Wat moet ik doen als beide buren luidruchtig zijn?

Ik woon in een gehuurde woning van de Woningbouw vereniging in een tussenwoning. Aan beide zijden van mijn woning heb ik zeer luidruchtige buren:

Buren A:
Deze buurman woont er al een tijdje maar maakt de laatste tijd veel lawaai omdat hij DJ is en dus thuis een complete muziekinstallatie heeft staan en dus vaak muziek maakt tot ongeveer 5 uur 's ochtends (in het weekend, maar wel superharde muziek!)

Buren B:
Buurvrouw en haar dochter. Zeg maar echte aso mensen. Er komen geregeld mensen over die vloer die met de deuren slaan, dingen op de grond gooien, schreeuwen in het huis, ongelofelijk veel boeren laten, de hond om 2 uur 's nachts nog laten blaffen en ga zo maar door. Daar komt nog eens bij dat de dochter een probleemkind is die elke dag dat ze thuis is (denk 20 dagen in de maand zoiets) haar muziek op haar kamer op stand maximaal zet, en aangezien de muren tussen onze woningen enorm dun zijn, horen wij echt ALLES! Haar muziek is in het hele huis te horen!

We hebben beide buren aangesproken op hun lawaaierige leven (harde muziek, slaande deuren, luidruchtige feestjes en ga zo maar door) en telkens beloven ze beterschap maar het is altijd wel weer raak. Blijven ze na je waarschuwing 1 avond rustig? De volgende avond is het weer van oudsher.

Bij 1 van de buren hebben we zelfs de Woningstichting erbij moeten halen, maar zonder resultaat.

Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelfs een boer bij de buren hoort, heb je echt wel muren van papier. Of vraag om geluidsisolatie, OF zoek een ander huis.
Ik zou op zoek gaan naar een andere woning. Met je buren kun je het treffen of niet, maar als het zo gehorig is, heb je eigenlijk altijd wel geluidsoverlast.

Het beste antwoord

Geluidsoverlast en de wet
We wonen in Nederland zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is de buren niet te horen, ook normale geluiden dringen regelmatig tot de woning door en uiteraard kunt u ook hier last van hebben. U kunt echter pas actie ondernemen tegen het geluid als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voorkomt uit “onrechtmatig handelen”. De wet bepaald over dit soort geluidsoverlast dat de aard, ernst, duur en de omvang van de geluidshinder en de daardoor veroorzaakte schade bepalen of de geluidsoverlast ook daadwerkelijk juridisch kan worden aangepakt.

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Een tweede regeling is te vinden het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00.

Wat kunt u doen tegen dit burengerucht
Alhoewel u natuurlijk gelijk drastische maatregelen kunt nemen is het volgende stappenplan aan te bevelen om uw probleem op te lossen.

Neem eerst contact op met de buren die de overlast veroorzaken
Indien het contact niets oplevert is het van belang dat u een dossier gaat vormen waarin u nauwkeurig bijhoudt wanneer, hoelang en in welke vorm de overlast plaats vindt.
Meldt schriftelijk bij de overlastgever dat u een dossier aanlegt
Ga na of andere buren ook overlast hebben van de overlastgever zodat u mogelijk samen actie kunt ondernemen
Zoek een vorm van bemiddeling door bijvoorbeeld politie of de woningbouwvereniging
Onderneem juridische stappen, al dan niet via de verhuurder

Contact opnemen met de overlastgever
Soms zijn mensen zich er totaal niet van bewust dat bepaald gedrag overlast oplevert voor anderen. Het is dan ook goed mogelijk dat de overlast alleen al door een vriendelijk gesprek kan worden verholpen. Wellicht is het ook mogelijk dat u samen een tussenweg vindt waardoor beide partijen tevreden zijn. Er zijn vele simpele oplossingen die de geluidsoverlast kunnen verminderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik er uit ben, ik ga de woningbouwvereniging nog maar eens bellen en kijken welke opties er nog zijn. Als er geen andere opties zijn dan ga ik maar eens overwegen om te verhuizen, bedankt voor jullie reacties allemaal!

Andere antwoorden (10)

Je kunt ook overwegen om te verhuizen, want dit heb je niet zomaar even opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
ik raad je aan deze optie niet zomaar even weg te wuiven het gaat tenslotte om je woongenot en rust en vrede zijn kostbaar Als je bij woningbouw en politie al vaak deze klacht hebt liggen
dan kan ik me voorstellen dat ze uiteindelijk je zeker zullen helpen.
Tip als je een pc met redelijk microfoon hebt laat deze dan eens een nachtje draaien terwijl jij in bed ligt op die nachten dat ze bezig zijn.
en misschien overdag ook in de zogenaamde rustig uren met bijvoorbeeld audacity kun je op een grote harde schijf echt wel 8 uur of meer opnemen laat anders je ven helpen door een kennis. misschien komt het geluid niet erg sterk over maar ik kan me voorstellen dat je wel kunt aantonen dat het constante geluid je gek maakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom staat deze reactie hierbij cap?
capthavoc
12 jaar geleden
Omdat ik weet wat buren " terreur" inhoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze reactie had je ook onder de vraag kunnen zetten ipv mijn antwoord
Nog eens terug naar de woningbouw of naar de wijkagent. Verhuizen is en optie maar wel de omgekeerde wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie inlichten over deze als het gebeurt, want dan staat het geregistreerd, welke zeer belangrijk is voor de voortgang van het proces.
Tevens de woningstichting in kennis stellen.
Als er genoeg klachten zijn, zal de woningstichting uiteindelijk over moeten gaan op verwijdering van de huurders uit de betreffende woningen.
Maar het zal niet binnen een paar maanden zijn opgelost vrees ik.
Had zelf ook buren die verschrikkelijk veel lawaai maakten, ik heb ze 1 keer keer heel duidelijk en zonder misverstaande woorden medegedeeld dat het afgelopen moest zijn (ik zal maar niet herhalen wat ik heb gezegd), ik heb ze daarna nooit meer weer gehoord en ze zijn uiteindelijk zelf verhuisd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk over de politie en de woningbouw inlichten, maar het is ontzettend moeilijk om iemand uit zijn woning te laten zetten, hoe luidruchtig ze ook zijn. "..niet binnen een paar maanden..." - maak daar maar gerust JAREN van.
Elke keer bij overlast melding maken bij de politie, het niet spoedeisende nummer 09008844. Daarnaast die overlast ook elke keer melden bij de woningbouwvereniging, de woningbouwvereniging is verplicht om voor een goed woongenot te zorgen en daar verzaken ze nu in.
Het zijn langdurige, ambtelijke, bureaucratische processen maar de aanhouder wint. Als je niet zo lang kan wachten kun je, hoe vervelend ook, beter eieren voor je geld kiezen en zelf vertrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de politie erbij halen, dan krijg je sowieso ruzie en dat wil je niet neem ik aan.

Ga nog één keer langs bij beide buren. Vertel ze dat je het enorm waardeert dat de verstandhouding tussen jullie goed is en dat je het graag zo wil houden.

Maar om wat meer begrip van hun kant te krijgen zou je ze bij je thuis kunnen uitnodigen voor een kopje koffie. Heb het er dan nog eens over. Dat alles zo gehorig is en dat de tussenmuren zo dun zijn.

Vraag of één van de buren, bijvoorbeeld die dochter, of ze de muziek in haar kamertje aanzet.
Laat haar vervolgens bij jou thuis luisteren en ervaren hoe erg het geluid doordringt in jouw huis.
Vraag haar hoe zij het zou vinden als ze bijvoorbeeld vlak voordat ze wil gaan slapen last zou hebben van het geluid.
Zeg haar dat je dat voor een keertje niet erg vind, maar als het te vaak gebeurt, dat je daar dan niet zo goed meer tegen kan.
Vertel haar dat je zelf ook jong geweest bent en dat je je goed in haar kunt verplaatsen. Maar vraag haar vriendelijk of zij zich in jou wil verplaatsen. Sluit dus een goede "deal" met haar en zorg dat ze geen hekel aan je krijgt. Zorg dat ze je graag mag, dan wordt alles een stuk makkelijker voor je.

Zo zou je bijvoorbeeld ook met die andere buren kunnen handelen; hen bij jou thuis de geluidsoverlast laten ervaren.

Pak het doordacht aan, wordt niet boos, blijf vriendelijk en verplaats je in hen. Zeg dat je begrip voor ze hebt. Het enige dat je terugverwacht is dat zij ook begrip hebben voor jou. Vraag daar vriendelijk om.

Werkt dit niet, dan kun je altijd nog overwegen om te gaan verhuizen.
Als je de politie erbij haalt, dan weet je zelf dat dit het begin is van een hele lange weg ergernissen.

Succes en sterkte!

Toegevoegd na 5 minuten:
Zat nog even te denken. Wat ook een goede oplossing zou zijn;

Stap samen met je buren naar de woningbouwvereniging en ga de slechte geluidsisolatie van de woningen bij hen aankaarten.
Dan streef je alledrie naar hetzelfde doel. Dat geeft binding.

Je geeft dan dus niet je buren de schuld, maar de slechte isolatie van de woningen; altijd goed.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tenminste..;zo zou ik het zelf aanpakken als ik in jouw situatie zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft onze andere buren; wij zitten in een rijtjeshuis van 4, dus vier woningen aan elkaar geplakt. Het allereerste huis staat te koop, dus daar woont nu niemand. tweede huis is de buurman die DJ is, het derde huis is van ons en het vierde huis is van de buurvrouw en haar dochter. De andere mensen wonen aan de andere kant van het plein dus zij horen niet veel lawaai, alleen wij hebben er direct last van. Wat betreft het uitnodigen van de buurman en buurvrouw; ook al geprobeerd en dan zeggen ze dat ze het wel begrijpen en dat ze proberen het volgende keer weer wat rustiger te doen, maar telkens lijkt het alsof ze het na een week weer vergeten zijn en gaat de muziek weer hard, of word er weer hard met deuren gesmeten! :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doodvermoeiend al die confrontaties en alle energie die je er in steekt. Zulke mensen zijn niet zomaar even te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het heel rot voor je. En ik dacht nog wel; dit wordt een antwoord waar de vraagsteller écht wat aan heeft.
Toch denk ik dat ze nogmaals in JOUW huis moeten ervaren hoe erg het doorklinkt.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.
Wat in een eerder antwoord al is gezegd:
Elke keer melden bij de politie én de woningbouw. Daarnaast kun je lid worden van de Woonbond (zie bronvermelding - kost 33,50 per jaar) en hen inschakelen wanneer het te lang duurt voor de politie en de woningbouw jou eens gaan helpen.

Ik wens jou heel veel sterkte, en een lange adem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga terug naar je woningbouwvereniging en vraag 2 klachtenformulieren, voor beide buren 1. Op die klachtenformulieren kan je precies invullen waar je last van hebt, op welke datum en hoe laat het begonnen is en ook hoe laat het weer geëindigd is. Als je dit een aantal weken hebt bijgehouden dan ga je met die formulieren naar de woningbouwvereniging. Jouw formulier is weliswaar geen bewijs, maar wel een indicatie van de overlast die jouw buren veroorzaken. Met dit formulier in de hand kan de woningbouwvereniging met je (beide) buren kan praten en overleggen hoe dit op te lossen is. Jij kunt daar in je eentje echt niets meer aan doen, dan wordt het alleen nog maar erger misschien. Overigens wordt het tijd dat die DJ-buurman van jou een koptelefoon aanschaft, dan lijkt me dat probleem al verleden tijd. En, als je last hebt van de visite van de buren dan kan je rustig de politie bellen, want elke melding is er één. Als niemand ooit een melding doet dan zal er ook nooit iets veranderen. Ik heb ooit eens de politie gebeld en toen de wagen nog maar voor de deur stond werd het al stil; net of er ineens een knop werd omgedraaid. Sterkte en succes :) en je mag gerust vechten voor je eigen woongenot, want daar heb je recht op en daar betaal je ook voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier speelde hetzelfde probleem, met als extra nadeel dat mijn bovenbuurman schizofreen was, en de stemmen in zijn hoofd letterlijk overschreeuwde en weg probeerde te knallen met muziek.
Veel gesprekken gehad, met en zonder de wbv, politie erbij geweest, hulpverleners van die jongen erbij geweest, uiteindelijk hebben alle buren consequent een overlastdagboekje bijgehouden. Elke keer als het echt te gek was belde ik consequent de politie (alleen 's nachts, het lawaai overdag zat ik maar gewoon uit).
Uiteindelijk kreeg de buurman in een gesprek met de wbv de keuze: zelf de huur opzeggen, of een uitzettingsprocedure. Ik ben nog steeds aan het wennen aan de rust boven mijn hoofd, sinds augustus.
Dus: vraag ook aan andere buren of zij weleens overlast hebben, en zo ja, vraag of ze dat willen melden aan de wbv.
Sterkte!
Ik weet er alles van.
Mijn naaste buurman heeft ook voor overlast gezorgt.
Ik heb hiervan steeds melding gedaan bij zijn verhuurder,maar ook bij de politie.
Ze zijn meerdere keren bij hem langs geweest om hem te waarschuwen,maar hij had hier maling aan.

Ik kreeg toen de tip om een melding te doen bij steunpunt woonoverlast van de gemeente en deze zijn hiermee aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat het nu al een tijd rustig is hiernaast.

Misschien is dit voor jou ook een optie om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag aannemen dat de woningbouwvereniging al lang op de hoogte is van deze situatie.
Jij bent er sinds kort komen wonen en ergert je aan het gedrag van de beide buren.
Nu kan het zo zijn dat je in een verkeerde buurt geplaatst bent en zelf verkeerd bent ingeschat door de woningbouwvereniging,want dat doen woningbouwverenigingen nl.
Iedere buurt heeft een bepaald profiel en ook maken woningbouwverenigingen profielen van mensen.
Ben jij de enige die er last van heeft?
Er wonen aan de andere kant van deze mensen toch ook buren en hoe kijken deze tegen de situatie aan?
Probeer dat eens voorzichtig uit te zoeken en probeer evt. samen met hen een gesprek aan te gaan met je buren.
Begin niet gelijk met politie en alle andere narigheid want dat zal de boel alleen maar erger maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw kansen zijn minimaal. Het recht is bij de asocialen en niet veel instanties hebben er zin in om daar iets aan te doen. Zolang die partijen hun huur op tijd betalen is het bijna onmogelijk om er iets aangedaan te krijgen.
Wat je kansen drastisch verbeterd is het collectief 'klagen' danwel melding doen. Hoe meer buren hoe beter.
Ik wens je sterkte.