In hoeverre is een zorgverzekeraar verantwoordelijk/aansprakelijk voor de informatie die ze over de telefoon geven?

In het bijzonder in mijn situatie:

Ik heb basis + aanvullende zorgverzekering. Ik ben vergoed voor 18 behandelingen bij de fysio. Bij een chronische indicatie voor een jaar.

Ik ben begin vorig jaar een paar keer naar de fysio geweest (blijkbaar 10x, ik houd dat zelf niet zo goed bij).

Juli vorig jaar ben ik geopereerd en vanaf toen bij een andere fysio, met een chronische indicatie.

Deze zorgverlener heeft/had als afspraak dat de eerste 12 uit de aanvullende zorgverzekering moeten komen en de rest dan als chronisch.

Dus dan is er een verschil van 4 behandelingen die ik dan zou moeten betalen.

Deze informatie had ik in eerste instantie niet, ik kreeg een paar weken geleden ineens een rekening van 4 behandelingen. Ik was gewoon naar de fysio gegaan, die heeft toen met de zorgverzekeraar gebeld, die heeft toen via de telefoon gezegd dat er nog genoeg behandelingen in de aanvullende zorgverzekering zaten (wat dus niet zo was). De fysio heeft toen tegen mij gezegd dat alles geregeld was en ik nergens over hoefde in te zitten.

Dus nu is mijn vraag: In hoeverre is de zorgverzekeraar verantwoordelijk voor het feit dat ze over de telefoon hebben gezegd dat alles wel vergoed zou worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Dat zijn ze niet... daar zullen ze zich echt wel tegen in dekken in hun voorwaarden, of ze roepen dat jij niet duidelijk was. Je bent zelf verantwoordelijk om je polis te lezen en als je die niet begrijpt moet je net zolang uitleg vragen tot je dat wel doet.

Je kunt ook niet meer bewijzen dat je verkeerde informatie hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bellen heeft dus eigenlijk geen zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
machiaveli: je moet gewoon goed weten wat je vraagt en ook bij je zorggever informeren of het klopt ja. Fysio en de vergoeding daarvan wijzigt elk jaar weer, ik wist een keer dat mijn zoon WEL verzekerd was maar de zorgverzekeringstelefoonmensen zeiden elke keer van niet. Toen ik het heel rustig stap voor stap met ze door nam gaf er eindelijk eentje mij gelijk. Ik heb wel gevraagd of die het wil doorgeven aan zijn leidinggevende want het was een lastige zaak voor mij glashelder: mijn zoon kreeg het dus wel vergoed. Ik ga er nooit van uit dat telefoonmensen alles altijd maar goed zeggen (al hangt het wel af van welke organisatie je belt en wat je vraag is).
In het geheel niet.

Een verzekeringsmaatschappij mag per telefoon geen persoonlijke gegevens aan derde bekend maken.

U zult moeten aantonen dat de verzekeringsmaatschappij de regelgeving heeft overtreden, daarna kan men pas aanspraak maken op de toezegging die gedaan is per telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was in Nederland ''een woord een woord''!

Vooral verzekeringsbedrijven willen wel graag clienten (en premies) binnenhalen, maar het liefste niet uitkeren. Zij ontkennen eigenlijk altijd de aan de telefoon gedane uitspraken en beloften, wanneer zij er later achterkomen, dat zij hun eigen bedrijf hiermee (financiele) schade toebrengen.

Mijn advies is ..... altijd SCHRIFTELIJK TE WERK gaan. En Uw vraag of klacht zo duidelijk mogelijk opschrijven en vooral onderbouwen. Uw tegenpartij zal er namelijk alles aan doen om tussen de mazen van de verzekeringsvoorwaarden door te glippen ... met maar een doel : NIET UITKEREN.

Na het lezen van Uw stuk concludeer ik dat U gezien Uw indicatie recht op een vergoeding van ALLE BEHANDELINGEN heeft.

Weet U wat U ook nog doen kunt ? Deze zaak aan de NATIONALE OMBUDSMAN (deze behoort tot de Nederlandse overheid) voorleggen. Uw verzekeringsmaatschappij gaat zijn oordeel niet naast zich neerleggen.

Website Nationale Ombudsman : www.nationaleombudsman.nl