Mag de burgemeester je uit je eigen huis (koopwoning) zetten omdat de buurt erg last van je heeft?

Het gaat om een koopwoning.
Er is geen sprake van drugsgebruik o.i.d.
Kan iemand mij vertellen of de burgemeester je dan uit huis mag zetten of waarom dat niet mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
17.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij al zelfs voor te vaak overlast veroorzaken en na vele waarschuwingen geen gehoor eraan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou gewoon eerst even naar jezelf kijken, als je je netjes kunt gedragen, zal hij je niet uit het huis zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien bij een huurwoning, maar met een koopwoning kan ik me dat niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG! Hatseflatsman.. Het gaat om een casus voor de opleiding rechten. Toch bedankt voor je "levenslesje" waar ik niet om gevraagd heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dus wij moeten je huiswerk doen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja beste Menamok, je moet toegeven dat de interpretatie van HatseFlatseMan toch echt behoorlijk voor de hand lag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een casus die ik interessant vind en deze is niet voor mijn opleiding. Op internet heb ik al een paar uur geen antwoord kunnen vinden op deze vraag, vandaar dat ik hem op goeievrag.nl heb gesteld. Antwoord op je vraag martine; nee je moet mijn huiswerk niet maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, ik begrijp wat je bedoeld. Alleen deze aanname van hatseflatseman vond ik "dodelijk".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja. GV.
It's a hard, hard world...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Menam. GV zit vol met wijsneuzen die antwoord geven op een vraag die nooit gesteld is.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Puur uit nieuwsgierigheid, wat heeft de persoon in kwestie dan wel gedaan? Want je kan natuurlijk nooit zo maar iemand uit wat voor huis dan ook zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik dacht meer dat het over jezelf ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar zoals zo vaak ben ik te eigenwijs om de vraag wat beter te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hatseflatseman. Ik begrijp je nu wel, op dat moment zag ik een reactie als die van jouw totaal niet aankomen waardoor ik iets te fel reageerde, mijn excuus daarvoor. @voldemort. Voldemort, ze hebben echtelijke ruzies. Agressieve en bedreigende uitlatingen naar de buurtbewoners. Honden die agressief zijn en veel blaffen. De motor van de man hebben ze last van (geluid). En de vrouw gooide vanuit het zolderraam met lege vlessen naar de motor van zn man.
Cryofiel
12 jaar geleden
De vrouw gooide met lege flessen naar de motor van zijn man - dus het is een echt manwijf? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel jammer dat dit een juridische vraag is. In de praktijk moet je Meldpunt Bezorgd bellen, want deze mensen hebben hulp nodig. Niet alles is juridisch hè. Mensen zijn gewoon soms mensen, en daar helpen regeltjes dan niet tegen.

Antwoorden (5)

Een burgemeester alleen kan dat niet. Volgens mij is alleen de officier van justitie bevoegd om opdracht aan een deurwaarder te geven. Het zou eruit zien als je buurman (waarmee je ruzie hebt) de burgemeester is, en jou vervolgens op straat zet vanwegen het uitschelden van zijn vrouw ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je overlast veroorzaakt dan bestaat de mogelijkheid voor de burgemeester op je hoewel dat moeilijk is maar je uit de woning te laten zetten.
ronron1212
12 jaar geleden
De burgemeester kan een woning "sluiten" als door gedragingen in de woning de openbare orde rond de woning wordt verstoord. Hij kan dat ook bij ernstige vrees voor verstoring van de openbare orde, of als de bewoner al eerder zo'n sluiting voor de kiezen heeft gehad en er aanwijzingen zijn dat hij opnieuw de openbare orde gaat verstoren. Hij moet de bewoner eerst de kans geven zijn gedrag te verbeteren.
Zo staat het in de wet, artikel 174a van de Gemeentewet.
Dit artikel is oorspronkelijk bedoeld om drugspanden te kunnen aanpakken, maar het artikel zelf is ruimer.
Verstoring van de openbare orde is een vage term. Het gaat om dingen als geluidsoverlast, agressief gedrag, vervuiling, criminaliteit. Het moet er dan om gaan dat die verschijnselen zich voordoen in de openbare ruimte, of dat ze in de woning gebeuren maar uitstralen naar de openbare ruimte. Niet eenmalig maar herhaaldelijk.
"Sluiten" betekent dat iedereen eruit moet en dat de woning wordt verzegeld en eventueel dichtgespijkerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen een burgemeester kan niemand uit zijn huis laten zetten omdat er iemand in de buurt last heeft van een persoon, op die wijze zou namelijk elk huis in Nederland leegstaan, iedereen heeft weleens last van een ander.

Wat hier van belang is is dat duidelijk aangetoond moet worden dat de bewoner van de bewoning ernstige overlast verzorgt voor zijn omgeving en de overlast moet bestaan uit overtredingen van wetgeving, deze moeten ook geconstateerd worden door een opsporingsambtenaar en als bewezen aangemerkt kunnen worden (heterdaad).

Bestaat de overlast door gedragingen van een persoon die geestelijk in de war is kan de burgemeester een persoon tijdelijk laten opnemen als deze voor zichzelf of de omgeving een gevaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Dwangsom of uithuisplaatsing bij burenruzie
vr 8 december, 2017
Burenruzies blijven een groot probleem en lijken ook steeds vaker voor te komen. In de gemeente Den Haag gaan ze het aantal maatregelen dat zij kunnen nemen flink opschroeven. Vanaf 1 januari kunnen buren die overlast veroorzaken een dwangsom krijgen of zelfs uit hun huis worden geplaatst.

Bevoegdheden
Het voorstel ligt nu bij de gemeente om met ingang van 1 januari de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zo aan te passen, dat burgemeester Pauline Krikke meer bevoegdheden krijgt om in te kunnen grijpen bij ernstige burenruzies.

Dwangsom of uithuisplaatsing
De belangrijkste middelen die de burgemeester gaat krijgen zijn het opleggen van een dwangsom of een tijdelijke uithuisplaatsing. De dwangsom die opgelegd kan worden is maximaal 5.000 euro per keer. Dit met een maximum van 25.000 euro. Daarnaast kan iemand die overlast veroorzaakt uit huis worden geplaatst. Dit is voor 10 dagen en kan verlengd worden tot maximaal vier weken.

Laatste redmiddel
Deze maatregelen worden ingezet als laatste redmiddel, nadat er andere pogingen zijn geweest om de ruzie op te lossen. Houdt de overlast niet op, dan zal de burgemeester moeten ingrijpen. Het gaat hierbij vooral om ruzies tussen bewoners van koopwoningen of particuliere huurders. Mensen in de sociale woningbouw vallen onder de woningcorporaties. Zij hebben al de nodige middelen om op te treden tegen huurders die overlast veroorzaken.