Wat is de IVA?

Ik ben nu 1 1/2 jaar ziek.Mijn arbo-arts heeft op papier gezet dat ik nu en in de toekomst gezien het ziektebeeld niet meer kan werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

IVA staat voor Inkomensverzekering volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Wat is de IVA en wie komen ervoor in aanmerking? In de link wordt de hele wet op eenvoudige wijze uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Rare reactie die min het antwoord is correct ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min was niet van mij hoor, maar ik heb mijn antwoord nog toegevoegd omdat behalve de uitleg van de afkorting, het antwoord zelf geen uitleg bevat. Volgens de richtlijnen moet het antwoord op de vraag in het antwoord gegeven worden, en is alleen een verwijzing naar bron niet afdoende. Dus misschien dat daarom die min gegeven werd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies: WAT was de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat de vraag was. Maar Pelle: ik geef je geen kritiek, ik spreek alleen maar een vermoeden uit. Ik heb mijn antwoord - ondanks dat jouw antwoord correct is - nog toegevoegd omdat ik vond dat ik iets aan te vullen had. Dat is alles. Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat iemand anders je een min heeft gegeven, ik probeer dus iets te verklaren. En nogmaals: de min is niet van mij. Ik zou nooit een correct antwoord een min geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de afkorting uitgelegd maar heb mezelf even bespaard de link helemaal over te nemen. Het is een behoorlijk lange en het is een stuk leesbaarder door het op de site te lezen dan hier. Nu ben ik ook weer niet zo dat ik hem er alsnog in ga kwakken om je punten af te pakken maar ik heb wel antwoord gegeven op de vraag door de afko uit te leggen (wat is iva). Maar goed, de boel hier kennende krijg ik zo tig minduimpjes en wordt mijn antwoord verwijderd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt het over de richtlijnen en daarom vraag ik: wat was de vraag? Ik geef daar keurig een antwoord op en voor de rest verwijs ik naar de site. Verder zeg je eerst dat je jouw antwoord hebt toegevoegd OMDAT mijn antwoord een link bevatte. Dat zie ik in dat geval als puntjes pikken. Nu zeg je dat je nog iets aan te vullen had. Ik vind het een beetje jammer, sorry.

Andere antwoorden (1)

Met de nieuwe WIA (die in plaats van de WAO is gekomen) zijn er twee verschillende regelingen. De eerste is de WGA, dat is de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten. De tweede is de IVA, dat is de Inkomensverzekering Volledig en duurzaam Arbeidsongeschikten.

Er wordt in de nieuwe wet dus een groter onderscheid gemaakt tussen die mensen die gedeeltelijk kunnen werken, of met aanpassingen of begeleiding kunnen werken, óf bij wie in de toekomst herstel te verwachten is, en die groep mensen die echt niet meer kunnen werken, en die dat waarschijnlijk in de toekomst ook niet zullen kunnen.

Je bedrijfsarts verwacht dus dat jij helaas met jouw ziektebeeld, ook in de toekomst, niet meer zult kunnen werken.