Zijn er banken waarbij je bij internetbankieren de begunstigde ziet bij het invullen van het rekeningnummer? Of is dat verboden?

Dit om fouten te voorkomen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Mijn bank schreef dit antwoord:

Bedankt voor uw bericht waarin u vraagt wanneer het mogelijk is dat de begunstigde gelijk zichtbaar word bij het invullen van een rekeningnummer. Graag informeer ik u hierover.

Het is niet mogelijk om gelijk de naam neer te zetten bij een overboeking. De SNS Bank weet namelijk niet welke namen er gekoppeld zitten aan rekeningen van de andere banken. En vanwege privacyvoorschriften worden deze ook niet vrijgegeven.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op snsbank.nl/klantenservice of neem contact op met SNS Klantenservice via 0900 - 18 50 (lokaal tarief). U kunt deze e-mail ook beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
SNS Bank

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou je van die begunstigde moeten (willen) zien??
Een foto ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, maar de naam van het bedrijf bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Belastingdienst weet het wel, welke naam bij welk rekeningnummer hoort !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen antwoord he op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daarom staat het ook bij reacties, slimmerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je allerlei nummers gaan proberen en kijken welke naam daar nu weer bij hoort, lijkt me een beetje vreemd. Je moet gewoon zelf dubbelchecken, je gaat met geld om dus zo gek is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad het enige nadeel, maar ik vind het vreemd dat de SNS bank aangeeft dat het verboden is, en dat een andere bank (ING) bij haar eigen bank die gegevens wel vrijgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden van dit alles is dat de Postbank (opgegaan in ING) van oorsprong geen bank was maar een girale instelling. De ontwikkeling van de Postbank verschilt sterk van die van de rest van de banksector, ook qua automatisering. Dat is nog steeds merkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan nog. Privacy is privacy. Dat kan ik dan niet rijmen.

Het beste antwoord

ING, maar alleen bij ING tegenrekeningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vreemde is dat mijn bank SNS zegt dat dit niet mag ivm privacy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SNS, die is toch bijna faiiliet ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Corsa: Sherpa heeft deels gelijk, maar bedoelt dat als je als ING klant een ING rekening invult de ING de naam van de begunstigde kan controleren (eigen klant). Als een ING klant een SNS nummer invult kan de ING dit niet controleren. Andersom kan jij als SNS klant dus rekeningnummers van SNS klanten invullen en wordt de naam van de begunstigde gecontroleerd. Bij invullen van alleen de rekening verschijnt niet automatisch de klantnaam. Dit zou namelijk een enorm beveiligingslek zijn. Je vult een willekeurig nummer in en ziet dan de klantnaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dus eigenlijk helemaal gelijk,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, al weer een min van iemand met een beperkt beoordelingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt wat Sherpa zegt. En ik ben er blij mee dat de ING zo werkt, want zo kun je fouten voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sherpa: Je hebt helemaal gelijk. In mijn reactie mag "deels" vervangen worden door "helemaal". Ik dacht dat meer banken dit deden op dezelfde manier als ING dat doet, maar kennelijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is alleen de ING bank die dit doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je antwoord klopt het beste antwoord. Maar zoals gezegd (zo blijkt) het is alleen de ING bank die dit doet. Andere banken doen dit niet.

Andere antwoorden (4)

Bij de ING als je geld overmaakt naar een ING rekening wel, bij overmaken naar een andere bank niet. Zou wel prettiger zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Als je bij de ING (voormalig Postbank) een bedrag overmaakt naar een voormalig Postbank-rekeningnummer, controleert het systeem direct of de naam die je invult bij het rekeningnummer hoort. Zo niet, dan vraagt het systeem jou of het wel klopt.

Bijvoorbeeld: jij maakt een bedrag over naar rekening 123456 ten name van Cryofile. Het systeem zal dan met rode tekst melden:

"
Bij de ING is onder deze Betaalrekening de naam Cryofiel bekend. Heeft u de juiste Betaalrekening ingevuld? Zo ja, klikt u dan op "Opslaan" om de opdracht op de verzendlijst op te slaan.
"

Op deze manier kun je zelfs achterhalen van wie een bepaald rekeningnummer is: je doet alsof je € 10 gaat overmaken naar een bepaald rekeningnummer, en als naam vul je xxx in. Daarna zal de rode foutmelding je vertellen op wiens naam dat rekeningnummer staat. Daarna annuleer je de overboeking omdat je de gewenste tenaamstellingsinformatie hebt verkregen.

Toegevoegd na 43 seconden:

(Ik heb het bovenstaande zojuist even geprobeerd om zeker te weten dat mijn antwoord correct is.)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net geprobeerd, maar hij kent geen Cryofiel met dat nummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als antwoord van de SNS kreeg ik te horen dat dit niet mag ivm privacy. Vond ik al een vreemd antwoord van hen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het antwoord van mijn bank
Cryofiel
11 jaar geleden
@Sherpa, ik heb natuurlijk het rekeningnummer aangepast...     ;-) @Corsa66, aan ING is ook verteld dat dit tegen de privacy-regels ingaat. In feite is dat ook zo. Maar ING heeft gereageerd met de melding dat ze er geen groot probleem in zien, en dat het gemak van deze controle zwaarder weegt dan de kleine inbreuk op de privacy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat alle banken dit controleren, maar dus alleen de ING?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@som alleen ING
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, de rabo doet het niet en ik vind dat prima.
Cryofiel
11 jaar geleden
@som, in theorie *zouden* alle banken het moeten controleren. En dan gewoon de overschrijving weigeren als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen. Heel vroeger gebeurde dat ook. Misschien dat er nu nog steeds banken zijn die het controleren, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. ALS zulke banken bestaan, zullen ze alleen melden dat de combinatie niet juist is en de overschrijving weigeren. Ik weet wel dat er banken zijn die het helemaal *niet* controleren. Die gaan alleen uit van het rekeningnummer. Dat moet dan natuurlijk wel bestaan. De ING is een uitzondering: voor *interne* (dus van ING naar ING) overschrijvingen doen ze niet alleen een controle, maar ze melden direct, nog voordat de opdracht wordt geaccepteerd, dat de combinatie naam-rekeningnummer niet klopt. Maar de ING gaat een stap verder: zij melden (tegen de privacy-regels in) op welke naam het rekeningnummer staat dat je hebt ingevoerd. Soms is dat handig, bijvoorbeeld als je een typefout hebt gemaakt ("Cryofile" i.p.v. "Cryofiel"), of als de tenaamstelling net een tikje anders is ("A.B. Som" i.p.v. "Som", of "de heer Som en/of mevrouw Somma" i.p.v. "Som"). Maar in principe is er misbruik van te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het risico is beperkt denk ik. Ik vind het een bijzonder handige functie, want je kunt gewoon je geld kwijtraken als je het naar een verkeerde overmaakt. Het is een hoop gedoe om dat terug te krijgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het risico is inderdaad beperkt. Een mogelijkheid zou zijn: via een scriptje alle rekeningsnummers proberen, en zo een lijst maken van rekeningnummers en namen. Daarna die lijst doorzoeken op rijke mensen of op bedrijven. Vervolgens een incasso-opdracht geven voor een niet te hoog bedrag van zo'n rekening. Een niet te hoog bedrag valt bij de eigenaar niet op. Van incasso-opdrachten is al jaren bekend dat banken die vaak in goed vertrouwen uitvoeren, dus zonder te controleren of de eigenaar van de betreffende rekening wel toestemming heeft gegeven voor de betreffende incasso. De bank draait liever een onterecht incasso terug nadat er een klacht binnenkomt, dan van elke incasso te controleren of het wel rechtsgeldig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar ik hoop dat dit soort acties wel gelogd worden natuurlijk.
Nee, dat systeem is er niet bij internetbankieren.
Dit heeft alles te maken met de privacy bescherming.
Je zou op deze manier dan eenvoudig de bankgegevens van goed bij kas zittende wereldburgers kunnen achterhalen met mogelijk een grotere risicokans op misbruik.

Er is dan ook geen bank die dit zal toepassen.
Aan de andere kant heeft de bank wel de plicht de in internetbankieren ingevoerde gegevens omtrent banknummer en naam rekeninghouder te controleren op juistheid.
Helaas ontbreekt deze controle nog wel eens of is gebrekkig. De uitvoering van zulke controles is nogal kostbaar en de bank bezuinigd daarop. In plaats daarvan neemt ze dan het risico dat verkeerde overschrijvingen op hun kosten later hersteld moeten worden. Dat is goedkoper dan elke betaling op juistheid te controleren.

Dus blijft het opletten geblazen. Controleer je invoer voor je op de verzendknop drukt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik lees hier ook dat ING dat wel doet met eigen rekeninghouders. Zij zijn dan een uitzondering maar dat zijn ze wel met meer dingen.

Of het veilig is? Internetcriminelen zijn vandaag de dag steeds inventiever. Het is niet voor niets dat ING geen mededelingen doet over schadebedragen waar zij voor verantwoordelijk zijn als gevolg van misbruik van hun internetbankier systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe zit het dan met de ING bank, zoals hierboven wordt beschreven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het bij de wet verboden is mogen zij dat toch ook niet doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ING doet dit waarschijnlijk alleen voor de gironummers van de Postbank, en nu de uitleg:
Gironummers lopen van 1 tot 700000
Bankrekeningnummer bestaat uit 9 of 10 cijfers en moet voldoen aan de elfproef. Indien je een tikfout maakt bij een gironummer is de kans groot dat het een gironummer is van een ander. Om deze fouten zoveel mogelijk te voorkomen krijg je de naam te zien bij de ING. (helaas doen andere banken dit niet omdat ze de gegevens niet hebben) Indien je een tikfout maakt bij een bankrekeningnummer is de kans groot dat dit nummer niet voldoet aan de elfproef en is dan geen correct/bestaand bankrekeningnummer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Internetbankieren misbruik komt voor bij alle banken, dmv phishingmails oa
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ING dat wel doet met de voorheen girorekeningen is een keuze van henzelf. Of het veilig is? Het is bekend dat ING 'n bank is die nogal eens "problemen" heeft met hun manier van internetbankieren. En transparant over opgelopen schades zijn ze ook niet. Daar worden geen mededelingen over gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig werk ik op deze afdeling van de ING, betalingen kunnen alleen geschieden met een tancode. Dus staat helemaal los van de naam/nr die getoond wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kathlyn,
De tancode is de laatste sleutel die de betalingsopdracht autoriseert. Net als de sleutel die random calculators van andere internetbankier systemen berekenen uit de initiatiecode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus..?
In theorie zou een bank, bij betaling naar een andere bank, een naam-nummer check moeten uitvoeren.
Dus bijv: je boekt 10 euro over naar nr a1, voor jan klaas.
De ontvangde bank moet dan melden: hey: a1 is niet van jan klaas. Dan krijg je een melding op je afschrift: naam-nummer-check failed.
Nou, normaal gesproken doet iedereen het goed. Dus dan kan de sns bank makkelijk een database aanleggen wie welk nummer heeft.
Het is dus meer een zaak van dat sns die moeite niet wilt nemen, dan dat het echt niet kan.
Wel is het zo, dat als de sns de naam er al bijzet, indien je alleen een nummer invult, dat dan de naam-nummer check niet meer kan/nodig is tussen banken, maar dat de klant dat dan zelf zou moeten doen...