Is het toegestaan om met een ambulance zonder zwaailicht en/of sirene over de busbaan te rijden?

Het gaat over Almere (als het al voor verschillende steden zou verschillen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

Alle ambulances mogen vanaf januari gebruikmaken van de provinciale busbanen. Op dit moment hebben alleen nog spoedgevallen vrij baan, vanaf januari wordt er ook ontheffing verleend ambulances die geen haast hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het is toegestaan stel je voorer moet iemand vervoerd worden en optijd komen en stel de sirenes zij kapot of tijdelijk buitenbereik dan mag het alsnog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan mag de ambulance zelfs niet gebruikt worden als hij niet volledig inzetbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ambulance reed niet snel, gewoon een normale snelheid. Het ambulancepersoneel had dus duidelijk geen haast.
Taxi`s kunnen ook een ontheffing hebben om erover te rijden en die hebben ook geen zwaailicht en /of sirene, dus ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag sinds afgelopen week alleen in Zuid-Holland. Maar nog niet in de andere provincies. Er zijn wel wetten in voorbereiding om ambulances in het hele land zonder alarm over de busbaan te laten rijden.

Toegevoegd na 3 uur:
Ambulances met optische en geluidsignalen zijn voorrangsvoertuigen. Die mogen afwijken van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens.
Maar zonder sirene en blauw zwaailicht is de ambulance geen voorrangsvoertuig. Dan moet hij zich aan de gewone verkeersregels houden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef geen - en ook geen +. Het mogen rijden op een busbaan beslist de wegbeheerder, in dit geval geld de ontheffing slechts voor de wegen die bij de provincie Zuid-Holland in beheer zijn, voor de wegen die bij een gemeente, zoals bijvoorbeeld Rotterdam, geld deze ontheffing weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste ambulancediensten hebben bij de verschillende gemeentes ontheffingen voor het bv rijden voor de busbaan. Omdat daardoor in de ene gemeente wel op de busbaan gereden mag worden en op de andere juist weer niet komt hier mogelijk wetgeving in.
Het is per gemeente anders.

Een ambulance die geen zwaailichten en geluidssignaal voert is niets anders dan een voertuig dat een persoon vervoert, deze hebben zich dan ook te houden aan de regels die gelden voor personenvervoer zoals een taxi.

In sommige gemeentes moge taxi's gebruik maken van de busbaan en ja dan mag de ziekenauto dat ook, in andere gemeente mag een taxi het niet maar heeft de ziekenauto toch de toestemming om het te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dan waar ik dat kan opzoeken?
Ik heb trouwens nog nooit een taxi hier over de busbaan zien rijden dus ik denk dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV), daarin is exact opgenomen wie er van de busbanen gebruik mag maken. Heb het vermoedde dat het hier gaat om een ongeval, in geval van een ongeval wordt er niet vanuit gegaan of er een voertuig mag rijden maar of er een voertuig kan rijden. Bijvoorbeeld: Busbaan aan de rechterzijde van de rijbaan, bestuurder draait rechtsaf en geeft een rechtdoorgaand voertuig geen doorgang. Bestuurder die rechtsaf draait is ten allen tijde fout, ongeacht of het voertuig op de busbaan mocht rijden, rechtdoor heeft recht op vrije doorgang.
Voor 'normale' weggebruikers gelden de regels zoals gesteld in het RVV 1990 (zie bron). Voor hulpdiensten is in dit reglement de volgende bepaling opgenomen: "Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist."

Dit is een motorvoertuig dat optische en geluidssignalen voert, dus zwaailicht en sirene aanheeft. Een ambulance is dus pas een voorrangsvoertuig als hij zwaailicht en sirene aan heeft. Dan heeft hij pas vrijstelling van de RVV 1990.

Dit houdt in dat hij zonder zwaailicht en sirene geen gebruik mag maken van de busbaan.

Voor de politie is er overigens een besluit waarin geregeld wordt dat zij bij de uitvoering van hun taak vrijstelling hebben van de RVV 1990. Politie mag dus ook zonder zwaailicht en sirene de RVV 1990 overtreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ambu heeft een vrijstelling voor de busbaan evenzo als de politie, sommige taxi's en natuurlijk de bedrijfsauto's van de consessie houder.
Maar dan ook alleen als de klus er naar is ( zonder redenen is het NIET toegestaan ).
Ieder voertuig heeft daarbij dus ook een vergunning bij zijn documenten en is voertuig(kenteken)gebonden.

Maar men kent twee soorten busbanen in nederland.
Te weten de gewone busbaan en de LIJNbusbaan.
Bovengenoemde voertuigen hebben vrijstelling voor beide type busbanen.

Een touringcar mag bijvoorbeeld wel over de busbaan, maar niet over de lijnbusbaan, tenzij deze is ingeleend door de consessiehouder voor het verrichten van openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De conclusie dat een ambulance die niet snel gaat, geen haast heeft, moet je niet al te snel trekken; het kan best zijn dat een patiënt in de wagen wordt behandeld en/of ernstig gewond is, zodat de bestuurder niet al te snel kan rijden. Niettemin is het wel zaak om zo snel mogelijk bij het ziekenhuis te geraken, dus zal men trachten door o.a. gebruik te maken van busbanen files uit de weg te gaan. Zwaailicht en sire is vooral bedoeld andere weggebruikers te waarschuwen. Een rustig rijdende ambulance op een lege busbaan heeft dat dus niet nodig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor het late antwoord, de bushalte waar ik stond is vlakbij het ziekenhuis en de "stalling/parkeerplaats" van de ambulances. De ambulance die ik zag ging richting de stalling (ging van de busbaan af/sloeg af) terwijl de weg naar het ziekenhuis rechtdoor is (busbaan volgen).