Wat zijn de voorrang regels binnen een woonerf?

Ik weet dat je als automobilist in een woonerf voorrang moet verlenen aan alle bestuurders die van rechtkomen maar hoe zit het met de voetgangers? Voetgangers mogen de hele weg gebruiken maar betekent dat ook dat ze in alle gevallen voorrang hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
49.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij je vorige vraag hierover,stond dit al in mijn antwoord te lezen.

Het beste antwoord

Voorrangsregels gelden alleen voor bestuurders. Maar je mag voetgangers op een woonerf inderdaad niet hinderen.

"Wie op een woonerf rijdt met een auto, brommer of fiets, mag de voetgangers NIET HINDEREN. Voetgangers en spelende kinderen mogen op hun beurt auto's niet tegenhouden of onnodig belemmeren.

Op wegen binnen een woonerf mag OVERAL worden gelopen en gespeeld. Voetgangers en spelende kinderen mogen wegen die liggen binnen het erf over de volle breedte gebruiken. Om deze reden is het erf dan ook niet verdeeld in een aparte rijbaan en verhoogde trottoirs.

Alle bestuurders van RECHTS gaan voor. Dit geldt niet alleen voor auto's, maar ook voor fietsers, bromfietsers en bestuurders van invalidenvoertuigen. Een fietser die van rechts komt heeft dus voorrang op een automobilist. Deze regel is mogelijk doordat auto's stapvoets op een woonerf moeten rijden.

Bestuurders die het woonerf vanaf de weg binnenkomen of die het woonerf verlaten en de weg op rijden, moeten het overige verkeer (dus ook voetgangers) voor laten gaan. Uit de verkeerssituatie moet dan wel blijken dan er sprake is van een in- of uitrit. Er staat dan tevens een speciaal woonerf-verkeersbord. "
Citaten uit
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op een woonerf hebben voetgangers voorrang op AL het verkeer: http://www.verkeersdomein.nl/definities/definitie_van_een_voetganger.html