wat te doen, als je glasvezel wilt maar als er door een bepaalde bewoner een heel gedeelte van de flat geen glasvezel kan krijgen ?

ik woon in een flat waar de glasvezelkabel al bijna een jaar tot aan de flat ligt.
ik ben het wachten beu en heb gebeld ik kon er achter dat 1 bewoner niet wil dat de kabel door zijn berging komt en daarmee blokkeert hij in elk geval 10 huizen om glasvezel te ontvangen. en vandaar dat ze de hele flat niet aansluiten ook blijkbaar 2 andere flats worden daardoor
overgeslagen
ze verwijzen me door naar de woningbouwstichting
die doen er eigenlijk niets aan.
ze hebben me zelf precies verteld welke persoon dat is
maar ik zou het een inbreuk op privacy vinden als ik bij deze persoon op de stoep zou komen om te klagen
maar ik voel me van het kastje naar de muur gestuurd
1, is een verhuurder niet verplicht hier iets aan te doen ?

2 wat kan en mag ik zelf doen ?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
capthavoc
12 jaar geleden
Tja ik kan niet mee kijken met de ontwikkelaars maar ik denk omdat het om een flat gaat dat ze zeggen
helemaal iedereen aansluiten of helemaal niet
het zou waarschijnlijker meer negatieve reactie opleveren
als de 2 andere flat wel worden aangesloten en de mijne niet ??
maar ik heb dit toch letterlijk zo meegekregen van de maatschappij die de glasvezel legt
alsof ik er maar iets aan moet doen ?
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat een absurde situatie! Ik zou eens contact opnemen met de woningcorporatie: die kan huurders dwingen mee te werken aan "noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden". Als zij, als eigenaar van het gebouw, toestemming geven voor de aanleg, vinden ze die werkzaamheden kennelijk ook "noodzakelijk". Veel corporaties investeren/participeren in de aanleg van glasvezel, dus vinden ze het belangrijk. Je kunt wat extra druk op de ketel zetten door aan te kondigen dat je de kwestie via de media naar buiten wilt brengen. Als de corporatie niet meewerkt, zou ik (anoniem) een paar journalisten benaderen.
Of de gemeenteraad/raadscommissie. Wellicht participeert de gemeente ook financieel. Andere optie: een enquête houden waarin de bewoners erop aandringen dat de aanleg van de huisaansluitingen snel van start moet gaan. En via de pers daar bekendheid aan geven. Kortom: de druk opvoeren, lijkt me de beste methode.
Pieter2011
12 jaar geleden
Je kan ook even bij het Juridisch Loket informeren of er jurisprudentie bestaat over soortgelijke situaties. Het zou me verbazen als dat niet bestond...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt mij en vergelijkbare situatie als een recht op overpad, In mijn kelder zat vroeger de rioolaansluiting van de hele flat, dat had ik maar te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schrijf een officiele aangetekende brief aan je woningbouwstichting waarin je aangeeft huurwaardevermindering te willen omdat jij geen, en je buren wel glasvezelkabel hebben.
kopietje naar de rechtsbijstand.
capthavoc
12 jaar geleden
tja, lijkt mij ook maar van de woningbouw krijg ik toe nu toe maar een lauwe reactie.
het probleem is namelijk dit
ik zou graag glasvezel willen, maar ik kan het dus niet in mijn eentje aanvragen.
allereerst is die ene persoon dus het probleem voor 10 mensen (alleen technisch gesproken)
maar voor mij alleen zouden ook minimaal 6 andere woningen een verbouwing moeten toelaten.
ik kan me voorstellen dat dit voor 1 persoon teveel is qua kosten en dat ze daarom liever de hele flat in 1 keer aan willen sluiten. en darmee ook meteen die 2 ander flats ofzelf het resterene gedeelte van de wijk ?
in mijn inziens willen ze dit vermijden
maar ik kan niet het beleid inzien,
en dan nog
150 eigenlijk dus 450 woningen als ze die ander flats ook meerekenen) die wellicht totaal geen belang bij glasvezel hebben daarvoor moeten "lastig vallen" Stel ik ben de enige die in mijn flat dit heeft aangevraagd
dan is het ook in mijn ogen onzinnig om 150 huizen
te moeten aandoen.
het enige wat ik niet echt begrijp is dat de aansluiting verder geheel gratis is,
Dat de woningbouw stichting daar zo lauw op reageert
t.o.v mij althans, er speelt denk ik wel mee dat ze dan een hele kast monteur ed moeten inzetten en dat het hun toch ook kosten geeft ?
en dit alles voor "little old moi" ;) ik wil het graag, maar om daar nou heel de zaak voor over de kop te zetten
alleen als het toch al in de planning zit
maar ja 1 kinkje en de hele zaak gaat niet door ??? dat vind ik erg vreemd

Het beste antwoord

Nee, de verhuurder is niet verplicht hier iets aan te doen:

"De woningbouwvereniging kan ook niet veel meer doen dan vriendelijk vragen. Omdat glasvezel niet valt onder "nutsvoorzieningen" (zoals gas, water en elektriciteit) kan de woningbouwvereniging bewoners niet dwingen mee te werken aan de aanleg van glasvezel t.b.v. medebewoners."

http://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/archives/2012/02/hoogbouw_te_hoog_gegrepen_1.shtml

Wat je zelf kunt doen is toch contact opnemen met de betreffende bewoner. (Je hoeft hem er niet bij te vertellen dat je via de woningbouwstichting zijn naam gehoord hebt, je zou het ook hebben concluderen aan de hand van anderen die wel mee willen doen, maar niet kunnen omdat er iemand dwars ligt).

Meer dan dat kun je niet doen, je kunt de bewoner moeilijk echt dwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
ik vrees dat je gelijk hebt dat artikel is verhelderend
zeker als het dus inderdaad geen nuts voorziening is.
ik ga maar weer bellen ,..... zucht
capthavoc
12 jaar geleden
zucht,..... het is een hard gelag ;(

Andere antwoorden (1)

Helaas kunt u nog de bewoner noch de verhuurder dwingen om de glasvezel aan te (laten) leggen.

Als u glasvezel wilt zult u zelf en de verhuurder laat het niet aanleggen dient u zelf de kosten van de aanleg te dragen, is het niet mogelijk om het anders te doen dan door een verhuurd gedeelte waarvan de huurder geen toestemming heeft is het niets aan te doen.