Mag een woningbouwcorporatie je uit huis zetten als ze van plan zijn het huis waarin je woont te slopen?

Ik vraag me dit op dat af omdat ik zelf in deze situatie verkeer.
Er liggen plannen dat ze een aantal huurhuizen tegen de vlakte gaan doen, om er vervolgens nieuwe huizen neer te zetten.
Nu is het zo dat ik studerend ben, samen woon en ook een kindje heb. De huur die ik nu betaal is vrij goed te doen. In principe wil ik dus niet weg.
Mijn vraag is dus nu; in hoeverre sta je in je recht als je zegt dat je er niet uit wilt? We hebben namelijk een contract getekend voor onbepaalde tijd en het lijkt me dat je niet zomaar iemand uit huis kunt zetten? ( tenzij je je huur niet betaald e.d. toch? )
Vaak is er ook sprake van een oprotpremie, in hoeverre is hier over te onderhandelen?
En wat moet/mag je verder verwachten van een woningbouwcorporatie wat betreft het aanbieden van een ander huurhuis? Ik wil/kan namelijk niet veel meer gaan betalen per maand dan dat ik nu doe!

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
25.2K

Het beste antwoord

Opzegging van de huurovereenkomst bij sloop en de hoogte van de verhuiskostenvergoeding zijn landelijk vastgesteld. Daar valt dus niet aan te tornen of over te onderhandelen. De vergoeding bedraagt € 5.327. Maar let op: je krijgt dat bedrag alleen als je gaat verhuizen na de zgn. 'peildatum sloop'. Vanaf die datum heb je ook recht op een stadsvernieuwingsurgentie. Vertrek je vóór de peildatum, dan krijg je niets.

Er zit minimaal een jaar tussen de peildatum en de start van de sloop. In die tijd kun je zelf op zoek naar een andere woning. De stadsvernieuwingsurgentie geeft je voorrang bij de toewijzing van woningen.

Als je zelf geen andere huisvesting vindt, krijg je enkele aanbiedingen van de woningcorporatie. Daarbij wordt gekeken of de woning 'passend" is qua huurprijs en aantal kamers. Je mag zo'n aanbieding een paar keren weigeren (ik dacht twee keer), maar daarna ben je verplicht de aangeboden woning te accepteren.

De woningen die woningcorporaties in zulke gevallen aanbieden, zijn meestal niet de beste. Beter kun je zelf actief op zoek gaan naar andere huisvesting. Dankzij je urgentiebewijs is de kans groot dat je aardige woning kunt vinden (en daar ook daadwerkelijk voor in aanmerking komt).
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig nog iemand die het snapt. +
Pieter2011
11 jaar geleden
Ach, ik doe m'n best ;)
Dankjewel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Als je een contract hebt met de woningbouwvereniging kunnen ze je niet zomaar uit je huis zetten, ook niet met oprotpremie. Je bent als huurder in Nederland goed beschermd.

Het zou anders zijn als je het pand als anti-kraak bewoont en een tijdelijk contract had met daarin een clausule om weg te gaan als de woning wordt afgebroken.

Het beste kan je natuurlijk zelf een afspraak maken met de woningbouwvereniging en vragen om hun plannen toe te lichten en aan te geven wat dit voor jou betekent.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het opzeggen van de huurovereenkomst kan alleen in de volgende situatie:

• Wanprestatie (overlast, niet betalen)
• Geen goed huurderschap (gedrag)
• Dringend eigen gebruik (familie, bij huur eigen woning, slopen woning)
• Weigering nieuwe huurovereenkomst
• Overeenkomst naar aard korte duur
• Bestemmingsplan

In jullie geval kan de woningcorporatie de huur beeindigen door de regel "dringen eigen gebruik".

Indien de verhuurder het gehuurde dringend nodig heeft voor eigen gebruik, kan de huurovereenkomst ook opgezegd worden. Eigen gebruik houdt in dat de verhuurder of naaste familieleden het gehuurde zelf wil gaan bewonen of dat hij het gehuurde wil slopen of renoveren. In dit geval dient de verhuurder je wel een vervangende woonruimte aan te bieden of aan te tonen dat er een andere passende woonruimte beschikbaar is. De rechter kan, als hij de vordering toewijst, een bedrag vaststellen dat de verhuurder aan de huurder moet betalen als tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten.

Dit kan de woningcorporatie dus niet zomaar doen, maar goed overleg met de corporatie vooraf is wel verstandig.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je lid bent van de woonbond kan je eventueel ook hun brochure bestellen, maar ik vermoed dat jullie coorporatie ook zelf brochures heeft gemaakt of gaat maken als ze van plan zijn een deel van de woningen te slopen om te kunnen herbouwen. In verreweg de meeste gevallen is het aantrekkelijk om een passende woonruimte te vragen met een tegemoetkoming voor verhuizing en inrichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij beschrijft de civiel rechtelijke route.
De woningbouwcorporatie kiest waarschijnlijk de publiekrechtelijke route, waardoor een aantal vliegers in jouw verhaal niet meer opgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag staat onder wetgeving, daarom beschrijf ik de cievielrechtelijke procedure. Uit het verhaal maak ik op dat het om normale huur gaat voor onbepaalde tijd.
De woningbouwvereniging (wbv) is verplicht je vergelijkbare woonruimte aan te bieden, dus ook qua huur. Je staat rechtmatig vrij om te weigeren het huis te verlaten, echter de wbv zal dan de zaak naar de rechter slepen en zij hebben vast betere advocaten als jij van het Buro Rechtshulp. Ook met een kind lijkt me dat gedoe niet de moeite waard. Wellicht krijg je wel iets prachtigs aangeboden.

Qua verhuispremie:

Als u moet verhuizen omdat uw woning gesloopt of gerenoveerd wordt, kunt u hiervoor een verhuiskostenvergoeding krijgen. Als u een zelfstandige woonruimte (dus geen kamer) huurt van een woningcorporatie krijgt u vanaf 1 maart 2009 minimaal 5.264,28 euro verhuiskostenvergoeding. Bovenstaande info kun je ook hier vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Freek. En zeg nou zelf, dik 5000 euro voor je inrichting is toch ook leuk.
Woningbouwcorporaties hebben hier procedures voor. Voorlichtingsavonden worden gegeven, je kan zelf met de consulenten praten. Er is een verhuispremie en er moet vervangende woonruimte worden aangeboden. Voorts hebt je de keuze of je weer terug wilt naar de oude plek.
Ze zullen je ondersteunen bij het zoeken naar passende woonruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er voor kiest om naar het nieuwe huis op de oude plek te verhuizen, mag je soms meebeslissen over het interieur van het nieuwe huis (tegels keuken, badkamer; bad/douche, kleur en opstelling keuken).....
In onze gemeente krijgen alle bewoners van renovatie of sloopwoningen €5000 om te verhuizen of nieuw spul te kopen.
Sommige huizen gaan tegen de grond, de mensen die daarin wonen moeten een andere woning aangeboden krijgen. Zij die naar een duurdere woning 'moeten', betalen het eerste jaar 50% vd nieuwe huur, t jaar daarna 75% en het jaar daarna 100%.
Ze krijgen niet automatisch een gelijkwaardige woning. Had je hoek dan kan het dat ze nu een tussenwoning krijgen. Van de hoekhuizen gaat de huur fors omhoog, tenzij je de mazzel hebt dat jouw hoekhuis niet tegen de grond gaat. Vandaar ws dat mensen geen hoekwoning terug krijgen. Tussenwoningen zijn dan goedkoper en nieuwe mensrn moeten het volle pond betalen.
Kortom, je hebt wel énig recht op tegemoedkoming in de kosten. €5000 zal wel normaal zijn. Dat is echter niet kosten dekkend. En je hebt recht op een andere woning, maar zo'n grap gaat je geld kosten en wb financien trek je aan het kortste eind. Misschien krijg je wel een leuker huis, leuke buurt.
Succes!