Wat te doen met boetes van je gestolen kentekenplaten?

Een maand terug zijn mijn kentekenplaten gestolen, ik heb uiteraard meteen aangifte gedaan en nieuwe kentekenplaten op mijn auto laten zetten. Ik krijg nu echter boetes binnen van deurwaarders voor het doorrijden na tanken. Wat kan ik hier aan doen of hoef ik niets te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Antwoorden (5)

Als je aangifte hebt gedaan geldt de datum van de aangifte. Zijn de benzine diefstallen van na die datum laat je die even aan de deurwaarder zien of stuur hun een brief met een kopie van de aangifte.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ inderdaad, als er aangifte is gedaan van diefstal kunnen die boetes niet geldig zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat is de ellende die je er gewoon even bij krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat een van de geweldige fauten van dit prachtige, simpel te misbruiken systeem van kentekens die vast aan een auto gekoppeld zijn. Mensen kunnen JAREN met gestolen platen rond rijden, stelen, aanrijdingen veroorzaken en jij als originele eigenaar zal consequent je onschuld moeten aantonen.
Sterkte.
Neem telefonisch contact op en stuur naderhand een brief met een kopie van je aangifte naar de betreffende deurwaarder. Leg ze uit dat je kentekenplaten gestolen zijn en mogelijk dus gebruikt worden op een andere auto. Vertel ze tevens dat jij op dat tijdstip niet op die plaats bent geweest en stuur er een foto van jouw auto bij. Vertel er tevens in dat je eventueel wilt aantonen waar je op dat tijdstip wel was, dan kunnen hun het uitzoeken voor je in samenwerking met de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er foto's zijn gemaakt dan heeft de auto bij de pomp andere kentekenplaten. Als het de eerste keer was staat op je nieuwe plaat een 1 die niet op de foto staat. Dus zoals eerder gezegd kopietjes sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd aanvechten!
Om in dit soort gevallen gemakkelijk je gelijk te halen, is het belangrijk om niet alleen nieuwe platen te laten maken, maar bij diefstal een nieuw kentekenbewijs aan te vragen. Je krijgt dan duplicaatcode 1 op je kentekenbewijs, en je laat die 1 ook op je nieuwe platen zetten. Hiermee kan je altijd aantonen, dat een ander met jouw kenteken rondrijdt.
jc54
12 jaar geleden
Gelukkig geld in dit soort gevallen ook; wie eist bewijst.

De deurwaarder eist van jou een betaling echter kan jij aantonen dat jij het niet geweest bent, iets waar je geen zorgen om hoeft te maken als de aangifte is gedaan voor de benzine diefstal.

Laat de deurwaarder per brief / e-mail weten dat jij op het moment van de diefstal geen houder meer was van het kenteken, geef in de brief aan wanneer je aangifte hebt gedaan van diefstal en het nummer van de aangifte.

De deurwaarder dient dan de incasso terstond te stoppen.

Is de aangifte gedaan na de diefstal heb je een probleem en ben ik bang dat je toch de deurwaarder moet betalen.