is een school aansprakelijk wanneer het een stof allergie heeft gegeven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met 'een stof allergie heeft gegeven'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is lullig, als je als stof allergisch bent voor je zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nee, de school heeft allergie gegeven aan een stof! Maar zonder gekheid: je kunt iemand geen stofallergie 'geven'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de huisarts zei dat het door een overmatige blootstelling komt. Ofwel de situatie op school die voor de overmatige blootstelling heeft gezorgd. Dus het kan wel gegeven worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt,je kan een allegie ontwikkelen door regelmatig blootgesteld te worden aan veel stof, áls je daar gevoelig voor bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me maar ik begrijp je hele zin/vraag niet.
Kun je iets duidelijker zijn? Waar slaat ''het'' op en waar slaat ''gegeven'' op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stofallergie of een stof waarvoor het kind allergisch is, pinda´s ofzo ?? Ik ga gemakshalve maar even uit van een spatie teveel en dus het eerste.

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als in: je kind heeft een stofallergie? Hoe kan je ooit aantonen dat het aan de school ligt. Kindje is veel langer thuis dan op school bijvoorbeeld...

Ik denk niet dat het hard te maken is dat het echt alleen aan de school kan liggen. Een allergie is iets wat in een mens zit. En een mens komt nou eenmaal op vele plekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De school is per definitie aansprakelijk vanaf het moment dat de leerling de duur uit gaat tot op het moment dat de leerling weer thuis is. Er vanuit gaand dat de leerling in de tussentijd wel op school is geweest...

Dit kan soms nadelige consequenties hebben voor de school, wanneer de leerling criminele praktijken uitoefend onder schooltijd. -Trust me- Of wanneer de leerling betrokken is bij vernielingen en de verzekering van de ouders geeft niet thuis...

Toegevoegd na 54 seconden:
de duur is uiteraard de deur.:S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand is gevoelig voor stof en ontwikkeld een allergie , daar kan je de school niet voor aansprakelijk stellen.
Ook is moeilijk vast te stellen dat iemand die allergie van school heeft en niet van thuis.

Je kan de buurman ook niet aansprakelijk stellen dat hij een Hazelaar in de tuin heeft waar jij nou net allergisch voor bent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan wél de school vragen of ze er rekening mee kunnen houden, evt aanbieden zelf het klaslokaal eens goed stofvrij te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je kunt op geen enkele manier onomstotelijk aantonen dat de stofallergie ontwikkeld is door het verblijven op die bewuste school. Wellicht zou het op elke school, of elders ook zijn gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van het feit dat je het onmogelijk kunt bewijzen, omdatje allergieen overal op kunt lopen en niet alleen op school, is het zo ongeveer onmogelijk om een school stofvrij te maken en te houden.

Elke dag rennen er tientallen kinderen door die lokalen en gangen, hangen jassen, mutsen en sjaals op, lopen in en uit, om nog maar niet te spreken van de grote hoeveelheid papier die er op een gemiddelde basisschool doorgaat ; aan het eind van de dag is het altijd weer één grote stof/ en zandbende, en die elke dag weer stofvrij maken is niet alleen ongelofelijk kostbaar, maar zou ook gewoon domweg niet te doen zijn, omdat je voor het stof van een dag wel twee of drie dagen nodig hebt.

Zeker met die ene of hooguit twee schoonmakers waar een gemiddelde basisschool het mee moet doen. Je mag al blij zijn als de toiletten elke morgen er weer een beetje hygienisch bijstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt iets of iemand alleen maar aansprakelijk stellen wanneer er overduidelijk schuld is van nalatigheid of moedwil, en een stoffige school is beslist geen nalatigheid maar gewoon een onmogelijkheid en een gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we nu door gaan met onze kinderen, twee maal dagelijks te douchen, twee keer per dag schone kleren aan, nooit meer buiten spelen, voor ieder koudje naar de dokter gaan voor een kuurtje, nooit meer viese handen maken en keurig op de paadjes blijven lopen en vooral veel binnen computeren, dan zullen deze kinderen nooit enige weerstand kunnen opbouwen en op den duur overal allergie's van kunnen worden.

Kinderen moeten vies worden voor hun gezondheid!!!

Maar nee, de school heeft het nu gedaan.
Te weinig schoon maken, of niet voldoende.
Natuurlijk kunnen we de school er niet aansprakelijk voor stellen, want hoeveel keer moet de school dan schoonmaken?
En hoe is het met de luchtkwaliteit?
En de luchtvochtigheid?
En de themperatuur?
En het juiste kunstlicht?
En welke synthetische stoffen?
En de zithouding ten opzichten van de leeraar?
Een allergie ontwikkelen is een optelsommetje van alles bij elkaar en nooit alleen maar stof!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het over de hygiene-hypothese meer dan roerend met je eens, Ed ! +1