Verblijfsvergunning mogelijk voor Ecuadoriaanse vrouw met Spaans kind in NL?

Een vriendin van mij is Equatoriaans en heeft een niet geregistreerd kind van een Nederlandse man (niet getrouwd). Het kind (4 jaar) is geboren in Spanje, echter na geboorte in NL komen wonen en gaat hier naar school. De relatie met NL partner is verbroken en moeder en kind is hier nu illegaal. Het kind staat ingeschreven bij de moeder van ex-partner. Ze verblijven op mijn zolder en willen graag in Nederland blijven. Kan ik iets doen om hen te helpen hier te blijven?
Alvast bedankt voor jullie mening!

Frankies

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Je moet een aantal dingen te weten zien te komen:
Is je vriendin geregistreerd geweest in Spanje?
Is het kind ooit geregistreerd geweest in Spanje?
Kan de vaderschap worden aangetoond met DNA m.a.w. wil de biologische vader hier aan meewerken?
Aan welke documenten kunnen vriendin en kind komen (geboorte-akte, paspoort, eventuele eerdere verblijfsvergunning in Spanje enz.)?
Is je vriendin je partner of een gewone vriendin?

Om goed antwoord te kunnen geven zijn deze antwoorden nodig.
Ik begrijp dat het kind ingeschreven is in de GBA. Hoe staat het kind daar ingeschreven (nationaliteit, vader e.d.)? Het zou kunnen zijn dat er aanspraak gemaakt kan worden op de nederlandse nationaliteit voor het kind vanwege geboorte (als het kind deze nog niet heeft), waardoor de moeder een verblijfsvergunning bij haar kind zou kunnen aanvragen.
Een andere mogelijkheid is dat het kind of de moeder in Spanje rechten opgebouwd hebben. In geval van de moeder zijn die rechten misschien vervallen.
Maar indien het kind van een nederlandse ouder geregistreerd heeft gestaan in Spanje, heeft dit kind EU-rechten opgebouwd en is het gemeenschapsonderdaan (wordt ook wel EU-route oftewel België-route genoemd). De moeder kan dan aanspraak maken op verblijf bij haar kind op basis van familiebanden met een gemeenschapsonderdaan.

Ik zou je willen doorverwijzen naar een advocaat die gespecialiseerd is in EU-rechten. Op het forum van www.buitenlandsepartner.nl is Prawo actief (zie ook www.prawo.nl), dit is advocaat G. Adang. Hij kan je ongetwijfeld een goed advies geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Appeltje,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en de tijd die je hebt genomen om mij e.e.a. uit te willen leggen. Een zeer heldere uitleg met het kleine beetje info wat ik gaf. Ik heb de antwoorden gezocht op de vragen die je hierboven hebt gesteld mocht je nog wat tijd over hebben. De moeder staat in Spanje geregistreerd sinds 2004 en het kind sinds de geboorte in 2008. Het kind heeft een sofinummer en is sinds 2009 in de Nederlandse GBA geregistreerd, maar heeft alleen een Spaans paspoort. Het paspoort van moeder is Equatoriaans en geldig tot 2015. De biologische Nederlandse vader wil niet meewerken aan een DNA-test. Er is een geboorte akte van het kind, maar geen verblijfsvergunning. De vriendin is een gewone vriendin en niet mijn partner. Mij is niet geheel duidelijk wat je bedoelt met "Het zou kunnen zijn dat er aanspraak gemaakt kan worden op de nederlandse nationaliteit voor het kind vanwege geboorte (als het kind deze nog niet heeft), waardoor de moeder een verblijfsvergunning bij haar kind zou kunnen aanvragen." Kan ik hier uit opmaken dat het kind wel Nederlandse kan worden en de moeder daardoor ook Nederlandse kan worden? Het kind is immers niet door de Nederlandse vader geregistreerd. Er zijn denk ik geen rechten opgebouwd in Spanje, de moeder geeft aan nooit voor Spaans burgerschap gesolliciteerd te hebben. De belgie route kan denk ik alleen als er een Nederlandse band is? Vader of partner? Bedankt voor je tijd in ieder geval!
Edraket
11 jaar geleden
De Belgie Route geldt voor inwoners van Belgie die trouwen met hun partner. Dus je moet er wonen en trouwen, of getrouwd zijn in het buitenland. Is dat het geval dan mag de partner in Belgie verblijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Edraket: dit klopt niet! De België- of EU-route is voor samenwonenden met geregistreerd partnerschap of getrouwden die in een derdeland gaan wonen. Veel Nederlanders vertrekken met hun buitenlandse partner naar een derde land in de EU omdat zij niet aan de Nederlandse eisen (voornamelijk hoge inkomenseisen) kunnen voldoen. In het derde land (bijvoorbeeld België of Duitsland) moet je aan EU-regels voldoen en liggen de inkomenseisen een stuk lager. De Nederlandse partner kan soms ook in eigen land blijven werken (grensarbeider) en dat maakt de (r)emigratie makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Frankies: Zoek als eerste uit hoe het kind in het GBA geregistreerd staat, met name de status en nationaliteit. Jammer dat de biologische vader niet wil meewerken! Ik denk dat als het kind de aanvraag doet voor de moeder, dit meer kans van slagen heeft dan in de situatie van Edraket (hoe krom en ongelofelijk onmenselijk ook voor zijn gezin). Het kind verblijft namelijk niet bij vader, maar staat ingeschreven bij oma en een moeder is nader in bloedlijn, daarnaast wil de biologische vader dus niet meewerken (hij kan hiertoe wel gedwongen worden door de rechtbank!). Daarnaast geef je aan dat de moeder geregistreerd staat in Spanje sinds 2004. Heeft zij daar ooit een (al is het een aanvraag)verblijfsvergunning gehad, anders sta je namelijk niet geregistreerd? Kun je op een manier achter de registratie komen? De EU-rechten als gemeenschapsonderdaan zouden van het kind moeten komen, niet van de moeder (zij heeft een buiten EU-nationaliteit). Ik zou je echt adviseren om contact op te nemen met Prawo (advocaat en gespecialiseerd in EU-rechten)!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was nog vergeten dat je ook afgeleide EU-rechten gemeenschapsonderdaan kunt hebben, bijvoorbeeld als kind omdat je tijdens je jeugd in een ander EU-land hebt verbleven. Dit is wel iets wat je moet uitzoeken met een proffesional!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard zijn de 10 punten voor jou hoor! Ik went mij even tot de andere site, met de inhoudelijke reactie van de advocaat die ik inmiddels sprak :)

Andere antwoorden (2)

Nee, je kunt niets doen om hun te helpen.

Als Nederlandse man heb ik een kind met een Braziliaanse vrouw. Het kind is hier geboren en omdat ik het heb erkend heeft mijn zoon ook de Nederlandse nationaliteit.

Mijn vriendin was illegaal hier, ik heb een kapitaal uitgegeven aan advocaatkosten en uiteindelijk heeft dat allemaal niets geholpen. Het verzoek om hier te mogen blijven is afgewezen door de IND, de rechtbank en daarna in hoger beroep door het gerechtshof.

Zij heeft het land moeten verlaten ondanks dat zij een Nederlands kind heeft. Dat een veel betere situatie dan die waarin uw vriendin zich bevindt.

Mijn vriendin is wel kunnen terugkeren omdat zij is geslaagd voor haar basis examen inburgering en omdat zij een relatie heeft met ondergetekende, een Nederlander.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Ed, wat een verhaal zeg! Ik lees idd veel van dit soort gebeurtenissen op de site die appeltje gaf (buitenlandsepartner.nl). De naweeën van Rita Verdonk helaas. De dame in mijn kwestie heeft eigenlijk geen band met Nederland, behalve dan dat het kind hier naar school gaat. Het zijn ook mijn menselijke gevoelens die proberen iets voor haar te doen... Begrijp ik dat uw vrouw eerst het land moest verlaten en in Brazilië moest slagen voor de inburgering alvorens zij ons land in mocht? En jij dus moest aantonen een relatie met haar en je zoon te hebben? Of is dit alleen het eind van het verhaal? groeten, frankies
Edraket
11 jaar geleden
Een buitenlander die in Nederland verblijft om een of andere reden, en de reden om hier te zijn wijzigt, moet het land verlaten en in het eigenland de beslissing afwachten of hij mag terugkeren. Hij moet het basisexamen inburgering halen. Dat is een toets Nederlandse taal op LO-niveau en een toets "kennis van de Nederlandse samenleving" Slaagt hij door het examen dan kan een aanvraag worden ingediend bij de IND die nagaat of er een geldige reden is waarom die persoon in Nederland mag wonen. In ons geval is die reden "Verblijf bij partner" Dus niet verblijf bij kind in Nederland. Als je hier een kind hebt krijg je geen vergunning om in Nederland te wonen. In de afwijzing van IND en rechtbank stond, dat zij maar met haar kind in Brazilie moest gaan wonen, ondanks dat mijn zoon de Nederlandse Nationaliteit heeft. Ondanks het feit dat mijn vriendin in Brazilie geen werk en geen inkomen heeft. Zij is nu net in Nederlanden aangekomen, waar zij t.z.t. nog de gewone inburgeringstoets moet afleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Edraket: gelukkig dat jullie gezin weer compleet is. Ik denk dat de situatie wel anders ligt, omdat beiden eerder in Spanje geregistreerd hebben gestaan. De vraag is echter hoe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoeging: bovendien wordt het kind niet opgevoed door de biologische vader en wil hij niet meewerken.
Gelukkig zijn inmiddels de regels versoepeld als gevolg van de Europese Gezinsherenigingsrichtlijn.
Als het kind het grondgebied van de EU zou moeten verlaten doordat de moeder niet kan blijven (denk eens aan het geven van borstvoeding aan een nog jong kind) dan mag de moeder blijven.