Waarom accepteert het UWV een rijbewijs niet als legitimatiebewijs? Wat staat er op een paspoort/ID kaart dat niet op een rijbewijs staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Amadea
11 jaar geleden
Op een paspoort staat ook je burgerservicenummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat op je rijbewijs ook hoor. Op de achterkant, links bovenaan.
Amadea
11 jaar geleden
Dat wist ik niet, 'k héb geen rijbewijs....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is gewoon bepaald bij de wet, daar heeft het UWV zich maar aan te houden denk ik zo.

Antwoorden (3)

Omdat ze de nationaliteit nodig hebben en dat staat niet op het rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat het zo langzamerhand wel bekend was
dat rijbewijs in vele gevallen wel een algemeen erkend identiteitsbewijsis,
maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is dat dus het antwoord.
Een paspoort is een identiteitsbewijs en een rijbewijs is een legitimatiebewijs.
Met een paspoort of een rijbewijs kan je je legitimeren maar met alleen een rijbewijs kan je je niet identificeren.

Aan een paspoort kan men zien wat uw nationaliteit is en wanneer u er een kan tonen weten ze meteen dat u niet illegaal bent. Een rijbewijs die in het buitenland is gehaald, kan zeer eenvoudig worden omgezet naar een NL exemplaar. En zegt dus niets over het rechtmatig in NL verblijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het UWV verstrekt uitkeringen. Een voorwaarde voor het verkrijgen van een uitkering is dat men in NL woont. Daarom is een rijbewijs niet genoeg.