Heeft het met de nieuwe regelingen voor een thuiswonend persoon van 27+ nog zin om een bijstandsuitkering aan te vragen?

Ik ken iemand die nog thuis woont en haar WW verloopt binnenkort. Kan zij een uitkering aanvragen? Of wordt die niet toegekend omdat haar ouders allebei een inkomen hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Als haar ouders allebei een inkomen hebben, lijkt mij de kans erg klein dat dat gezamelijke inkomen van haar ouders onder het sociaal minimum zit.

Volgens mij kan iemand echter wél recht hebben op een traject voor werkinzet, en eventueel begeleiding naar werk, ook als er geen recht is op een uitkering. Die "begeleiding" stelt overigens erg weinig voor tegenwoordig, en in ruil daarvoor heb je dan wel sollicitatieplicht en de plicht om elke baan aan te nemen die je wordt aangeboden. Dan kun je m.i. beter zélf zoeken naar werk, zonder dat je gebonden bent aan de regels van de sociale dienst. Een uitkering krijg je niet meer, tenzij het gezamelijke inkomen van haar ouders lager is dan 1300 en een beetje netto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt eraan hoeveel haar ouders verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dit soort gevallen is die regeling veranderd:

Een normaal gezond iemand van 27 jaar kan voor zichzelf zorgen.
En wat voor baantje dan ook: er is altijd wel wat te verdienen ergens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het d'r ouders samen een inkomen hebben die 1336 euro netto of meer bedraagt kan ze zichzelf de moeite besparen een wwb inkomen vraag je tegenwoordig met het gezamenlijke huishouding aan.