Welke ontwerptemperatuur is de norm voor bedrijfspanden?

Sinds kort huur ik een woonwerkwoning, tijdens de strenge vorst van een aantal weken geleden kon ik de werkruimte niet voldoende verwarmen, ik heb hier namelijk 22 graden nodig maar kwam niet verder dan 19 graden.

De woningbouw wil echter geen gehoor geven aan mijn klacht aangezien de woningen onlangs zijn gebouwd volgens de wettelijke normen. De wettelijke norm is dat het huis tot 20 graden gegarandeerd moet kunnen worden tot aan -10 graden. MAW onder 0 word er 20 gegarandeerd, is niet voldoende.

Nu ben ik op zoek gegaan naar de ontwerptemperatuur (volgens de wettelijke normen - ISO) voor bedrijfspanden maar kan deze nergens duidelijk vinden.

Weet iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat u de NEN-normen bedoelt.
Die kun je in onderstaande link vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_NEN-Normen#NEN-EN-ISO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Whuls, had deze ook al gevonden en volgens mij is het nummer ISO-7730 maar er word alleen uitleg gegeven over de norm en nou net wat de exacte normen zijn.

Andere antwoorden (2)

Er is nergens geen norm-temperatuur voor geschreven. Die bepaal jezelf. Jij als huurder bepaalt de temperatuur, maar betaald daar ook voor of je moet zelf voor de temperatuur zorgen zorgen die je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Frans, maar dat is niet helemaal correct, het zijn zoals bij een onderstaand antwoord NEN-ISO normen die bij de bouw worden meegenomen. Voor een huurwoning is de ontwerptemperatuur 20 graden, dat houd in dat bij alle temperaturen buiten een binnentemperatuur word gegarandeerd van 20 graden, mocht de buitentemperatuur komen onder de -10 (of een gemiddelde dag/nacht van -10) dan kan de 20 graden ook niet meer gegarandeerd worden ook niet als je de verwarming instelt op 30 graden. Dat was hier dus het probleem, het was gemiddeld -11 en kreeg het simpelweg niet warmer gestookt dan 19 graden. De CV (ketel) zelf staat al op zn max. Dat zijn dus de normen (zoals wettelijk vastgesteld) bij het ontwerpen van woningen, de vraag is of er ook dergelijke normen zijn voor bedrijfspanden.
Deze norm zal je nergens vinden.

Voor bedrijfsruimte is geen minimumtemperatuur vast te stellen, dit heeft te maken met de grote diversiteit aan bedrijfsruimte en de verschillende doeleinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar begin ik zo langzamerhand ook een beetje voor te vrezen dat er wel ontwerp/bouw etc etc temperaturen zijn voor woningen maar niet voor bedrijven.