mag een controleur je identiteitskaart uit je eigen hoesje of portemonnee halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zelf niet doet dan mag de controleur dit ja.

Antwoorden (5)

Ja dat mag. Alleen willen ze het vaak niet om bij voorbaat problemen te voorkomen (bijv. vermissing van geld).

In de tijd dat ik nog bij de politie werkte, liet ik altijd de verscheidene door de persoon uit het mapje, portemonnee oid halen, als is het alleen maar zodat ik het mapje oid niet kapot maak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat recht heeft hij. Hij mag namelijk controleren of het ID-bewijs echt, dwz. niet vervalst is. Dat kan niet goed als het achter plastic zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij of zij mag het niet zomaar van je pakken, door het zélf uit je portomonnee te halen. Uit het hoesje mag wél, als je het met hoesje en al laat zien. Je moet je ID ten alle tijde zélf aan hem laten zien.

Doe je dat niet, dan kan je bekeurd worden omdat je dus volgens de wet geen id bij je hebt, of dat nu wel of niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Hoi,

Nee dat mag niet zo maar. Alleen een bevoegd opsporingsambtenaar mag zo iets doen, en dan alleen in geval van: Als er redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit is.

Een bevoegd opsporingsambtenaar is:
politieambtenaar, van overheidswege aangestelde toezichthouder, AID, BOA conducteur (buitengewoon opsporingsambtenaar)

Zij zijn ook de enige die je om een ID mogen vragen. (En jij bent verplicht dit te tonen) Want daarom bvragen is staande houden en dat mag niemand behalve een bevoegd opsporingsambtenaar.

Vragen om een legitimatie mag iedereen altijd, maar jij bent niet verplicht dit te laten zien. Daardoor mag jou wel toegang of verkoop worden geweigerd.

Aanhouden mag wel iedereen (burger arrestatie), maar ook dan ben je niet verplicht je ID of legitimatie te laten zien, behalve als een bevoegd opsporingsambtenaar er om vraagt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker nog nooit zwart gereden en gepakt? de controleur is ook een ambtenaar, weet niet meer wat voor een. Maar hij heeft een (groene)kaart waar opstaat dat hij jou id mag vorderen als jij geen geldig vervoersbewijs kan/wilt tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marvin1137 Een condecteur is een Boa! Deze mensen mogen een burger staande houden wanneer dit binnen hun functie valt (bijv. Zwartreizen)
HeerVoldemort
12 jaar geleden
@Twenterobbin niets aan toe te voegen klopt helemaal :-)
Ik heb het sterke vermoedde dat jij met controleur, een toezichthouder bedoeld.

Ingevolge artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht bent u zelf verplicht de ID uit uw portemonnee of hoesje te halen en hem ter inzage aan de controleur te geven.
_________________________________________________
Wet op de identificatieplicht

Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
_________________________________________________

Voldoe jij niet aan de verplichting en bied jij je ID aan in je portemonnee of een ander opbergmogelijkheid , mag de controleur hem er uit halen om de echtheid te controleren.