Mag je altijd een zakmes op zak hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je deze vraag stelt omdat je er een op zak hebt? is niet altijd toegestaan want het wordt gezien als wapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ook al is het een victorinox?, ik neem mijn victorinox vaak mee omdat het gewoon handig is. mag dit ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht eraan om er een aan te schaffen, maar ik weet niet of dat illegaal is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag ook geen (kleine) zakmessen meenemen een vliegtuig in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot een bepaalde lengte is het niet illegaal hoor! En een Victorinox is geen rotzooi, werd vroeger gebruikt in het leger.

Antwoorden (4)

Volgens de wet niet, in paktijk zal het per geval gedoogd worden.

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de minners..... Indien het aannemelijk is dat je hem bijvoorbeeld beroepsmatig gebruikt. Heb ik toch echt de ervaring dat dit in de praktijk al hangt hij je riem, geen problemen geeft. Maar ALTIJD mag dus überhaupt al niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die link van jou klopt, dus ik snap die minnen niet.
Ik heb ook inderdaad de ervaring dat ondanks dat de genoemde messen verboden zijn je ze bij je werk gebruikt dat ze er niets aan doen.
Frimu2
12 jaar geleden
Thanks.... ik vond het ook al bijzonder bij zo`n betrekkelijk makkelijke vraag. Immers hoor je te weten waar metaaldetectors bij scholen, stadions, vliegvelden ect voor dienen. (Altijd) is daarmee dus zo wie zo uitgesloten. Bovendien is het als duiker zelfs verstandig een mes spreekwoordelijk op zak te hebben.
Nee in stadions discotheken concerten mag het sowieso al niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
prima antwoord, met name op het altijd ! +
Een vlindermes of een mes waarvan het lemmet desgewenst met een hand er uit springt is niet toegestaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een simpel zakmes, bv een Zwitsers zakmes, is op dit moment nog niet verboden tenzij deze niet aan de eisen van de Wet Wapens en Munitie voldoet, of onder zulke omstandigheden wordt aangetroffen dat deze geen ander redelijk doel heeft dan als wapen gebruikt te worden.

Van dat laatste is er sprake als je hem bijvoorbeeld op zak hebt terwijl je aan het stappen bent.

Vanaf ongeveer mei dit jaar komt er een totaal verbod op stiletto's, valmessen en vlindermessen. Nu zijn deze nog in beperkte mate toegestaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is dit dan op de straat. De eigenaar van een pand kan ook regels stellen aan het dragen van bv een zakmes.

Zo zijn in scholen en uitgaangsgelegenheden messen onder geen enkele omstandigheid toegestaan.