Waar staan de drie keer 'enz.' voor in de inleiding van een wettekst?

Alle wetteksten beginnen zo:

Wij Juliana, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Wat staat er onder de 3 maal 'enz.'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Al haar andere titels, als die allemaal vermeld zouden moeten worden, zou dat teveel plaats innemen, en niemand gaat toch na of het allemaal klopt ;)
anneliez
12 jaar geleden
Al eeuwen prijkt er Enz., Enz., Enz.´ op wetswijzigingen en andere officiële stukken die door de regerende Oranjevorsten worden getekend. De tekst luidt nu, in het geval van de zittende vorstin: ëBeatrix, bij de Gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld, Enz., Enz. Enz.´ Maar waar heeft dat drievoudig Enz. feitelijk betrekking op? Het zijn de titels die de Nassaus in de loop der eeuwen verwierven door vererving, huwelijk of koop. Het overgrote deel van de titels betreft plaatsen op Nederlands grondgebied (dertig plaatsen), maar er zijn er ook die naar Duitsland voeren (zoals Diez en Beilstein), naar Frankrijk (Orange), Luxemburg (Vianden en Daasburg) en België (zoals Antwerpen en Warneton). Er is een boekje met uitleg; Udo Buys vertelt in dit originele boekje waar al die titels vandaan komen en sedert wanneer ze door de Nassaus worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle andere titels die Juliana droeg: Hertogin van Mecklenburg, Prinses van Lippe-Biesterfeld, Prinses der Nederlanden.
Amadea
12 jaar geleden
Juliana Louise Emma Marie Wilhelmina, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Hertogin van Mecklenburg, Prinses van Lippe-Biesterfeld.

...

Verder voerde Juliana tijdens haar regeerperiode, naast eerder genoemde, de volgende adellijke titels:

* Hertogin van Mecklenburg
* Markiezin van Veere
* Markiezin van Vlissingen
* Gravin van Katzenelnbogen, Vianden, Dietz, Spiegelberg, Buren, Leerdam en Culemborg
* Burggravin van Antwerpen
* Barones van Breda, Diest, Beilstein, de stad Grave, het land van Cuijck, IJsselstein, Cranendonck, Eindhoven, Liesveld, Herstel, Warneton, Arlay en Nozeroy
* Vrijvrouwe van Ameland
* Vrouwe van Borculo, Bredevoort, Lichtenvoorde, Loo, Geertruidenberg, Klundert, Zevenbergen, Hooge en Lage Zwaluwe, Naaldwijk, Polanen, Sint-Maartensdijk, Soest, Baarn, Ter Eem, Willemstad, Steenbergen, Montfoort, Sankt Vith, Bütgenbach, Daasburg, Turnhout en Besançon.