Ik wil veiligheids camera's aan de voorkant van mijn huis installeren. Tot hoever mag ik de straat ook opnemen?

Het idee is vanuit de tweede verdieping van mijn huis naar de voordeur op te nemen. Dit is echter wel ook de stoep en straat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

De beelden die je filmt mag je maximaal 24 uur bewaren tenzij er strafbare feiten op staan en je deze aan de politie wilt geven. Als je het alleen doet om te zien wie er voor je voordeur staan heb je misschien geen opnamemogelijkheid nodig.
Als je er een ontmoedigingsbeleid bij voert, kun je overwegen een paar nepcamera's op te hangen op duidelijk zichtbare plaatsen (aan de gevel, voor je ramen, in de boom). Overleg dit met je buren, misschien willen zij ook wel aanhaken.

Toegevoegd na 4 uur:
En het is verstandig om aan te geven middels een bordje of een sticker dat je de boel met een camera in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag alles op de openbare weg filmen (tenzij er duidelijk een APV aangeeft van niet). Je mag de beelden alleen niet openbaar verspreiden. Als de camera ook gericht staat op je buurvrouw, neem dan een goede glasverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je krijgt hele andere beelden te zien als dat je zou verwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit een fout in. De beelden die je maakt van de openbare weg mag je wel openbaar verspreiden als er maar niemand herkenbaar is.
Als het enkel gaat om de weg en de voortuinen die direct aan de openbare weg gelegen zijn is er geen enkel probleem als men niet de camera richt op één bepaalde tuin / pand.

Ook mag de camera geen beelden meenemen die de privacy van de mensen in de woningen of achtertuinen kan schade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag niet op de straat te filmen