mijn dochter is op straat aangevallen door 3 katten,wat zijn mijn rechten? ik vind dat de katten van straat moeten.stel dat er een klein kind loopt

Toegevoegd na 57 minuten:
ik kon het ook niet geloven maar mijn dochter is zelf bang voor katten en er liepen nog twee jongen een stukje achter haar die de katten "letterlijk "van haar af geschopt hebben. ik heb dit ook nog nooit mee gemaakt of gehoord van katten . de katten waren van een oosters ras en alle drie familie van elkaar en ze hadden kittens . ze kwamen door de heg die om hun tuin staat, dus mijn dochter heeft ze niet zien aankomen, helaas is ze nu nog banger voor katten , de wonden gaan wel weer over maar ik wil herhaling bij andere mensen kinderen voor komen.

Toegevoegd na 1 uur:
ik vind het wel raar dat mensen met honden voor een snauw wel hun hond moeten laten inslapen(niet dat ik dat bij deze katten wil hoor ,ik wil ze alleen van de straat)en katten mogen alles????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Een eigenaar is verantwoordelijk voor de schade die zijn of haar dier aanricht (artikel 179 deel 6 Burgerlijk Wetboek). In dit geval is er geen schade en heeft u (of uw dochter) geen enkele civielrechtelijke positie ten opzichte van de eigenaar.

Kan er dan helemaal niets tegen gevaarlijke dieren worden gedaan? Het wetboek van Strafrecht kent artikel 425 lid 2:
"Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft: hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier."

Er zou dus aangifte gedaan kunnen worden bij de politie. Let wel: dit lijkt mij vooral hypothetisch. Allereerst is er geen wettelijke definitie van een 'gevaarlijk dier', dus het zou uit het daadwerkelijke gedrag op te maken moeten zijn. Katten zijn in de regel niet gevaarlijk, dus de vraag is hoe vast te stellen dat ze wel gevaarlijk zijn. Daarbij gaat het om drie katten die buiten liepen. Wie zijn de eigenaren? Er kan immers geen aangifte tegen de katten zelf gedaan worden. Tot slot krijg je nog te maken met de praktische kant van het politievak; is er capaciteit om hier een zaak van te maken...

Naar mijn weten is er in Nederland geen wet (of algemene plaatselijke verordening) waarop katten binnen gehouden zouden moeten worden.

U vroeg naar de rechten. Het filosoferen over niet-juridische oplossingen laat ik aan anderen over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
zinvol antwoord. +1

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het enige wat je echt kan doen is met de eigenaar praten. En daarbij niet een insteek van 'de katten moeten in een kooi', want daarbij zal de eigenaar ook niet openstaan voor wat je nu eigenlijk wilt zeggen.
De katten in een kooi IS ook geen oplossing. Het is geen hamster tenslotte.
De katten in een afgesloten tuin of misschien een kattenren zou wel een idee zijn.

(Toch ben ik erg benieuwd hoe dit gebeurd is, want zoals anderen ook aangeven, gaan katten echt niet bepaald als 'jachtgroep' op pad om mensen aan te vallen. Waren ze misschien al samen aan het vechten en kwam je dochter onbedoeld hier midden in?
Kortom: zijn ze echt een gevaar of was dit een samenloop van omstandigheden?
Ik wil niet zeggen dat ik het niet geloof, hoor! Maar misschien gebeurde er meer of vooraf aan wat je dochter zag toen ze haar ermee overvielen.
Hoe dan ook, zoals boven aangegeven wel bij de eigenaar melden op een open manier erin, zodat de eigenaar er ook iets mee kan op een diervriendelijke manier.)

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een kat niet verbieden om naar buiten te gaan, en al zeker niet als de katten niet van jouw zelf zijn.
Katachtige zijn officieel buiten diereren.
Het is heel rottig voor je dochtertje maar ik denk dat ze toch echt het beste uit de buurt kan blijven daar en dat je misschien even gaat praten met de eigenaren van de katten of er misschien een oplossing toch nog te verzinnen is.
veel succes!! Ik hoop dat het snel weer beter gaat met je dochtertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken mensen genoeg bij wie de katten binnen en in de tuin blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 'dochtertje' is inmiddels 18 jaar dus het zal wel beter met haar gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm waarom kan men wel honden verbieden los buiten te lopen als ze agressief zijn, dat zijn wolfachtigen en 'officieel' buitendieren!
Rieneke1
11 jaar geleden
onzin, het is prima mogelijk een kat binnen te houden; wel moet je bereid zijn er energie in te steken om ze gelukkig te houden.
ook een ren of afgezette tuin hoort tot de mogelijkheden.
het is nergens voor nodig je katten los buiten te laten lopen, zodat ze overlast kunnen veroorzaken, overreden kunnen worden, vergiftigd of mishandeld kunnen worden en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn buitendieren.
Hm....bestaan er eigenlijk dieren die van oorsprong altijd binnen leven?
ALLE dieren zijn buitendieren! En inderdaad, ALLE dieren zouden het recht moeten hebben om zich buiten te kunnen bewegen. Dat geldt wat mij betreft zelfs voor een hamster of een goudvis! Maar wanneer een kat zo slecht is opgevoed dat hij de buren aanvalt wanneer die toevallig langslopen, zou de eigenaar zich eens op de kop moeten krabben: Hoe komt het dat mijn kat zo is geworden, en wat gaan we eraan doen! Want wanneer dieren de buurt gaan terroriseren, (of dat nou een hond, kat of een dwerghamster is) is het tijd om in te grijpen.
En dan is het absoluut de eigenaar van het dier dat verantwoordelijk kan worden gesteld en de situatie zal moeten gaan veranderen. En....voortaan goed moeten gaan nadenken voor hij/zij weer eens een schattig jong beest in huis haalt:
Bijna alles staat of valt met een goede opvoeding en verstand van het dier dat je in huis haalt. In die zin acht ik de eigenaar van de kat dubbel verantwoordelijk voor hetgeen gebeurd is.
De eigenaar is verantwoordelijk/aansprakelijk voor de katten.
De dochter moest de wonden laten behandelen.
Deze kosten kun je op de eigenaar verhalen.(zeker je verplichte eigen risico !!)
Ga met de verklaring van het ziekenhuis naar de eigenaar zodat deze z'n verzekering kan inschakelen.
Wil de eigenaar hier niet aan meewerken,kun je altijd nog aangifte doen .(En vooral melden dat de eigenaar zelf zegt dat ze nogal "fel"zijn en het al eerder is voorgevallen.