantal ernstige misdrijven moet je aangifte doen. Zie Wetboek van Stafvordering. Een misdrijf is wat anders dan een overtreding.

Het doen van een valse aangifte is overigens strafbaar.

"Tweede Boek. Strafvordering in eersten aanleg
Titel I. Het opsporingsonderzoek
Vierde afdeeling. Aangiften en klachten

Artikel 160

1.
Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.

2.
De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.

3.
Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar. "

.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verkeerd parkeren is een overtreding. Je bent niet verplicht om een overtreding te melden. Een misdrijf daarintegen wel, maar dat is fout parkeren niet.