Mag je een toegangssysteem gebruiken voor urenregistratie?

Ons bedrijf werkt met een pasjessysteem. Hiermee is de toegang tot bepaalde ruimtes beveiligd.
Er wordt nu gedacht een tijdsregistratie in te voeren.
Mensen zouden eventueel flexibeler kunnen werken als ze maar hun 8 uur ‘doen’.

Nu wordt beweerd dat i.v.m. privacy dit pasjessysteem niet gebruikt mag worden.
Ik snap dit niet omdat een aparte tijdsregistratie (soort moderne prikklok) waarschijnlijk ook met een pasjes systeem zal gaan werken.
Wat is dan het verschil? Moeten we dan met 2 pasjes gaan lopen? Volgens mij volstaat het mede te delen dat het bedrijfspasje vanaf een bepaalde tijd tevens gebruikt zal gaan worden als tijdsregistratie of mis ik iets?"

12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Antwoorden (5)

Ja dat mag, maar niet zomaar.
Er lopen twee zaken door elkaar. De registratie van wie, wanneer in welke ruimte is. Als het gemeld wordt aan werknemers dat dit gebeurt, is daar geen bezwaar tegen.
De registratie voor tijds registratie, dus hoe lang werk jij, kan niet zomaar. In het algemeen mag dat alleen als er voor de registratie alleen de eerste binnenkomst op een dag en het laatste vertrek op een dag als "aanwezigheidsregistratie" gebruikt wordt. Daarnaast moet een werknemer de mogelijkheid hebben om eventuele afwijkingen te kunnen herstellen, of uit te leggen. Het geldt dus niet zomaar als een prestatieverklaring dat iemand ook de volle werktijd op het werk was.
Het mag trouwens alleen na instemming van de (Centrale)OR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een bedrijf kenbaar maakt dat de tijd wordt geregistreerd kan kan dat. Een werkgever kan bepalen dat zij willen weten of mensen hun uren ook aanwezig zijn. Dat medewerkers hier soms problemen mee hebben en het zien als een ongeoorloofde controle dat kan ik begrijpen maar het is niet verboden en kan dus gewoon worden ingevoerd.
ronron1212
12 jaar geleden
Het verschil dat het pasjessysteem wat nu gebruikt wordt zou kunnen registreren waar iemand zich de hele dag bevindt.
Die bedrijfspasjes zijn gekoppeld aan een computersysteem, wat meestal veel meer kan laten zien,
dan dat er daadwerkelijk gevraagd wordt.
En die informatie gaat te ver in de privacysfeer.
Waar ik werkte, werd die informatie dan ook niet
uitgelezen, maar het zou kunnen....

Een aparte tijdregistratie zou niet perse twee pasjes hoeven betekenen. Dat hangt er van af welk systeem gekozen wordt.

Overigens is dat ook onzin:
Want als je 8 uren "binnen" bent, wie zegt dan dat je ook 8 uren werkt?

Vroeger in de fabriek was dat wel, maar dan lette de lopende-band-toezicht er ook op dat je 8 uren aan die band stond. En moest je vragen of je naar de wc mocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één nieuw pasje met een dubbele functie zou ook kunnen volstaan.

Het probleem zit hem in het gegeven dat in- en uitklokken daadwerkelijk door de werknemer moet gebeuren, het kan namelijk zijn dat een werknemer voor zijn werk buiten de deur moet zijn, uitklokken mag dan niet terwijl de toegangsregistratie hem wel verwerkt als zijn de buiten het bedrijf.

De moderne prikklok mag ook niet in de buurt hangen van een sensor van het toegangssysteem en dient dan pas in werking te treden als er een pasje daadwerkelijk langs de tijdklok bewogen wordt.

Een tweede pasje is vaak vele malen goedkoper voor het bedrijf dan een systeem laten aanleggen wat zowel de werktijd als de toegang registreert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 dagen geleden al beantwoord maar staat er nu niet meer bij.
+1 3 dagen geleden Geantwoord op “Toegangspasjes gebruiken voor tijdsregistratie?”

Dan nog maar een keer.

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen, zoals u zelf al aangaf als moderne prikklok.
Immers de gegevens worden alleen gebruikt in relatie werkgever/werknemer, om gegevens vast te stellen om tot loonvorming te komen.

Een tweede kaart lijkt me ook niet nodig, als voorbeeld noem ik bijv. een betaalkaart van een bank die je ook kunt gebruiken als chipkaart.