Heeft de man recht op een bijstandsuitkering? Zie uitleg

Als man en vrouw niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, en de vrouw een eigen huis heeft. Kan de man dan een bijstanduitkering krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Als het totale gezinsinkomen onder het sociaal minimum zit (dus ook het inkomen van de vrouw hier niet bovenuit komt), de overwaarde van het huis lager is dan 48.000 euro, ze geen extra hypotheek af kunnen sluiten en niet verwacht kan worden dat ze het huis verkopen (bijvoorbeeld in de situatie waarin de woonlasten voor een huurhuis net zo hoog zouden zijn als de huidige lasten) EN ze in het huis wonen, zouden ze in aanmerking kunnen komen voor Bijstand.

Als de overwaarde hoger is dan de genoemde 48.000 euro, kan in sommige gevallen ook Bijstand worden verstrekt, maar dan als lening.

In andere gevallen zal eerst het huis verkocht moeten worden, en zal ingeteerd moeten worden op het eigen vermogen voordat ze in aanmerking kunnen komen voor Bijstand.

Dat er al of niet in gemeenschap van goederen getrouwd is, maakt niets uit voor de Wet Werk en Bijstand. Of er al dan niet getrouwd is ook niet, samenwonenden worden voor de wet gelijkgesteld aan gehuwden. Ook als een paar niet in gemeenschap van goederen getrouwd is, zijn ze verplicht om elkaar te onderhouden. Binnen de wetgeving die sinds dit jaar van kracht is, geldt dat zelfs voor inwonende kinderen die 18 jaar of ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U schetst een gezinssituatie, geldt dat ook als de man niet meer deel uit maakt van het gezin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het huwelijk niet is ontbonden, is een echtpaar nog steeds onderhoudplichting voor elkaar. Als je kunt aantonen dat je echt een volledig gescheiden huishouding voert, zou je een gok kunnen wagen, maar ik vermoed dat de sociale dienst daar vrij strikt in is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, deze aanvulling wilde ik even horen:)

Andere antwoorden (1)

Nee,

Vanaf 1 jan. 2012 kijkt men naar het gezinsinkomen
uit mijn hoofd: Dit mag 1330 (en misschien een tientje meer of minder) per maand zijn.

Verdient de dame meer, dan heeft de man helaas geen recht.

Dit geld ook voor samenwonend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat de vrouw elders woont...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ik lees de zin nu nog eens en zo kun je hem ook interpreteren. Maar de vraagsteller is niet in gemeenschap van goederen getrouwd, maar zijn ze we getrouwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze zijn nog getrouwd. En wonen samen in het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is er geen recht.