Kan een bedrijf geld terugvorderen die foutief gestort is?

Vorig jaar november heb ik geld ontvangen op mijn zichtrekening van een verzekering waar ik toevallig ook klant ben. Ook tijdens die periode had ik een schadegeval dus vermoedde ik dat dit bedrag in mijn voordeel was.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik deze week een schrijven met de melding dat dit bedrag zo spoedig mogelijk terug gestort moet worden aangezien het aan iemand anders toebehoort.

Mag een bedrijf dit bedrag terugvorderen? Intussen ben ik geen cliënt meer bij deze verzekering. Kunnen ze mij iets maken? In hoeverre mogen ze hierin gaan en hoe kunnen ze dit bewijzen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

In beginsel geeft de wet aan dat als jij geld ontvangt waarbij de betalende partij een foutje heeft gemaakt, dat de betalende partij dat zonder meer terug kan eisen. Dat staat in artikel 203 lid 1 van deel 6 van het burgerlijk wetboek:

"Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen."

Hoe kunnen ze dit bewijzen? Als zij van hun bank een verklaring kunnen krijgen dat er geld naar uw bankrekening overgemaakt is, dan kan ik me goed voorstellen dat een rechter het aan u laat om te bewijzen dat u het niet ontvangen heeft. Dat lijkt me een lastige opgave aangezien u het wel degelijk ontvangen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een ongelukkige samenloop van.omstandigheden. je hebt geld gekregen dat niet van jou was en dit uitgegeven. later heb je waarschijnlijk toch het geld waar je recht op had ook nog gekregen. toen had je moeten gaan nadenken. dus Ja, jij moet terug betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het geld is niet van jou. En ja! Zij kunnen en zullen dit terugvorderen. Het bewijs zit in hun administratie. Ze zullen het altijd kunnen bewijzen dat het geld niet rechtmatig van jou is.
Je komt hier niet onderuit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan, geef het geld bij twijfel of incorrecte bedragen dan ook niet uit.